دوره تحولی در امور قرآنی کشور
کد خبر: 4100110
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
یادداشت

دوره تحولی در امور قرآنی کشور

براساس دستور مقام معظم رهبری در همه شئون حکمرانی در کشور باید در بستر معنویت و اخلاق، تغییر و تحول مناسب به وجود آید و در راستای تحقق منویات معظم له همه موظف به اقدامات مقتضی و مؤثر، در حد بضاعت خود هستیم و با عنایت به این مسئله درخصوص فعالیت‌های قرآنی در کشور، نیازمند یک تحول و متناسب‌سازی اقدامات هستیم.

یادداشتبحث تحول در امور قرآنی در راستای بیانیه گام دوم انقلاب، موضوعی است که در رابطه با آن علی ویسی، فعال قرآنی در رسانه یادداشتی را در اختیار ایکنا قرار داده است که متن آن در ادامه می‌آید؛

براساس دستور مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب در همه شئون حکمرانی در کشور باید در بستر معنویت و اخلاق، تغییر و تحول مناسب به وجود آید و در راستای تحقق منویات معظم له همه موظف به اقدامات مقتضی و مؤثر، در حد بضاعت خود هستیم و با عنایت به این مسئله درخصوص فعالیت‌های فرهنگی و خصوصاً فعالیت‌های قرآنی در کشور، نیازمند یک تحول و متناسب‌سازی اقدامات هستیم.

مقام معظم رهبری در این بیانیه از همه درخواست می‌کنند، برای تحقق و اجرایی شدن آن در حد بضاعت، قدمی بردارند. از یک فرد در خانواده گرفته تا دیگر افراد دیگر در جامعه و نهادها و سازمان‌ها و مسئولان در کل کشور و همه مخاطبان خصوصاً، جوانان. مسئول و غیر مسئول هم ندارد. ابلاغیه‌ای است به همه مخاطبان در سراسر کشور. همه نسبت به آن مسئول هستند.

رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم با اشاره به وضعیت مسائل فرهنگی کشور در دوره رژیم طاغوت می‌فرمایند که خود حکومت رژیم منحوس طاغوت مروج فساد بود، و بی‌بند و باری را نیز علناً، ترویج می‌کرد.

به لطف الهی و نفس قدسی حضرت امام خمینی رحمه الله علیه بعد از انقلاب اسلامی همه چیز دگرگون شد. ظواهر و مسائل ترویج اخلاق غربی از بین رفت و در عوض آن، چیزی به عنوان زندگی اسلامی و ایرانی جایگزین شد که فعالیت‌های قرآنی نیز بخشی از آن اتفاقات مبارک بعد از انقلاب بود که توانست به‌عنوان یکی از موضوعات مهم علاقه‌مندان بسیاری را به خود جذب کند.

در حوزه قرآن کریم به حمدالله پیشرفت‌ها بسیار زیاد و جوشش‌ها بسیار فراوان بوده است و این اتفاقات مبارک، باعث مباهات و جای بسی شکر دارد. اما آیا ما باید به همین بسنده کنیم یا این‌که برای رشد و بالندگی این شجره طیبه به‌دنبال توانمندسازی و مؤثرتر کردن فعالیت‌ها و حرکت‌های دقیق، به‌روز، انقلابی جوان‌پسند باشیم؟

با این مقدمه می‌توان گفت که؛ پس از تجربه مفید چهل ساله در امور قرآنی و پرورش استعدادهای ارزشمند در حوزه قرآن کریم، برای رسیدن به نقطه مطلوب نیازمند یک حرکت جهادی هستیم و آن عبارت است از:

ارتقا و تحول در فعالیت‌های قرآنی کشور

دوره ارتقا و تحول در فعالیت‌های قرآنی کشور به چه معناست؟

به منظور متوقف نشدن در آن چه که در این 43 سال در امور قرآنی کشور به وقوع پیوسته، لازم و ضروری است تا با نگاهی منصفانه به گذشته، با برنامه‌ای مدبرانه برای آینده، شتابی منطقی و عاقلانه در این امور صورت پذیرد. لذا در این خصوص مطالبی به شرح زیر به اختصار تقدیم می‌شود.

  • شناخت درست، دقیق و محققانه از دستاوردهای قرآنی کشور در طول 43 سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران عزیز، در حوزه قرآن کریم به دلیل ماهیت قرآنی این حرکت بزرگ و الهی، شاهد اتفاقات بی‌نظیر و حتی کم‌نظیر در کشف، رشد، پرورش و هدایت استعدادهای قرآنی و تأسیس و تشکیل مراکز مهم قرآنی در کشور که در سایه رهبری امام خمینی رحمه الله علیه و هدایت‌های پدرانه و مشفقانه مقام معظم رهبری حفظه الله را شاهد هستیم.

به اختصار برخی از این افتخارات در ذیل اشاره می‌شود:

  • گنجاندن دروس آموزش قرآن در کتب دانش‌آموزان
  • تأسیس رادیو قرآن
  • تأسیس سیمای قرآن
  • برگزاری مسابقات کشوری و بین‌المللی
  • تأسیس هزاران دارالقرآن در سطح کشور و سازمان‌ها و ادارات
  • شکل‌گیری شوراهای تخصصی قرآن کریم در نهادها
  • تربیت ده‌ها هزار قاری، حافظ، مربی، استاد و مدرس قرآن
  • شکل‌گیری حلقه‌های آموزش قرآن در مساجد سراسر کشور
  • اعزام گروه‌های تبلیغ قرآنی به کشورهای مختلف
  • کسب نتایج و رتبه‌های برتر در مسابقات کشورهای اسلامی

و صدها موضوع افتخارآفرین که شکل‌گیری همه آن‌ها پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به وقوع پیوسته است. تک تک موضوعات به اندازه کتابی قابل توضیح و تفصیل است. اما آن چه مهم است این است که کسب این افتخارات باید سکوی جهش برای نسل بعدی قرار گیرد.

این اتفاقات در حوزه قرآن کریم در دوره چهل ساله اول، بدیع، بی‌نظیر، افتخارآمیز و درخور تقدیر است ولی به جهت افزایش سرعت تولید علم و تکنولوژی در عصر حاضر و تغییرات مهمی که در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی در جامعه بشری در حال رخ دادن است، شکل و محتوا در این امور باید متناسب با تغییرات خود را به‌روز کند و متناسب شود.

  • همان‌گونه که در بند یک اشاره شد، قدم اول شناخت دستاوردها بود،که اولاً بشناسیم و بفهمیم درخصوص قرآن کریم نقطه آغاز چه بوده و ثانیاً الان در چه نقطه‌ای ایستاده‌ایم.

این موضوع به ما کمک می‌کند تا بهتر بتوانیم ساختارها و شیوه‌ها و عملکردهای خود را بررسی کرده و برای ورود به فضای جدید با یک مهندسی دقیق، علمی، خردمندانه و منطقی به‌ منظور افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفیت و نزدیک شدن به مخاطبان خود، اقدام کنیم.

در حوزه مهندسی دستاوردها، باید ببینیم چه سازمان‌هایی و با چه وظایفی تأسیس شده و میزان کارایی و اثربخشی آن تا چه حدی بوده است.

یکی از اقداماتی که ما در گام دوم باید در دوره تحولی انجام دهیم، برنامه‌ریزی است.

 نگاهی به برنامه‌ریزی‌هایی که تاکنون شده داشته باشیم و اینکه در حوزه دستاوردها، میزان موفقیت ما، چقدر بوده است؟

با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب، برنامه‌هایی نیاز داریم تا جهشی در محتوا و شکل فعالیت‌ها و به طور کلی در ساختار قرآنی کشور ایجاد کند و محوریت آن مردم و اثربخشی آن نیز ملموس باشد.

نگرش عمیق و کارشناس ‌محور به موضوعات داشته باشیم. بررسی شود که هر نهاد یا شورا و یا مجموعه‌ای‌که به‌ نام قرآن، در نهادهای مختلف هستند چه وظایفی دارند و چقدر تأثیرگذار هستند و این که چگونه می‌توان در فعالیت‌های آن‌ها عمق‌بخشی صورت گیرد؟

دغدغه مقام معظم رهبری این است که فعالیت‌های قرآنی مردمی شود؛ در حوزه تمرکز در امور قرآنی دو موضوع را باید در نظر داشته باشیم؛

اولاً؛ باید نرم‌افزاری واحد برای این موضوع پیش‌بینی شود. نرم‌افزار جامع خدمات قرآنی در کشور، به‌عنوان یکی از نیازهای ضروری، در دوره تحولی است. با این نرم‌افزار تمامی مجموعه‌های قرآنی و فعالیت‌ها و خدمات لازمه در دسترس و در تعامل بالا قرار گرفته و بهره‌مندی از زیرساخت‌های قرآنی کشور برای همه آسان و سهل‌الوصول خواهد شد.

زمانی که برای یک فعالیت قرآنی برنامه‌ریزی می‌کنیم در یک فضایی با مخاطب میلیونی و اثربخشی بسیار بالا و شعاعی به وسعت کل کشور خواهیم داشت. البته با استقرار چنین سیستمی بازخوردها، تعاملات و نظارت‌ها به نحو چشمگیری افزایش خواهد یافت.

دوم آن که در کشور ما مؤسسات، نهادها، اعم از دولتی و غیر دولتی فعالیت‌ها و خدمات پراکنده دارند و در موضوع قرآن که علاقه‌مندی و دغدغه و نیاز فرهنگی جامعه است به یک همگرایی، وحدت عمل و برنامه‌ریزی درست و به‌روز نیازمند هستیم.

معاونت ریاست‌جمهوری در امور قرآنی می‌تواند به‌عنوان قدم اول برای تحقق این موضوع تا مصدر همگرایی و نقطه آغازین جهش فعالیت‌های قرآنی در گام دوم انقلاب باشد.

همه کسانی که در امور فرهنگی و قرآنی در حال فعالیت هستند، به‌عنوان سربازان، افسران و سرداران این لشکر بزرگ محسوب می‌شوند و لازم است این حجم از افراد، با این وسعت از فعالیت در یک بستر هماهنگ، عملیات کنند، تا به لطف الهی در رسیدن به مطلوب نهایی که همان نشر و گسترش معنویت در بستر آموزه‌ها و تعالیم قرآن کریم است، اتفاق بیفتد.

مطالب یاد شده مقدمه‌‌ای است بر مهندسی مجدد فعالیت‌های مبارک و تحسین‌برانگیز خادمان قرآن کریم در طول 43 سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران (چله اول) و گامی کوچک در سرعت بخشیدن به تحقق منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی.

انتهای پیام
captcha