مازندران یک بسته کامل از مجموعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تاریخی است
کد خبر: 4097822
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۱
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی مازندران:

مازندران یک بسته کامل از مجموعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تاریخی است

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران در آیین افتتاح گرامیداشت هفته مازندران گفت: مازندران یک بسته کامل از مجموعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تاریخی است.

به گزارش ایکنا از مازندران، آیین افتتاح گرامیداشت هفته مازندران به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و دانشکده علوم انسانی و اجتماعی،‌ ۱۵ آبان با حضور مسئولان فرهنگی استانی و دانشگاهی و جمعی از دانشگاهیان در سالن اجتماعات دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران برگزار شد.

حسین ایزدی، معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران، در این آیین گفت: استان مازندران به‌عنوان استان علویان که افتخار بندگی خاندان اهل بیت(ع) را دارد، یک بسته کامل از مجموعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تاریخی است.

وی با تأکید بر این‌که در تمام کاوش‌ها آن‌چه که به عنوان وسیله زندگی و معیشتی افراد کشف می‌شود، به نوعی فرهنگ آن منطقه را نشان می‌دهد، افزود: نسل جدید ما از برخی فرهنگ‎‌ها، آداب و تمدن منطقه ما بی‌اطلاع‌اند.

وی ادامه داد: خاک قرمزی که در استان مازندران است در هیچ جای کشور نیست ما اگر ۴۶۰ رشته تنوع محصولات صنایع دستی را در جهان ببینیم، ۳۷۰ رشته‌ آن در ایران مشغول به فعالیت هستند؛ از این تعداد، قریب به ۹۰ رشته در استان مازندران وجود دارد، که ۱۵ الی ۱۶ رشته‌ آن، تنوع محصولات فرهنگی بومی و اصالت‌دار استان مازندران به‌شمار می‌آیند.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی مازندران، خاطرنشان کرد: ما برای بیش از ۹۸ رشته و محصول، مهر اصالت گرفتیم که از این تعداد، حدود ۱۳ رشته‌ آن، نظیر نمد مالی، جاجیم بافی، گلیم بافی، حصیر بافی و غیره بین‌المللی است.

انتهای پیام
captcha