خیران در حوزه نذر فرهنگی با نهضت کتاب همراه شوند
کد خبر: 4098910
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶

خیران در حوزه نذر فرهنگی با نهضت کتاب همراه شوند

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: از سال گذشته تولیت آستان قدس رضوی توصیه به نذر فرهنگی داشته است که بخشی از این نذر فرهنگی می‌تواند در حوزه کتاب باشد و کسانی که مشتاق انجام کار خیر در حوزه فرهنگی هستند می‌توانند با نهضت کتاب همراه شوند.

عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، امروز، 21 آبان‌ماه در نشست خبری هفته کتاب که در محل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد اظهار کرد: آستان قدس رضوی منسوب به عالم آل محمد(ع) است و  پیشینه نشر در این آستان مقدس به سال 1305 یعنی به 96 سال قبل بازمی‌گردد.

وی افزود: تا قبل از انقلاب، 27 جلد کتاب در آستان قدس چاپ شده بود، اما بعد از انقلاب 6851  عنوان، 4833 تألیف و با شمارگان 69 میلیون 700 هزار نسخه چاپ شده که از این بین موضوعاتی که مختص حضرت رضا(ع) بوده 700 مورد است.

طالبی اظهار کرد: براساس ابلاغیه تولیت آستان قدس رضوی، اصل 14، اصل محوری و ترویج و تعالیم مکتب نورانی اسلام و سیره رضوی است، در اصل 15 نیز یکی از وظایف ما با محوریت سیره عملی، گسترش آثار زیارت متعالی است.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ادامه داد: سه وظیفه شامل تولید کتاب، ترویج کتابخوانی و نقد و بررسی بر عهده ما گذاشته شده که در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی نیز ایجاد ایستگاه‌های مطالعه و رواق کتاب صورت گرفت، علاوه بر آن نیز مجوز نشر کتاب رضوی دریافت شد.

طالبی افزود: از سال گذشته تولیت آستان قدس توصیه به نذر فرهنگی داشته که بخشی از این نذر فرهنگی می‌تواند در حوزه کتاب باشد و کسانی که مشتاق هستند کار خیر در حوزه فرهنگی انجام دهند می‌توانند با نهضت کتاب همراه شده و اقدام خیرخواهانه خود را انجام دهند.

وی اظهار کرد: درصدد هستیم تا در طرحی درازمدت باب الجواد(ع) را به‌عنوان گذرگاه فرهنگ و ادب برای ارائه کتب و محصولات فرهنگی به‌مرور زمان در نظر بگیریم که در نوروز 1401 بخشی از آن برنامه‌ریزی شد، شعبه دوم کتاب رضوی نیز در شهر قم با وسعتی مناسب و با تمرکز بر موضوع قرآن و عترت و اولویت ارائه آثار آستان قدس رضوی ایجاد شده است.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: بنیاد پژوهش‌های اسلامی با نگاه تولید آثار فاخر و با موضوعات آثار قرآنی، معارفی و ترجمه ایجاد شده تا از این طریق کتب ارزشمند فارسی برای اثرگذاری در جهان اسلام ترجمه شوند، زیرا برخی آثار منتشر شده منحصر به‌فرد هستند.

وی اظهار کرد: سازمان کتابخانه‌ها نفایسی دارد که نیاز است از گنجینه بیرون آورده شده و در اجتماع مورد بهره‌برداری محققان، دانشمندان و علاقه‌مندان به‌صورت دیجیتالی و یا چاپ قرار گیرد، همچنین دانشگاه امام رضا(ع) و دانشگاه رضوی با نگاه تخصصی در موضوعات علوم قرآن و حدیث تولیداتی داشته‌اند.

طالبی افزود: در رویکردهای تحولی با محوریت چاپ و نشر، الگوسازی و نقش‌آفرینی در حوزه ادبیات دینی و تأکید بر تولیدات آثار کیفی با اولویت قراردادن نسل کودک، جوان و خانواده برنامه‌ریزی شده است. از دیگر اقدامات در حوزه کتاب، توسعه شبکه توزیع کتاب در سطح بین‌الملل طی یک‌سال اخیر بوده که بازتاب خوبی داشته و مورد استقبال قرار گرفته است.

وی در پایان درباره فعالیت‌های هفته کتاب گفت: سازمان کتابخانه‌ها اهدای 10 هزار کتاب به مؤسسات، ایجاد کتابخانه‌های سیار در شهرستان‌های استان، برگزاری مسابقه کتابخوانی، برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی و ... را در دست اقدام دارد. 31 عنوان کتاب چاپ اول نیز توسط بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی همزمان با هفته کتاب رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام
captcha