امام موسی صدر؛ نماینده دین‌ورزی در جهان اسلام
کد خبر: 4095865
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی بیان کرد؛

امام موسی صدر؛ نماینده دین‌ورزی در جهان اسلام

رسول رسولی‌پور در نشست معرفی و نقد کتاب «ادیان در خدمت انسان»، خداوند متعال را محور اصلی در تفکر اسلامی امام موسی صدر دانست و تأکید کرد: مدلی که امام موسی صدر ارائه می‌دهد، دین‌ورزی است، یعنی یعنی پیام دین، تعالیم و اهداف دین را در زندگی خود تجربه و زیست کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست تخصصی معرفی و نقد کتاب «ادیان در خدمت انسان» (جستارهایی در باره دین و مسائل جهان امروز) از آثار امام موسی صدر با حضور و سخنرانی رسول رسولی‌پور، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی به همت مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محل این مرکز برگزار شد.

علی‌اکبر ضیایی، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها در سخنانی، با اشاره به اهمیت موضوع این نشست تخصصی و نگاه گفت‌وگویی امام موسی صدر و تعامل او با دیگر ادیان، گفت: کارشناسان این مرکز کتاب‌هایی را گزینش کرده‌اند که در این نشست به بررسی کتاب «ادیان در خدمت انسان» می‌پردازیم.

کتب مرتبط با ادیان معرفی می‌شود

وی افزود: در نظر داریم طی سلسله نشست‌های متعدد، کتاب‌های مرتبط با حوزه ادیان و نقش و جایگاه دین در جهان امروز را معرفی کنیم.

ضیایی تأکید کرد: پس از پایان این نشست‌ها تمامی سخنرانی‌ها در قالب یک جلد کتاب منتشر می‌شود تا مرجعی برای علاقه‌مندان بین ادیانی باشد.

رسولی‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در سخنانی، با اشاره به کتاب «ادیان در خدمت انسان» گفت: این اثر ارزشمند از مجموعه کتاب‌های در قلمرو اندیشه امام موسی صدر است که مشتمل بر ۲۹ مقاله، سخنرانی و گفت‌وگو از امام موسی صدر درباره دین، انسان، اسلام، تربیت، عبادت، تشیع، آزادی و … است.

وی افزود: نام این کتاب از موضوع سخنرانی تاریخی امام موسی صدر در کلیسای کبوشین بیروت اقتباس شده است.

رسولی‌پور اظهار کرد: در این کتاب از آزادی مطبوعات، نقش و جایگاه دین در دنیای امروز، تمدن درخشان اسلامی و عدالت در اسلام صحبت شده است و به دیدگاه‌های متنوعی از امام موسی صدر به خصوص درباره مسائل روز اشاره دارد.

خداوند؛ محور تفکر امام موسی صدر

این استاد دانشگاه در عین حال، گفت: محور اصلی در تفکر اسلامی امام موسی صدر، خداوند است که در خدمت به انسان تبلور می­یابد؛ در واقع کسی باورمند است که خادم باشد. خدمت به انسان نشانه باورمندی به خداوند است.

وی با اشاره به جایگاه امام موسی صدر در لبنان مطرح کرد: با توجه به نقش و جایگاهی که امام موسی صدر در لبنان داشته، می‌توان از اندیشه‌های متعالی ایشان برای کرامت انسان بهره برد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی یادآور شد: منظومه فکری امام موسی صدر نشان داد که پیروان همه ادیان می‌توانند در کنار هم رشد کنند.

رسولی‌پور تأکید کرد: مدلی که امام موسی صدر ارائه می‌دهد، دین‌ورزی است. یعنی پیام دین، تعالیم و اهداف دین را در زندگی خود تجربه و زیست کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی امام موسی صدر را نماینده دین‌ورزی در جهان اسلام معرفی کرد و گفت: ایشان دین‌شناس و الهی‌دان نیست، بلکه یک دین‌ورز به تمام معناست. ما در بسط تفکر امام موسی صدر باید توجه کنیم که در ابتدا، اندیشه ایشان به چه کار می‌آید و سپس، چگونه این اندیشه را بررسی کنیم.

دین دیالوگی در اندیشه امام موسی صدر

وی افزود: امام موسی صدر اعتقاد دارد که نخستین راهکار، گفت‌وگوست و دینی که معرفی می‌کند دین دیالوگی و ارتباطی است. در باور ایشان گفت‌وگو، ابزار یادگیری است و می‌تواند برای صلح کاربرد بسزایی داشته باشد.

این استاد دانشگاه در پایان سخنانش، تأکید کرد: مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها باید علاوه بر مطالعات اندیشه ورزانه، به مسئله چیستی دین و ظرفیت آن برای حل معضلات جهانی بپردازد.

محمدصادق امینی، کارشناس مطالعات و برنامه ریزی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیر این نشست علمی نیز در سخنانی، گفت: در این سلسله نشست‌ها با شناخت کیفی و نگاه کتاب شناسی به دنبال معرفی کتاب‌های تخصصی در زمینه گفت‌وگوهای بین دینی و وضعیت موجود پیروان ادیان، به عنوان مهم‌ترین موضوع قابل توجه در دنیای امروز هستیم.

وی افزود: برخی از کتب مربوط به حوزه ادیان در بازار کتاب ترجمه شده‌اند و برخی دیگر از سوی متخصصان این امر در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ترجمه می‌شوند تا مورد استفاده علاقه‌مندان قرار گیرد.

امینی تأکید کرد: ما در ابتدای این امر باید کتاب‌های منتشره مراکز و مؤسسات همکار با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را معرفی کنیم، زیرا منجر به تقویت روابط فی مابین خواهد شد.

این نشست تخصصی با طرح پرسش و پاسخ و بررسی نگاه هویت‌ساز و دین ‌شناسی امام موسی صدر به پایان رسید.

انتهای پیام
captcha