نابود کردن تبعیض نژادی و قومی؛ از رسالت‌های مهم پیامبر اکرم(ص)
کد خبر: 4091636
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵

نابود کردن تبعیض نژادی و قومی؛ از رسالت‌های مهم پیامبر اکرم(ص)

مدرس حوزه علمیه احمدیه تربت جام گفت: یکی از مصادیق رسالت پیامبر(ص) این بود که تبعیض قومی و نژادی را از جامعه بشریت کمرنگ و سپس حذف کرد و عدالت را که یکی از عوامل اساسی در تقویت امنیت و وحدت ملی است در جامعه گستراند.

پیامبر اکرم(ص)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مولوی بهاءالدین یوسفی‌کیا، مدرس حوزه علمیه احمدیه تربت جام، امروز ۲۱ مهرماه در همایش محوری«طلایه‌داران امت رسول‌الله» که به مناسبت هفته وحدت در محل مجتمع فرهنگی امام رضا(ع) با حضور جمعی از علمای اهل سنت و شیعه استان برگزار شد، ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: حضرت محمد(ص) برای سلطه‌جویی و قدرت‌طلبی نیامده بود، بلکه او برای دلدادگی، نوازشگری و دلجویی پا به عرصه هستی نهاد و با آمدن او تشنگان معنویت از اقیانوس معرفت او سیراب شدند و همواره او  رمز همه خوبی‌ها، وارستگی‌ها و زیبایی‌ها بود.

وی تصریح کرد: در واقع محمد(ص) با محبت خود جهان را مملو از اخلاق خویش کرد و در روزگاری که خشونت تئوریزه می‌شد محمد(ص) صلح، برادری و محبت را نهادینه کرد. به گونه‌ای که خداوند در توصیف ایشان می‌فرماید: «مردی با دسته گلی از  پیام حیات‌بخش نزد شما آمد، او از نفس خودتان بود، کسی که درک عمیق عاطفی و شهود دقیق اجتماعی از مشکلات شما داشت، درد شما درد او بود، مشکلات شما دغدغه او و شادی شما نیز آرزوی او بود و ظرافت جان بشری را درک می‌کرد. از فرط محبت و نوع‌دوستی و امت‌نوازی هر آنچه که شما را به مشقت می‌انداخت بر او سخت و ناگوار بود، این پیامبر بر هدایت، رفاه و تعالی بشر حرص می‌ورزید و هم غصه نماز و هم دغدغه نیاز مردم را داشت».

مدرس حوزه علمیه احمدیه تربت جام بیان کرد: در واقع منادیان دین همانگونه که از خالی بودن مساجد دغدغه‌مند هستند از سفره خالی مردم نیز باید رنج ببرند. دین در سعادت بشر تاثیر بسزایی دارد و باید بستر رفاه بشر را فراهم کند و همواره در سایه رشد و تعالی است که ارزش‌های ایمانی شکوفا می‌شود. به نظر من سده‌های پس از رحلت پیامبر(ص) با اختلافاتی که در حوزه قدرت سیاسی صورت پذیرفت و با بروز و ظهور مظاهر کلامی این سرچشمه زلال مکدر شد، همان بود که محمد غزالی را به تامل وا داشت و گفت آنچه که پیامبر(ص) می‌خواست این نبود و به همین جهت امام محمد غزالی تصمیم گرفت با سیر و سلوک در تحولات باطنی این فضا را تلطیف کند و به سرچشمه مقصود جهت دهد.

ویژگی‌های پیامبر(ص) از دیدگاه قرآن

یوسفی‌کیا در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی‌های پیامبر(ص) از منظر قرآن کریم اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگ‌ترین رسالت‌های بسیار بزرگ پیامبر(ص) دانش‌افزایی است، این در حالی است که یکی از شاخصه‌های مهم جامعه توسعه‌یافته علم‌افزایی و دانش‌پژوهی است و همواره چهار مقوله نادانی، ناتوانی، نیازمندی و نابرابری منشا تمام بدبختی‌های بشر است که در حقیقت پیامبران در راستای رفع همه این مقوله‌ها جانانه تلاش کردند.

وی با بیان اینکه دنیای کنونی نیازمند مردانی دارای افکار بلند، دوراندیش و تحمل‌گرا است، افزود: یکی دیگر از مصادیق رسالت پیامبر(ص) این بود که تبعیض قومی و نژادی را از جامعه بشریت کمرنگ و سپس حذف کرد و همواره همه علما می‌دانند که عدالت‌محوری در اجرای قانون یکی از عوامل اساسی در تقویت امنیت و وحدت ملی است. در حقیقت تبعیض، نفرت‌انگیزترین واژه تاریخ بشر است که جان بشری را آزار داده است.

مدرس حوزه احمدیه تربت جام بیان کرد: صلح‌طلبی نیز یکی دیگر از ویژگی‌های محمد(ص) است. وی همیشه پرچم صلح‌طلبی را برافراشت و همیشه نیز پرچم‌دار صلح و مهربانی بود و به همین دلیل جامعه بشری مصلحان زیادی به خود دیده، اما مصلحی از جنس محبت محمد(ص) تجربه نکرده‌اند. ضمن اینکه محمد(ص) از منبا زلال وحیانی، هوش عاطفی و عقلانی برخوردار بود و همیشه در تصمیمات  سعی داشت تا به نظر دیگران احترام بگذارد و دیگران را در تصمیمات مشارکت دهد و این در حالی است که یکی از مولفه‌های جامعه پیشرفته و توسعه‌یافته مدیریت بر خرد جمعی و استفاده از نظر دیدگاه دیگران بود.

یوسفی‌کیا اظهار کرد:  در واقع آنچه که رسول‌الله را در پایان عمر آزار می‌داد آن بود که گفت من در میان شما از شرک نمی‌ترسم، بلکه من از تفرقه و شکاف می‌ترسم. امروز جامعه اسلامی و امت اسلام نیازمند مردانی است که از تعصبات مذهبی، فرقه‌گرایی، جزم‌اندیشی و خود حق‌پنداری مطلق عبور کند و از رنگین‌کمان قومی و مذهبی به عنوان یک فرصت برای ارتقای کشور بهره جوید.

وی تاکید کرد: از این‌رو ما باید سعی کنیم احساسات زودگذر و تعصبات فرقه‌ای و منافع درازمدت اسلام، منافع ملی و نسل آینده را درخور احساسات نکنیم و درس برادری مانند پیامبر اکرم(ص) در میان ما بدرخشد. این در حالی است که گاهی به نظر می‌رسد هیچگاه نباید در اینگونه همایش‌ها از عنوان برادران شیعه و سنی سخن به میان آورد، بلکه باید از عنوان گردهمایی امت رسول (ص) استفاده شود، چرا که امت رسول امت واحده است، اما بنا نیست که رنگشان یکی باشد و همانند یکدیگر بیندیشند.

انتهای پیام
captcha