دبیرخانه «شهر جهانی صنایع دستی» در فارس افتتاح می‌شود
کد خبر: 4098463
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۳
معاون وزیر میراث فرهنگی:

دبیرخانه «شهر جهانی صنایع دستی» در فارس افتتاح می‌شود

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه سیاست این وزارتخانه تقویت و توجه به صنایع دستی است؛ توجهی که شاید در سال‌های گذشته از بین رفته است، گفت: بناست که دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی در استان فارس افتتاح شود.

مریم جلالی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگریبه گزارش ایکنا از فارس، مریم جلالی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شامگاه چهارشنبه، 18 آبان در نشست شورای عالی گردشگری استان فارس که در سالن شهید قاضی استانداری فارس برگزار شد، گفت: صنایع دستی اقتصاد هویت بنیان ماست یعنی صنایع دستی می‌تواند دانش‌بنیان‌ترین و هویت محورترین صنعتی باشد که به اقتصاد کمک می‌کند و در این شکی نیست.

وی با بیان اینکه استان فارس دارای سه شهر جهانی شامل شیراز و آباده در حوزه صنایع دستی است، افزود: وسعت صنایع دستی در شیراز و فارس آنقدر زیاد است که تکالیفش را به همان میزان زیاد می‌کند و باید از این قابلیت استفاده کنیم.

جلالی با یادآوری اینکه سیاست وزارت میراث فرهنگی تقویت و توجه به صنایع دستی است؛ توجهی که شاید در سال‌های گذشته از بین رفته است، گفت: بناست که دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی در استان فارس افتتاح شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآور شد: شیراز، شهر صنایع دستی است و تمامی مرجعیت صنایع دستی را دارد و باید از این ظرفیت استفاده کرد. این عنوان باید زمینه‌ساز برای درون‌زا و برون‌گرا بودن ظرفیت این خطه باشد. متأسفانه در طی سال‌ها این ظرفیت فقط جنبه تزئینی پیدا کرده و در سبد مصرف سبک زندگی ما گم شده است.

وی با تأکید بر اینکه هر کسی باید سهم و ادای دین خود را به جهانی شدن شیراز، آباده و فیروزآباد ادا کند، گفت: سؤال اینجاست که آیا المان‌های شهری این شهرها نشانی از شهر جهانی صنایع دستی دارد. آیا طرح‌واره خاتم و مقرنس‌ها در چیدمان شهری دیده‌ شده است.

جلالی اظهار کرد: امروز جنگ روایت‌هاست. دوره‌‌ای تجهیزات سرمایه محسوب می‌شد بعد اطلاعات اما اکنون روایت سرمایه محسوب می‌شود و تمام کوچه‌های شیراز مملو از روایت‌هاست.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با یادآوری ظرفیت‌های شیراز گفت: اگر شیراز شهر جهانی نباشد، پس کجا باید این جایگاه را داشته باشد. اگر مثلث طلایی شیراز، اصفهان و یزد در گردشگری وجود دارد، خاطره‌سازی این مثلت طلایی را صنایع دستی و هنرهای سنتی می‌سازد.

وی با تأکید بر اینکه باید برخی از هنرهای سنتی را احیا کرد و در صنایع دستی باید بتوانیم ارزآوری کنیم، ارزآوری صنایعی چون گلیم، خاتم و غیره را حتی از نفت بیشتر دانست و گفت: شیراز می‌تواند صادرکننده نمونه صنایع دستی باشد.

جلالی، یکی از عرصه‌های دفاع از هویت ایرانی اسلامی در شبیخون فرهنگی را عرصه صنایع دستی و هنرهای سنتی دانست و افزود: باید هویت شهری را به سمت رویکردی که صنایع دستی در آن دیده شود، سوق داد و خلاقان و هنرمندان شیرازی می‌توانند در این زمینه طراحی‌های ویژه‌ کنند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تأکید بر ضرورت حفظ هویت، اصالت و توجه به تکریم هنرمندان گفت: باید بسته کامل فرهنگی از آداب و رسوم و میراث ناملموس، صنایع دستی و حوزه گردشگری اعم از گردشگری طبیعی، تاریخی، مذهبی و غیره را در نظر بگیریم.

وی با اشاره به اینکه پول‌سازترین نوع گردشگری، تجربه محور است زیرا مردم دوست دارند تجربه‌های جدید داشته باشند، گفت: در کل دنیا 48 شهر جهانی برای گردشگری وجود دارد که 11 شهر آن در ایران است و این افتخار بزرگی برای ماست.

انتهای پیام
captcha