مهیا نگه‌داشتن جامعه؛ از ظرفیت‌های خوب هیئات مذهبی
کد خبر: 4099964
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۳

مهیا نگه‌داشتن جامعه؛ از ظرفیت‌های خوب هیئات مذهبی

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه هیئت‌های مذهبی ظرفیت خوبی برای مهیا نگه داشتن جامعه است، گفت: اینکه ما فقط در ایام مشخص مانند محرم و عاشورا شکلی از هیئت داشته باشیم منجر به تحقق این ظرفیت‌ها نمی‌شود و آنان را نقش‌آفرین نمی‌کند بلکه این تشکل‌ها باید فعالیت و کارایی مستمر داشته باشند.

محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهامحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، «همایش فصلی شورای هیئات مذهبی چهارمحال‌وبختیاری» عصر روز گذشته، ۲۴ آبان‌ماه با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان و اعضای شورای هیئات مذهبی برگزار و احکام اعضای شورای هيئات مذهبی شهرستان‌ها و استان اعطا شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان در این نشست با اشاره به اینکه حضور عقلانی، همراه با شجاعت، جسارت، ایمان، اخلاص و جهاد مهم‌ترین نیاز امروز است، اظهار کرد: آثار این جلسات باید در کف خیابان و میدان عمل بروز و ظهور داشته باشد و صرف صحبت و سخن کافی نیست بلکه باید در عمل بتواند عرصه مقاومت و ایستادگی را فراهم کند.

وی با ذکر اینکه انتظارات از ما و نهادهای فرهنگی و مذهبی زیاد بوده اما آنچه که باید انجام شود اتفاق نیفتاده است، ادامه داد: البته کارهایی که نهادهایی چون تبلیغات اسلامی در این مقاطع انجام می‌دهد قبلاً نداشتیم و اقتضای امروز همین است که این نشست‌ها و دوره‌ها باشد و خروجی آن در کف میدان نمایان شود. با اینحال مطالباتی نیز وجود دارد که باید با هم‌افزایی و همدلی کارها را پیش ببریم.

نکونام با تأکید بر اینکه هیئت‌های مذهبی ظرفیت خوبی برای مهیا نگه داشتن جامعه است، گفت: اینکه ما فقط در ایام مشخص مانند محرم و عاشورا شکلی از هیئت داشته باشیم منجر به تحقق این ظرفیت‌ها نمی‌شود و آنان را نقش‌آفرین نمی‌کند بلکه این تشکل‌ها باید فعالیت و کارایی مستمر داشته باشند و بتوانند حداقل به‌صورت هفتگی دور هم جمع شوند و در کنار کارهای معمول، با هم گفت‌وگو و تعامل داشته باشند.

تک‌روی و انزوا منفور اسلام است

وی نقش هیئت‌های خانگی را نیز مهم ارزیابی کرد و توضیح داد: شایسته است که محلات و خانه‌ها با هم هماهنگ شوند و هر هفته روزی را دور هم جمع شده و از این اجتماع استفاده کنند؛ اجتماع خواسته پروردگار و تک‌روی و تک‌خوری و انزوا در اسلام منفور است.

امام‌جمعه شهرکرد تأکید کرد: تعبیر زیبای قرآن در این خصوص در آیه ۲ سوره مبارکه مائده آمده است که تکلیف ما را مشخص می‌کند و می‌فرماید «وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ» لذا هیئتی‌ها هفته‌ای یکبار دور هم جمع شوید، کمک کنید، وظایف یکدیگر را به هم تذکر دهید و تواصی به حق و صبر را سرلوحه قرار دهید.

نکونام روشن ساختن حق برای یکدیگر را از ضرورت‌های امروز خواند و بیان کرد: این حق که تا این میزان از سوی خدا و پیامبران و امامان(ع) مورد تأکید قرار می‌گیرد باید مصداق آن‌را در برهه کنونی بشناسیم و بدانیم، باید بدانیم امروز این حق کجاست و زیر کدام پرچم باید آن‌را پیدا کرد.

نکونام افزود: محال است که خداوند مردمی را بر روی زمین داشته باشد اما حجتی برای آنان تعیین و پیش‌بینی نکرده باشد چرا که به تعبیر امام صادق(ع)، «لولا الحجة لساخت الارض بأهلها» یعنی اگر حجت خدا نبود، مسلماً زمین ساکنانش را فرو می‌برد.

وی با طرح این پرسش که امروز حجت خدا که پرچمدار است، کیست؟ گفت: مبادا پرچمدار حق داشته باشیم، سخنان او را بشنویم و حتی تحسین هم کنیم اما در هنگام عمل، حضور نداشته باشیم لذا باید این پرچمدار حق برای همگان تبیین و نقش او ترسیم شود؛ البته مشکلات و کمبودهایی در حوزه استاد و تبیین‌گر داریم که این ضعف‌ها به سادگی تقلیل نمی‌یابند و اگر امکانش بود تا الان انجام شده بود.

به‌بهانه کمبودها از ضرورت‌ها غفلت نکنیم

نکونام با تأکید بر اینکه جهاد تبیین نیازمند مبین نیز هست، تصریح کرد: کسانی که در حوزه‌های علمیه معارف اسلامی و آموزه‌های مکتب امام صادق(ع) را آموخته‌اند از اصلی‌ترین مبین‌ها هستند که عده آنان کم است اما این بدان معنا نیست که تبلیغ را تعطیل کنیم یا درب مساجد را به‌علت نداشتن امام جماعت، ببندیم. چه خوب است که در مساجد دور هم جمع شویم و جمع‌های هر چند قلیل تشکیل دهیم و قرآن را قرائت و ترجمه آن‌را برای یکدیگر بخوانیم و تبیین کنیم، همچنین تبیین روایات اهل‌بیت(ع)، احکام شرعی و وظایفی را که ولی‌فقیه برایمان تعیین کرده‌اند، برای یکدیگر بگوییم.

نماینده ولی‌فقیه در استان تأکید کرد: به‌بهانه کمبودها و فقدان‌ها، گله‌مندی‌ها‌، مشاهده کم‌کاری‌ها و مواردی از این دست، هیچگاه از کارهایی که باید انجام شود غافل نشویم و امروز از روزهای مهم است که این عرصه را نباید تعطیل کرد. امروز ما وظایفی در زمان داریم که اگر انجام ندهیم فرصت طی می‌شود و از دست می‌رود و جز افسوس و پشیمانی در پی ندارد.

نکونام با یادآوری این نکته که امروز فرصت عمل است‌، گفت: آینده با انفال و سرخوردگی، سستی و رخوت، تن‌پروری و روزمرگی رقم زده نمی‌شود بلکه امروز از ما جهاد می‌خواهند، دشمن همه توان خود را به‌کار برده است تا ما نباشیم چون حق هستیم و پرچم اسلام بلند است و پیش می‌رود؛ دشمن می‌داند که بلند داشتن این پرچم به معنی اضمحلال آمریکا و اروپاست.

وی گفت: نباید این تصور وجود داشته باشد که جمع قلیل ما در محاصره استکبار نمی‌تواند کاری از پیش ببرد بلکه باید بدانیم که چون برحق هستیم، خدا یار و یاور ماست که اگر کشته شویم به درجه شهادت نائل می‌شویم؛ راه ما روشن و حق است و باید مدام شاکر خداوند باشیم و قدر بدانیم که زیر پرچم اسلام هستیم.

مهدی طاهری مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری

نسبت هیئت با فرمان ولی‌فقیه چیست؟

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه برخی‌ها به‌دنبال محبوبیت در جامعه‌اند و برخی اما انجام رسالت را در اولویت قرار می‌دهند چه موجب محبوبیت آنان باشد یا نباشد، اظهار کرد: کسی که می‌خواهد محبوب شود ناچار است در خیلی موارد سخنی نگوید یا از حقی دفاع نکند اما کسی که انجام مأموریتش را تکلیف می‌داند خود را مکلف می‌داند که چه چیزی باید بگوید و چه چیزی نگوید.

وی با استناد به فرازی از زیارت اربعین امام حسین(ع) با این مضمون که حضرت در راه تبیین بذل جان کردند، ادامه داد: ایشان جانشان را دادند تا مردم جاهل نمانند و در گمراهی نباشند. در این روزها برخی از فرزندان ما تنها با صرف سه تا پنج دقیقه برای صحبت، نظام فکری آنان دچار تحول می‌شود و پی به اشتباه خود می‌برند پیداست که مردم و فرزندان ما دچار دریافت خبرهای بدون تحلیل و تفکر هستند.

طاهری تصریح کرد: حضرت سیدالشهدا(ع) برای نجات امت از جهالت جان خود را فدا کردند و امروز نیز که ولی‌فقیه ما را امر به جهاد تبیین کرده‌اند اگر جان خویش را در این راه گذاشتیم، شبیه اهل‌بیت(ع) عمل کرده‌ایم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در ادامه تأکید کرد: تاریخ گواهی می‌دهد آنان که به‌دنبال محبوبیت بوده‌اند حتی اگر محبوب عصر خویش شده باشند محبوب تاریخ نمانده‌اند بلکه ملعون تاریخ و خواص هستند که نمونه آن، عبدالله بن عمر است. کسانی چون وهب، زبیر و دیگران هم بودند که انسان‌های محبوبی در زمان خود نبودند اما در تاریخ محبوب شدند زیرا در زمانی‌ به‌موقع و به‌جا ناصر امام(ع) بودند.

طاهری با طرح این پرسش که نسبت هیئت با فرمان ولی‌فقیه چیست؟ گفت: فرمان ولی امر مسلمین شبیه‌ترین فرمان به امر امام عصر(عج) است و لذا فرمان به فریضه فوری و قطعی جهاد تبیین از سوی ایشان باید ما را به برخاستن و دویدن وا دارد. تبلیغات اسلامی به‌ اندازه توانی که دارد در خدمت هیئت‌ها قرار دارد و مابقی کار بر عهده خودشان است.

وی با تأکید بر اینکه تبلیغات اسلامی وظیفه دارد زمینه کار را برای هیئات مذهبی فراهم کند، افزود: این وظیفه امسال ناظر بر فراهم ساختن بستر برای جهاد تبیین در این تشکل‌هاست که جمع‌آوری جمعیت بر عهده هیئت‌ها و حضور استاد بر عهده تبلیغات اسلامی است.

طاهری بیان کرد: در مجموع، چهار نوع هیئت سنتی، اجتماعی، گفتمانی و منحرف را می‌توان تقسیم‌بندی کرد؛ معدود هیئت‌های منحرف تحت تأثیر تفکرات شیعه انگلیسی یا برخی تفکرات مهدویت‌گرایی انحرافی هستند که تمامی هیئت‌ها را می‌شناسیم و رصد می‌کنیم و اگر لازم باشد تذکراتی داده می‌شود.

وی در پایان با ذکر اینکه جمعی از اعضا و فعالان هیئت‌های مذهبی استان چندی پیش دوره‌های تبیین را در شهر مقدس قم گذراندند، گفت: این دوره‌ها نمونه کشوری نداشت و از اساتید کارآمد استفاده شد که امیدواریم این روند ادامه یابد.

انتهای پیام
captcha