بررسی تشکیل جلسات کمیسیون آموزش عمومی قرآن + صوت
کد خبر: 4099815
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲

بررسی تشکیل جلسات کمیسیون آموزش عمومی قرآن + صوت

دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن پس از دو سال و بازگشت دوباره به معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش، و با وجود عبور پنج ماه از این جابه‌جایی، تنها دو جلسه تشکیل شده است.

کمیسیون آموزش عمومی قرآنبه گزارش ایکنا، کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور به منظور راهبری برنامه‌ها و فرايندهای آموزشی خواندن و درك مفاهيم و معارف قرآن برای انس جامعه با قرآن و استفاده از آن بر مدار سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن كشور فعالیت می‌کند.(سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن كشور)

دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی در بهمن‌ ۱۳۹۸ با پیگیری‌ دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و برخی اعضای کمیسیون آموزش عمومی قرآن با نظر مستقیم وزیر وقت آموزش و پرورش قرار گرفت و از بدنه معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش جدا شد. با وجود این واگذاری و استقرار دبیرخانه کمیسیون در عالی‌ترین سطح وزارت، تا ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ این جلسات با بی‌نظمی و بدون استمرار در هر ماه (برخلاف ماده 9 شرح وظایف کمیسیون‌ها مبنی بر تشکیل حداقل يك جلسه در هر ماه) همراه بود.

هرچند بنا بر اذعان برخی از مسئولان وقت، روند صعودی شیوع کرونا و تعطیلی‌های مکرر مزید بر علت بود و طی آن زمان تنها شاهد برپایی چهار جلسه بودیم، یعنی سالی دو جلسه، اما با پیگیری‌ و جابه‌جایی صورت گرفته در معاونت فرهنگی ـ پرورشی و انتصاب اصغر باقرزاده به عنوان معاون فرهنگی و پرورشی وزارتخانه و استقبال ایشان و حمایت‌ وزیر محترم و از سوی دیگر آسیب‌هایی که برگزار نشدن جلسات کمیسیون برای این معاونت به ویژه اداره‌کل قرآن، عترت و نماز وزارتخانه(با وجود مجزا بودن این دو مقوله) به همراه داشت، دبیرخانه کمیسیون به این معاونت بازگشت؛ موضوعی که ایکنا طی یادداشتی با تیتر «رفت و برگشت دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن به معاونت پرورشی» به آن پرداخت.

پس از جابه‌جایی دبیرخانه کمیسیون، پنجاه و هفتمین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور با حضور وزیر آموزش و پرورش و اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر و دبیر کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن؛ حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی؛ رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی؛ میکائیل باقری، مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزرات آموزش و پرورش؛ حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و مسئولان دستگاه‌ها و نهاد‌های عضو کمیسیون آموزش عمومی قرآن در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.


بیشتر بخوانید:


این جلسه با مصوباتی همراه بود که یکی از آنها «تشکیل جلسات کمیسیون هر ماه یک‌بار به منظور جبران عقب‌ماندگی‌های عدم تشکیل جلسات بود». پس از این جلسه که در 24 خرداد 1401 برگزار شد، سه ماه تابستان بدون تشکیل جلسه‌ای از کمیسیون سپری شد و عملاً مصوبه‌ای به این سادگی اجرا نشد.  

بنا بر گفته میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش، «پنجاه و هشتمین جلسه این کمیسیون نیز در مهرماه در وزارتخانه تشکیل شد. این جلسه مصوباتی داشت؛ مجموعه اعتبارات 1400-1401 دستگاه‌ها که به دبیرخانه کمیسیون واصل شده بود و کارگروه اعتبارات آنها را بررسی کرده بود طی این جلسه تصویب شد. باید یادآوری کرد که طی جلسه پنجاه و هفتم مقرر شد که برای بررسی و نهایی‌سازی اعتبارات کمیسیون، کارگروهی متشکل از هفت نفر از اعضای کمیسیون تشکیل و برنامه‌های دستگاه‌ها بررسی شود».

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره فرایند واگذاری اعتباراتی که در اختیار کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور قرار گرفته است گفت: اعتبارات سال‌های 1400 و 1401 جداست. این اعتبارات نحوه توزیع آن در دستگاه‌های قرآنی کشور بنا بر فعالیت دستگاه‌ها در عرصه آموزش عمومی قرآن و در راستای اجرای اقدامات سند است. دستگاه‌هایی که برنامه‌های خود را به کمیسیون ارائه می‌دهند این برنامه‌ها بررسی، تأیید و تصویب می‌شود و سپس به کمیته تخصیص ارجاع داده و پس از تصویب در کمیته، اعتبارات در قالب تفاهم‌نامه به آنها واگذار می‌شود.

کد

باقری اضافه کرد: پس از تشکیل جلسه پنجاه و هفتم کمیسیون آموزش عمومی، فراخوانی با مهلت حدود 10 روز به دستگاه‌ها اعلام شد تا برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را به کمیسیون ارائه دهند. حدود 100 فعالیت و برنامه دریافت شد که از سوی کارگروه اعتبارات (مصوبه داخلی کمیسیون و متشکل از هفت نفر از اعضای کمیسیون) بیش از 300 نفر ساعت بررسی شد. غربالگری اولیه طرح‌ها و برنامه‌ها انجام شد و حدود 70 برنامه به مرحله بعدی راه یافت. سپس از صاحبان طرح‌ها دعوت شد تا به منظور دفاع از برنامه‌ها حضور یابند و در نهایت این برنامه‌ها در جلسه پنجاه و هشتم تصویب شد.

وی با تأکید بر اینکه پنج میلیارد تومان شامل اعتبارات سال 1400 و پنج میلیارد تومان اعتبارات سال 1401 است، اظهار کرد: برنامه‌های تصویب شده از سوی کمیسیون به کمیته تخصیص ابلاغ و ارجاع شد. برنامه‌های سال 1400 از سوی کمیته تخصیص تصویب شد که در حال انعقاد قرارداد با مجریان آن هستیم، اما برنامه‌های سال 1401 هنوز از سوی کمیته تخصیص تصویب نشده است.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش ادامه داد: از دیگر مصوبات این جلسه می‌توان به تصویب اجرای طرح «اتقان؛ ارتقای توانمندی‌های قرآن آموزگاران، معلمان، مدیران و معاونان ابتدایی» به صورت آزمایشی در پنج استان بوشهر، ایلام، خراسان شمالی، قم و شهرستان‌های استان تهران اشاره کرد.  

یادآور می‌شود، در حال حاضر اصغر باقرزاده، معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، دبیر کمیسیون آموزش عمومی قرآن است و دبیرخانه آن در اداره‌کل قرآن، عترت و نماز قرار دارد و ساختار آن در حد اداره ذیل این معاونت است که بنا بر گفته میکائیل باقری، «از پنج نیروی انسانی این دبیرخانه، دو نیرو مشخص شده است و سه نیروی دیگر در شرف انتصاب و معرفی هستند.» 

به منظور تکمیل این یادداشت و با وجود درخواست‌‌های مکرر برای مصاحبه با آقای اصغر باقرزاده، معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، به دلیل مشغله کاری‌ ایشان تا لحظه انتشار این مطلب، پاسخ مثبتی دریافت نشد.

امید است پس از چرخش دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن به معاونت پرورشی و فرهنگی، به منظور تعالی و توسعه فرهنگ آموزش قرآنی کشور که بدون تردید نیاز امروز جامعه است، شاهد برگزاری مستمر جلسات در هر ماه یا دو ماه یکبار باشیم و مهم‌تر از آن مصوبات جلسات کمیسیون با قوت بیشتری پیگیری و اجرا شود تا حداقل با برنامه‌‌ریزی مشخصی شاهد تشکیل جلسات این کمیسیون با حضور اصحاب رسانه باشیم.

ایکنا آماده دریافت و انتشار مصاحبه و پاسخ مسئولان و اعضای این کمیسیون است.

سمیرا انصاری

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha