اختصاص ۳۰ میلیارد ریال اعتبار به شورای فرهنگ عمومی استان‌ها
کد خبر: 4097110
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
وزیر ارشاد خبر داد:

اختصاص ۳۰ میلیارد ریال اعتبار به شورای فرهنگ عمومی استان‌ها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اختصاص اعتبار ۳۰ میلیارد ریالی برای شورا‌های فرهنگ عمومی استان‌ها خبر داد و گفت: استان‌هایی که سند فرهنگی تدوین کرده‌اند از این اعتبار بهره‌مند خواهند شد.

وزیر ارشادبه گزارش ایکنا از مازندران، نشست اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه غرب استان مازندران، روز گذشته، 13 آبان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نماینده مردم تنکابن و رامسر در مجلس شورای اسلامی در مجتمع فرهنگی حبیب بن مظاهر تنکابن برگزار شد. در این نشست محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پروژه نیمه‌تمام مجتمع فرهنگی رامسر گفت: تلاش داریم این پروژه به زودی با همراهی وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تعیین تکلیف شود.

وی از نوسازی مجتمع فرهنگی تنکابن خبر داد و گفت: متأسفانه برخی از پروژه‌های فرهنگی در سطح استان به میراث بدل شده است و باید تلاش کنیم زمینه تکمیل این پروژه‌ها با هدف اعتلای حوزه فرهنگ و هنر مرتفع شود.

اسماعیلی به پروژه نیمه‌کاره تالار مرکزی ساری طی ۱۶ سال که ۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل آن هزینه شد اشاره کرد و یادآور شد: در دولت سیزدهم در 8 ماه ۹۰ میلیارد تومان هزینه شد و تالار مرکزی ساری افتتاح شد.  

روند فرسایشی هزینه‌های حوزه فرهنگ و هنر

وی با بیان اینکه در یک روند فرسایشی در بخش هزینه‌های حوزه فرهنگ و هنر قرار گرفته‌ایم،‌ گفت: سال ۱۳۸۵ کل بودجه حوزه کتاب ۲۵۰ میلیارد تومان بوده است وزارتخانه ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از حوزه نشر داشت.

اسماعیلی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۲ باید بودجه‌ای برای تقویت انجمن‌های فرهنگی ـ هنری شهرستان‌ها اختصاص یابد،‌ افزود: باید در حوزه فرهنگ و هنر سرمایه‌گذاری کنیم تا شاهد جوش اهالی فرهنگ و هنر برای خلق آثار فاخر باشیم.

وی با بیان اینکه باید به اندازه سرمایه‌گذاری انجام شده توقع داشته باشیم،‌ گفت: امروز در حوزه آموزش و پرورش تمام هنر وزیر این است که فقط مطالبات را مرتفع کند.

اسماعیلی به اغتشاشات اخیر کشور و حضور برخی از دانش‌آموزان در حوادث اشاره کرد و افزود: متأسفانه در ایام کرونا ۲ سال مدارس و فضاهای آموزشی تعطیل بوده‌اند و به دلیل فاصله دانش‌آموزان با فضای آموزشی و ارتباط بیش از پیش با فضای مجازی شاهد آسیب‌های در حوزه دانش‌آموزی هستیم.

وی با بیان اینکه نیاز به تغییر ریل و نگرش در حوزه فرهنگ داریم،‌ گفت: باید به حوزه فرهنگ، هنر و رسانه کشور توجه ویژه کنیم. ۱۴ هزار رسانه در کشور مجوز فعالیت دارند، تلاش داریم برای رفع نقایص حوزه رسانه تدبیر شود.

اسماعیلی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم حوزه فرهنگ و هنر نقش خود را در کشور ایجاد کند باید فضای اعتلای آن را مشخص کنیم،‌ افزود: مشکلات خبرنگاران در قالب لایحه جامع روزنامه‌نگاری مرتفع خواهد شد. این لایحه بیش از ۶۰ ماده مهم دارد و مباحث مربوط به امنیت شغلی نیز در آن دیده شده است که به زودی تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.

وزیر ارشاد اضافه کرد: لایحه جامع روزنامه‌نگاری را در کمیسیون فرهنگی دولت به تصویب رسانده‌ایم و امیدواریم با تصویب نهایی این لایحه در هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی شاهد تحول اساسی در عرصه روزنامه‌نگاری و رفع تمامی موانع و مشکلات پیش‌روی اهالی رسانه باشیم.

اسماعیلی از اختصاص اعتبار ۳۰ میلیارد ریالی برای شوراهای فرهنگ عمومی استان‌ها خبر داد و گفت: استان‌هایی که سند فرهنگی تدوین کرده‌اند از این اعتبار بهره‌مند خواهند شد.

تبیین نقش‌آفرینی مردمان مازندران در حفظ ارزش‌های انقلاب

در ادامه این نشست روح‌الله سلگی، معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران به پیشینه دینی، فرهنگی،‌ علمی، ورزشی و مبارزات مردمان این دیار در مقابله با منافقین اشاره کرد و گفت: قدردان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار مازندران برای ثبت نام روز مازندران در تقویم هستیم.

وی با اشاره به پیشینه تشکیل اولین حکومت علویان در استان مازندران، ادامه داد: اندیشمندانی که سیر تحولات تاریخ و شکل‌گیری نظام‌های سیاسی را مطالعه کرده‌اند به درستی دریافتند که چه کار بزرگی در مازندران انجام شده و مردمان این خطه از شمال کشور در سال ۲۵۰ هجری قمری برای تشکیل حکومت تشییع چه اقدام ارزشمندی انجام داده‌اند.

معاون استاندار مازندران با بیان اینکه نهال تنومند تشیع که محور مقاومت است در مازندران غرس شد،‌ افزود: تلاش داریم نقش هویت بخش مازندران و دیار علویان را بازخوانی کنیم تا نقش‌آفرینی مردمان این دیار در حفظ ارزش‌های انقلاب برای همگان تبیین شود.

سلگی تصریح کرد: مردم مازندران در انسجام ایرانیان نقش مهم و اساسی داشته‌اند و علمای برجسته این دیار در بصیرت‌بخشی ملت ایران برکسی پوشیده نیست.

معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران به پیشینه لشکر ۲۵ کربلا اشاره کرد و ‌گفت: نقش تمدن‌ساز مازندران نیز باید مورد بازخوانی قرار گیرد.

سلگی با بیان اینکه روز مازندران باید بهانه‌ای شود تا علما، نام‌آوران، دانشمندان، تاریخ‌سازان و ... به تبیین نقش و هویت مازندران برای همگان پای کار بیایند،‌ گفت: هویت مازندران با کاهش شدید جمعیت مورد تهدید جدی است.

وی با بیان اینکه مهاجرت وسیع اقشار مختلف به مازندران هویت این خطه از شمال کشور را تهدید می‌کند، ادامه داد: باید برای حفظ تاریخ و هویت مازندران در حوزه جوانی جمعیت کمک کار مسئولان باشیم.

داشته‌های فرهنگی و هنری رامسر

در ادامه سیدشمس‌الدین حسینی، نماینده مردم شهرستان‌های تنکابن و رامسر در مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مسائل کلان و منطقه‌ای با همراهی مردم و استفاده از فکر و ظرفیت فرهیختگان به درستی پیاده‌سازی و اجرایی می‌شود،‌ اظهار کرد: غرب استان ظرفیت‌های بی‌شماری دارد باید تقویت شود.

وی افزود: فرهنگ در نهان انسان نهفته است و باید نیازهای این حوزه برطرف شود. باید با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی هنری این منطقه زمینه تکمیل و نوسازی پروژه‌های فرهنگی غرب استان فراهم شود.

حسینی با اشاره به پیشینه دینی، فرهنگی و هنری مردمان غرب مازندران اشاره تصریح کرد: ملاعلی و شیخ آقا حسن فاخری، سلمان هراتی، نیما یوشیج، آیت‌الله محمد علی تسخیری و.. از جمله نام‌آوران این خطه هستند.

نماینده مردم تنکابن و رامسر در مجلس شورای اسلامی با توجه به داشته‌های فرهنگی و هنری رامسر، تکمیل پروژه مجتمع فرهنگی این شهرستان از اهمیت بسیار بالایی در راستای توسعه فرهنگی غرب  استان برخوردار است.

نشست اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه غرب استان مازندران
نشست اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه غرب استان مازندران
نشست اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه غرب استان مازندران
نشست اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه غرب استان مازندران
نشست اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه غرب استان مازندران
نشست اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه غرب استان مازندران
نشست اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه غرب استان مازندران
نشست اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه غرب استان مازندران
نشست اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه غرب استان مازندران
نشست اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه غرب استان مازندران
انتهای پیام
captcha