آغاز هفته فرهنگی تاجیکستان در شیراز
کد خبر: 4090069
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۳

آغاز هفته فرهنگی تاجیکستان در شیراز

هفته فرهنگی تاجیکستان در سالروز آغاز امامت حضرت صاحب‎‌الزمان(عج) همراه با اجرای برنامه‌های شاد هنرمندان تاجیک در شیراز آغاز به کار کرد.

آغاز هفته فرهنگی تاجیکستان، شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، هفته فرهنگی تاجیکستان در سالروز آغاز امامت حضرت صاحب‎‌الزمان(عج) همراه با اجرای برنامه‌های شاد هنرمندان تاجیک شامگاه پنج‌شنبه، 14 مهرماه در تالار حافظ شیراز آغاز شد که این برنامه تا شامگاه جمعه، 15 مهرماه ادامه خواهد داشت.

هفته فرهنگی تاجیکستان از روز دوشنبه هفته گذشته از تهران آغاز شده است و در شامگاه پنج‌شنبه به شیراز رسید و بعد از آن نیز به سایر شهرهای کشور خواهد رفت.

نظام‌الدین زاهدی، سفیر تاجیکستان در ایران در این مراسم ضمن قدردانی از استقبال و میهمان‌نوازی مردم شیراز و مسئولان فارس گفت: تاجیکستان و ایران در عرصه‌های مختلف به‌دلیل ارزش‌های مشترک مردمان تاجیک و ایرانی به هم پیوستند.

وی با بیان اینکه این دو کشور تاریخ، ادبیات، زبان و حتی عرف و عادت و سنت‌های مشترکی مانند نوروز، مهرگان و... دارند، افزود: این اشتراکات باعث می‌شوند مراودات سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی داشته باشیم.

زاهدی اظهار کرد: تاجیکستان از آغاز استقلال خود آغوشش را برای دوستانش از جمله جمهوری اسلامی ایران باز کرد و باعث افتخار است که جمهوری اسلامی ایران نیز از آمادگی تاجیکستان برای راه‌اندازی همکاری‌ها با کشور برادر و دوست آمادگیش را اظهار کرد.

سفیر تاجیکستان در ایران با بیان اینکه 30 سال از استقرار روابط دیپلماتیک میان ایران و تاجیکستان می‌گذرد، گفت: مروری بر همکاری‌های 30 ساله این دو کشور گواه این است که این دو کشور در کنار هم هستند و تلاش می‌کنند تا همکاری‌های خود را در همه جهات توسعه دهند.

وی با تصریح اینکه در طول یک سال اخیر تحولات مثبتی رخ داده و باعث تقویت همکاری‌های این دو کشور شده است، بیان کرد: ابتکار و اقدامات رئیس‌جمهور تاجیکستان، امام علی رحمان و حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس‌جمهور دولت سیزدهم ایران بود که باعث شد اراده سیاسی این دو کشور برای گسترش همکاری‌ها در تمام حوزه‌ها تقویت شود و امروز شاهد آن هستیم که همکاری‌های سیاسی ما با افزایش بی‌سابقه مواجه شده و همکاری‌های تجاری، اقتصادی و فرهنگی گسترش خوبی داشته است.

زاهدی برگزاری هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران را به کاروان فرهنگی تشبیه کرد که دلیلی برای توسعه همکاری‌های این دو کشور است و سپس افزود: کاروان فرهنگی تاجیکستان و هفته فرهنگی آن کار خود را از روز دوشنبه از تهران آغاز کرد و امشب به شیراز رسید و سپس به تبریز خواهد رفت.

عبادالله مشرب، مشاور وزیر فرهنگ کشور تاجیکستان نیز در این مراسم ضمن قدردانی از میهمان‌نوازی مردم شیراز و فارس گفت: مردمان دو کشور ایران و تاجیکستان که در رشد تمدن بشر نقش سازنده داشته‌اند، ارزش‌های عمومی، تاریخی، معنوی و فرهنگی مشترک دارند.

وی با ابراز اخرسندی از رونق رابطه‌های دو جانبه دو کشور ایران و تاجیکستان که با تلاش رؤسای جمهور آن‌ها تحقق یافته است، افزود: این دو کشور در دوره نوین رابطه‌های خود در ساحت‌های گوناگونی همکاری می‌کنند.

حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این مراسم گفت: در روزهای گذشته هفته فرهنگی سوریه را در شیراز برگزار کردیم و اکنون هفته فرهنگی تاجیکستان را اجرا می‌کنیم.

وی اظهار کرد: به یاری خدا در آبان‌ماه سال جاری نیز هفته فرهنگ شیراز را با حضور هنرمندان شیرازی در کشور تاجیکستان برگزار خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha