شناخت جایگاه فرزندآوری گام اصلی در سیاست‌گذاری‌ خانواده است
کد خبر: 4099749
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱

شناخت جایگاه فرزندآوری گام اصلی در سیاست‌گذاری‌ خانواده است

مدیر اجرایی مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی گفت: شناخت وضعیت و جایگاه ازدواج و فرزندآوری نزد مردم اساسی‌ترین گام در سیاست‌گذاری‌های حوزه خانواده و به‌دنبال آن کاهش فاصله از نوع مطلوب خانواده است.

راضیه آذرنیا، مدیر اجرایی مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی خراسان رضویراضیه آذرنیا، مدیر اجرایی مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از استان اظهار کرد: در سال‌های اخیر داده‌های ثبتی و نتایج نظرسنجی‌ها نشان‌دهنده روند تغییراتی در رفتارهای مربوط به حوزه خانواده بوده است. کاهش نرخ موالید، تأخیر در ازدواج، افزایش سن فرزندآوری و ... از موضوعاتی است که این روزها به‌عنوان مسائل حوزه خانواده مطرح می‌شوند، از این‌رو شناخت وضعیت و جایگاه ازدواج و فرزندآوری نزد مردم اساسی‌ترین گام در سیاست‌گذاری‌های این حوزه و به‌دنبال آن کاهش فاصله از نوع مطلوب خانواده است.

آذرنیا گفت: مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی خراسان رضوی با هدف شناسایی نگرش افراد به ازدواج و فرزندآوری در شهر مشهد اقدام به نظرسنجی کرده است. جامعه آماری این پژوهش شهروندان 18 تا 40 سال بودند که با حجم نمونه 400 نفری متناسب با جمعیت مناطق شهری نمونه‌گیری و تخصیص انجام شد، 53.2 درصد جمعیت مورد تحقیق را زنان و 46.8 درصد را مردان تشکیل دادند. 56.1 درصد افراد مورد بررسی متأهل، 41.5 درصد مجرد و 2.4 درصد بدون همسر(مطلقه) بودند.

وی اظهار کرد: در نتایج این نظرسنجی آمده است 73.2 درصد زنان مشهدی معتقدند داشتن فرزند باعث خوش‌بختی زوجین می‌شود. همچنین 53.3 درصد افراد تعداد دو فرزند، 14.5 درصد یک فرزند و 14.9 درصد سه فرزند را مطلوب و 10.2 درصد داشتن چهار فرزند و 1.4 درصد داشتن پنج فرزند را مناسب دانسته‌اند، همچنین 5.7 درصد نیز اصلاً با داشتن فرزند موافق نبودند.

29.8 درصد از افرادی که فرزند دارند، باز هم تمایل به داشتن فرزند بوده‌اند، اما 61.3 درصد تمایلی به فرزندآوری مجدد ندارند و 8.8 درصد نیز در این مورد تصمیمی نگرفته‌اند.

دلایل تمایل به فرزندآوری در بین افراد دارای فرزند

مدیر اجرایی مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی خراسان رضوی نتایج این نظرسنجی را در خصوص دلایل تمایل به فرزندآوری در بین افراد دارای فرزند بیان کرد: عدم کفایت تعداد فرزندان فعلی (31 درصد)، تنها بودن فرزند کنونی (26.8 درصد)، تمایل فرزندان به داشتن خواهر یا برادر (21.1 درصد)، تمایل به داشتن فرزند از جنس دیگر(9.9 درصد)، تشویق و درخواست والدین خود یا همسر (7 درصد) و 4.2 درصد نیز سایر موارد بوده است.

وی همچنین به دلایل عدم تمایل به فرزندآوری در بین افراد دارای فرزند در این نظرسنجی اشاره کرد و گفت: کافی بودن تعداد فرزندان فعلی (36.5 درصد)، نگرانی در مورد تأمین آینده فرزند جدید (21.6درصد) و عدم کفایت درآمد برای فرزند جدید (24.3 درصد)، نداشتن مسکن مناسب (4.1 درصد) و 13 درصد عوامل دیگر بوده است.

دلایل عدم تمایل به فرزندآوری در بین متأهلان فاقد فرزند

آذرنیا در خصوص دلایل عدم تمایل به فرزندآوری در بین متأهلان فاقد فرزند نیز که در این نظرسنجی گردآوری شده، بیان کرد: زود بودن فرزندآوری به دلیل شروع تازه زندگی مشترک (24.2 درصد)، فراهم نبودن شرایط اقتصادی(نداشتن درآمد کافی و مسکن)، (20.7 درصد)، نامناسب و نگران‌کننده بودن شرایط اجتماعی کشور (12.1 درصد)، عدم علاقه به فرزندآوری خود و یا همسر (9.9 درصد)، مشکل باروری (7.7 درصد)، نداشتن شرایط روحی و روانی لازم برای بچه‌دار شدن (7.7 درصد)، نگرانی جهت تأمین مالی آینده فرزند (6.5 درصد)، مشکلات خانوادگی (5.5 درصد) و نیز قصد مهاجرت (3.1 درصد) را  از دلایل عدم فرزندآوری بیان کردند.

وی در پایان گفت: طبق نظرسنجی مهم‌ترین عواملی که باعث دوام خانواده می‌شود از نظر 23.3 درصد افراد درآمد مناسب، 16.4 درصد عشق و علاقه، 13.3 درصد احترام متقابل و 9.2 درصد باورهای مذهبی مشترک بوده است.

راضیه آذرنیا، مدیر اجرایی مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی خراسان رضوی

انتهای پیام
captcha