اراضی ملی بایر در اختیار کشاورزان قرار گیرند
کد خبر: 4099533
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۴
امام جمعه سبزوار مطرح کرد:

اراضی ملی بایر در اختیار کشاورزان قرار گیرند

امام جمعه سبزوار گفت: اراضی ملی بسیاری داریم که بایر هستند و اگر در اختیار کشاورزان قرار گیرند می‌توان از آنها برای کشت گندم و بی‌نیازی کشور استفاده کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مقیسه، امام جمعه سبزوار

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مقیسه، امام جمعه سبزوار، امروز 23 آبان‌ماه، در جمع مسئولان این شهرستان که با حضور استاندار خراسان رضوی در فرهنگسرای امام رضا(ع) برگزار شد با انتقاد از برخی مشکلات حل نشده  شهرستان سبزوار اظهار کرد: اراضی ملی بسیاری داریم که بایر هستند و اگر در اختیار کشاورزان قرار گیرند می‌توان از آنها برای کشت گندم و بی‌نیازی کشور استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی از این زمین‌ها در اطراف شهر نوده انقلاب در شهرستان خوشاب واقع شده‌اند افزود: هیئت دولت مصوبه‌ای تصویب کند و این زمین‌ها را به صورت اجاره‌ای و یا امانتی تحویل مردم دهد تا برای اشتغال جوانان از آنها بهره گرفته و برای محصولات کشاورزی نظیر گندم دیم استفاده شود.

امام جمعه سبزوار همچنین با اشاره به معطل ماندن 200 مصوبه آرای کمیسیون ماده 100 شهرداری سبزوار گفت: مسئولان بدون بازدید از محل، رأی به تخریب ندهند و تا امکان دارد با استفاده از جرایم نقدی مشکلات را حل کنند، زیرا صدور رأی تخریب بعد از ساخت واحدها و یا ساخت‌وساز نتیجه‌اش از بین رفتن اموال مردم است.

مقیسه با اشاره به یکی دیگر از مشکلات مردم سبزوار در سجادشهر واقع در جوار شهرک توحید این شهر بیان کرد: مسئولان از مشکلات 2000  نفر از مردمی که زمین‌های آنها مشکل دارد با خبر هستند، اما این مشکل همچنان حل نشده است.

امام جمعه سبزوار با درخواست از استاندار خراسان رضوی با اشاره به لغزش برخی  افراد در این پروژه گفت: پیشنهاد می‌کنیم 20 هکتار از زمین‌هایی که در این شهرک مشکل دارد را با 20 هکتار از زمین‌های منابع ملی تهاتر و جابه‌جایی کنند تا مشکل این 2000 نفر حل شود.

وی در ادامه با اشاره به مشکل کشاورزان منطقه در حوزه کشاورزی و قنات افزود: مسئولان مربوطه با دادن وام و یا کمک‌های بلاعوض مشکل کشاورزان را برای مرمت و بازسازی قنات‌هایشان حل کنند تا اشتغال در روستاها ایجاد شده و تولیدات کشاورزی افزایش یابد.

امام جمعه سبزوار با اشاره به یکی دیگر از مشکلات مردم منطقه در روستاهای شهرستان اضافه کرد: جوانان روستا خواستار ساخت مسکن هستند، اما مشکل صدور مجوزها و ممنوعیت‌های طرح هادی و آسفالت نبودن جاده برخی روستاها از جمله مشکلات منطقه است.

 همچنین در این مراسم، یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی در پاسخ به تقاضای امام جمعه سبزوار با اشاره به برخی از مشکلات روستاییان گفت: برای حل مشکلات تلاش کرده‌ایم تا  اولویت‌بندی شوند.

وی با اشاره به وجود  2600 روستای بالای 20 خانوار در استان که از این تعداد 90 روستا  در سبزوار قرار دارد، افزود: برنامه‌های زیادی برای بازگشت و ماندگاری روستاییان در روستاها نظیر احیای قنوات، طرح‌های مسجدمحوری، ساخت خانه عالم و آسفالت جاده‌ها داریم، اما همه این موارد زمان‌بر و نیازمند بودجه هستند.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه به هر روستایی که رفتیم درخواست ساخت خانه و حل شدن مشکل مجوزها را دارند، اظهار کرد: برای رفع مشکلات طرح هادی روستاها با توجه به محدودیت‌ها و مشکلات در استان نیازمند پنج سال زمان هستیم، اما به بنیاد مسکن تا آخر سال وقت داده‌ایم تا بازنگری طرح هادی روستاها را تمام کند.

در ادامه این جلسه دومین نمایشگاه تخصصی ادوات کشاورزی، دام و طیور و محصولات کشاورزی با حضور بیش از 70 شرکت توسط استاندار خراسان رضوی افتتاح شد.

انتهای پیام
captcha