ایده بانوی رنگین‌پوست مسلمان کانادایی؛ «با زنان برای زنان»
کد خبر: 4091104
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

ایده بانوی رنگین‌پوست مسلمان کانادایی؛ «با زنان برای زنان»

استارتاپ «The Digital Sisterhood» که در سال 2020 راه‌اندازی شد، موفق به ایجاد پلتفرمی شد که زنان رنگین‌پوست مسلمان را با تمرکز بر توانمندی‌های روحی، جسمی و معنوی گردهم آورده و با انتشار پادکست تجارب خود را به دیگر خواهران عرضه می‌کنند.

به گزارش ایکنا، زنان مسلمان در دنیای امروز همواره تلاش کرده‌اند که خود را در جامعه و در حوزه‌های مختلف اجتماعی مطرح و با کلیشه‌های غلطی که در مورد آن‌ها به خصوص در کشورهای غیراسلامی مطرح است، مبارزه کنند.

یکی از راه‌هایی که زنان مسلمان می‌توانند خود را در جامعه مطرح کنند ارتباط با سایر بانوان و یافتن اشتراکات و تشکیل گروه‌هایی برای توانمندسازی معنوی، جسمی و شغلی است.

در سال‌های اخیر استارتاپ‌های بسیاری در کشورهای غیراسلامی با هدف گردآوردن زنان مسلمان و آماده‌سازی آنها برای حضور در جامعه در کنار ارتقای روحی و معنوی آنها بنیان نهاده شده که بعضاً برخی از آنها به موفقیت‌های تجاری هم دست پیدا کرده‌اند.

The Digital Sisterhood یکی از این استارتاپ‌ها است که برای بیان مسائل معنوی و هنری زنان مسلمان، با تمرکز بر زیبایی‌های اسلام و ترویج خواهرخواندگی بین زنان مسلمان ایجاد شد.

این استارتاپ کانادایی که در سال 2020 راه‌اندازی شد، موفق به ایجاد پلتفرمی شد که زنان رنگین‌پوست مسلمان را با برجسته کردن تجارب خود از طریق انتشار پادکست The Digital Sisterhood یا به طور اختصاری TDS، آنها را به یکدیگر نزدیک می‌کند.

از زمان راه‌اندازی پادکست TDS، محصولات دیگری از جمله یک بازی کارتی، یک کتاب و یک برنامه ایجاد شده و توانسته‌ در بسیاری از بازارها مانند بریتانیا، استرالیا و سوئد به عنوان برترین پادکست معنویت تبدیل شوند.

TDS اخیراً سرور discord خود را با بیش از 1000 عضو راه‌اندازی کرده و روزانه در حال افزایش است، آنها همچنین قصد دارند به‌زودی اولین مجموعه NFT خود را همراه با نسخه برنامه بازی کارت خود راه‌اندازی کنند.

داستان راه‌اندازی پادکست TDS 

اما ماجرای تأسیس این استارتاپ به زمانی باز می‌گردد که یکی از بنیانگذاران آن،‌ کادار محمد (Cadar Mohamud) از کانادا بازدید کرد و متوجه رفتار متفاوت مردم با خود شد.

The Star، در گزارش خود در مورد The Digital Sisterhood نوشت: وقتی کادار محمد دو سال پیش از ونکوور دیدن کرد، با او مانند یک خارجی رفتار شد. مردم به حجاب او نگاه و او را عرب فرض کردند در حالی که نبود. آنها فرض کردند که او کانادایی نیست درحالیکه بود.

این فقط یک نمونه از مواقعی است که مردم به دلیل مسلمان بودنش در مورد او پیش‌داوری کرده و حدس و گمان می‌زدند. این تجربه بخشی از آن چیزی است که کادار، یک زن مسلمان سیاه‌پوست 28 ساله از تورنتو را به راه‌اندازی The Digital Sisterhood واداشت.

محمد پلتفرم داستان‌سرایی دیجیتالی را برای زنان مسلمان سیاه‌پوست ایجاد کرد. این مکانی برای بیان هنری آن‌هاست، جایی برای ملاقات مجازی و بیان داستان‌ها و تجارب ارزشمند خود از زندگی‌.

بانوان عضو  The Digital Sisterhood در ملاقات‌های خود با یکدیگر بیشتر آنشا می‌شوند

کادار محمد می‌گوید: تلاقی برای من به معنای پذیرفتن خودم در تمام سطوح و تشخیص این است که من یک سیاه‌پوست و یک زن هستم. من همچنین یک زن مسلمان هستم و تجارب (من) همان برخوردهایم با دیگر خواهران است.

در طول سال گذشته و یا بیشتر دو رویداد به طور خاص بر کادار محمد در ارتباط با هویت متقابل او تأثیر گذاشته است: قتل جورج فلوید و درگیری اسرائیل و فلسطین.

بنیان‌گذار The Digital Sisterhood گفت: «مجموعه‌ای از چیزهای آشکارا در سرتاسر جهان در جریان است و وقتی با بسیاری از آنها ارتباط برقرار می‌کنید، واقعاً برای شما سنگین تمام می‌شود... من به شدت احساس ناراحتی می‌کردم و متوجه شدم که به این دلیل است که در خیلی موارد به حاشیه رانده شده‌ام.»

هدف محمد از طریق Digital Sisterhood ایجاد محتوایی است که به دلیل تجربه او معتبر باشد. او می‌گوید نه تنها این تجربه‌ها ارزشمند هستند بلکه قابل استفاده بوده و اثرگذار است.

با زنان و برای زنان

این پلتفرم توسط تیمی متشکل از 9 زن مسلمان سیاه‌پوست (از جمله کادار محمد) اداره می‌شود. آنها طیف متنوعی از مشاغل مختلف: نویسنده، گرافیست، توسعه‌دهنده وب، صاحب مشاغل کوچک و فیلمساز از شهرهای تورنتو و اتاوا کانادا، مینیاپولیس آمریکا و جده در عربستان سعودی هستند.
مونا اسکئومار(Muna Sckeomar)، عضو تیم، 25 ساله اهل مینیاپولیس که یک فیلمساز است، می‌گوید که در ژانویه 2021 از طریق اینستاگرام با کادار محمد ارتباط برقرار کرده است. اسکئومار از محتوایی که محمد پست می‌کرد، که شامل آیات قرآن بود، خوشش آمد. او احساس می‌کرد که می‌تواند خود را در اینستاگرام محمد منعکس کند، آنقدر که در واقع فکر می‌کرد محمد نیز اهل مینیاپولیس است.
در ادامه یکی از پادکست‌های قرآنی تولید شده در Digital Sisterhood را می‌شنوید.

اسکئومار در این باره می‌گوید: «احساس ناامیدی به دلیل سیاه‌پوست بودن و مسلمان بودن در مواجهه با بی‌عدالتی زیاد است... احساس می‌کردم به خاطر اتفاقی که برای جورج فلوید افتاد احساس خفگی می‌کنم. این یک تجربه آشکار از ادامه نژادپرستی بود که مردم داشته‌اند... این شخص به معنای واقعی کلمه خفه شد زیرا کسی برای زندگی او ارزشی قائل نبود. با خود می گویم من هم سیاه‌پوست و مسلمان هستم و فکر می‌کنم، این ممکن است برای من هم اتفاق بیفتد.

گروهی از بانوان عضو The Digital Sisterhood در کانادا

اسکئومار، مدیر اجرایی Beautiful Light Studios است، شرکتی که پادکست The Digital Sisterhood را تولید می‌کند که محبوب‌ترین محتوای ارائه شده در این پلتفرم است. این پادکست که در آوریل 2021 راه‌اندازی شد، توسط مردم در سراسر جهان از جمله در کانادا، ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا و نیوزلند شنیده می‌شود.
محمد گفت که بازخوردهای مثبت زیادی از زنان در جامعه جهانی مسلمان دریافت کرده است.
یکی از شنوندگان اظهار کرد: لحظه‌های زیادی بود که من اشک در چشمانم جمع می‌شد زیرا با آنچه شما گفتید احساس نزدیکی داشتم.

هر برنامه با سلام کادار محمد به زبان عربی آغاز می‌شود که برای مسلمانان مرسوم است، «السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»، که تقریباً به «سلام بر شما باد و رحمت خدا و برکاتش» ترجمه می‌شود. سپس محمد مهمان خود را معرفی می‌کند و هر قسمت را مانند یک فرد مجرب روی آنتن می‌برد.

پادکست فضایی برای محمد برای به اشتراک گذاشتن داستان‌های شخصی با شنوندگانش است. در اولین اپیزود، محمد در سفر به دبی پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان درباره اولین تجربه خود از پوشیدن حجاب و عبایی که تمام بدن به جز صورت، دست و پا را می‌پوشاند، صحبت کرد. محمد در این اپیزود گفت که در لباس احساس راحتی می‌کند، انگار که در تمام عمرش آن را پوشیده است.

محمد گفت: با نگاهی به گذشته می‌فهمم که مشکل من با حجاب و عبا نبود، بلکه از برداشت دیگران می‌ترسیدم.

کادار اخیراً شروع به پوشیدن روبنده نیز کرده است و به ستاره گفت که متوجه تغییراتی در نحوه درک مردم از او شده است. او نظرات تحقیرآمیزی دریافت کرده از غریبه‌ها و اکثراً مردان، در مورد انتخاب او برای پوشیدن نقاب گرفته است مانند اینکه شما در کانادا هستید، لازم نیست آن را بپوشید!

بانوان رنگین‌پوست کانادایی در یکی از رویدادهای حضوری

کامنت‌ها این احساس را در او ایجاد کرده است که باید مراقب امنیت خود در جمع باشد. زندگی با ترس چیزی است که بسیاری از مسلمانان کانادا در هفته‌های پس از رخداد مرگبار لندن و حمله به یک خانواده مسلمان علناً در مورد آن نوشته و صحبت کرده‌اند.

آینده روشن برای استارتاپ اسلامی کانادا

The Digital Sisterhoodبا سرمایه‌گذاری اعضای تیم شروع به کار کرد. این استارتاپ با هدف جمع‌آوری 5000 دلار راه‌اندازی شد و در نهایت به جمع‌آوری 10408 دلار رسید.

این تیم قصد دارد از این پول همراه با مبالغ دیگر برای پوشش هزینه‌هایی مانند ادامه اجاره یک استودیو در تورنتو برای ضبط پادکست استفاده کند.

The Digital Sisterhood، پادکست زنان مسلمان برای برای زنان مسلمان

در نهایت، این پلتفرم قصد دارد فیلم‌هایی بسازد که در آن زنان مسلمان سیاه‌پوست به‌عنوان شخصیت‌های اصلی کاملاً شناخته‌شده متمرکز شوند؛ چیزی که یک مطالعه اخیر توسط دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان داد که کمبود در مورد آن وجود دارد. در بین 200 فیلم محبوب از سال 2017 تا 2019، این مطالعه نشان داد که تنها یک فیلم دارای یک زن مسلمان در نقش اصلی گروه بود.

اسکئومار می‌خواهد ببیند که The Digital Sisterhood نقش خود را برای کمک به تغییر آن انجام می‌دهد. هدف اصلی او در The Digital Sisterhood این است که جهان را با داستان‌های زنان مسلمان در همه جا، به ویژه تجربیات زنان مسلمان سیاه‌پوست، اشباع کند: اگر فقط یک دختر مسلمان با گوش دادن به پادکست‌های ما احساس تنهایی کمتری کند، ما رسالت خود را انجام داده‌ایم.

گزارش از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha