جای خالی ایده‌پردازی برای تولید محتوای فاخر دیجیتال
کد خبر: 4100626
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲
حمید خوشخو تصریح کرد:

جای خالی ایده‌پردازی برای تولید محتوای فاخر دیجیتال

مدیر مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی خراسان رضوی در تشریح بایسته‌های تولید محتوای دیجیتال گفت: هنوز به قدر کافی ایده‌پرداز نداریم و یا اگر هست تبدیل به یک تیم نشده‌اند.

حمید خوشخو مدیر متنا خراسان رضویبه گزارش ایکنا؛ تولید محتوای فرهنگی دیجیتال به واسطه فراگیر شدن ابزارهای دیجیتال، بخش بزرگی از زندگی روزمره ما را شکل می‌دهد. بنابراین اجتناب از آن دشوار است. محتوای دیجیتال ما را آگاه می‌کند، به سؤالاتمان پاسخ می‌دهد، سرگرممان می‌کند، به افکارمان جهت می‌دهد، ممکن است، در تصمیم‌گیری‌ها راهنماییمان کند و… . با وجود کارکردهای فراوان محتوای دیجیتال، تولید آن برای اینکه بتواند مخاطبان را جذب کند، با مسائل و مشکلاتی همراه است.

گروه اجتماعی ایکنا برای بررسی این مسائل پرونده ویژه‌ای را باز کرده و در نخستین گفت‌وگو به سراغ حمید خوشخو، مدیر مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی خراسان رضوی رفته است.

خوشخو درباره مشکلات و مسائل تولید محتوای دیجیتال به ایکنا گفت: یکی از مسائل مهم و کلیدی، اصالت در تولید محتواست. هر مجموعه تولید محتوا، نیاز به پژوهش، سناریو و خط‌دهی قوی دارد. به همین دلیل نیاز است پژوهشکده‌ها و تیم‌های پژوهشی که در بدنه نظام و انقلاب هستند، به تیم‌های تولید محتوا متصل شوند. تاکنون این اتفاق رخ نداده و اگر بوده، بسیار اندک است.

وی افزود: اغلب تیم‌های تولید فقط تولیدکننده فنی هستند و نمی‌توانند کار نظری و محتوایی انجام دهند، زیرا آموزش‌های فنی را برای تولید و نه برای تحلیل محتوا آموخته‌اند. همچنین دسترسی به برخی منابع سخت است و اگر هم دسترسی به منابع امکانپذیر باشد، نیرویی که بتواند محتوای مورد نیاز را یافته و از میان هزاران محتوا، پالایش و سپس تبدیل به محتوای رسانه‌ای کند، وجود ندارد.

خوشخو سرعت در تولید محتوای دیجیتال را یکی از اصول مهم بیان کرد و گفت: بسیاری از اتفاقاتی که در کشور و یا دنیا می‌افتد، به قدری سریع است که تولید محتوا را با مشکل مواجه می‌کند، زیرا نیروی پژوهشگر و ایده‌پردازی مورد نیاز است که توجیه شده، مسلط به اخبار و پیشینه جریان‌شناسی و... باشد، چراکه فرصت کافی برای تبدیل ایده به محتوا، سناریو و مدیا اندک است و همین مسئله هم باعث ضعف اصالت تولید محتوا می‌شود. 

مشکل سرعت در تولید محتوا

مدیر مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: مشکل سرعت در تولید محتوا، پیشتر مشهود بود، اما اخیراً وضعیت بهتری نسبت به قبل داریم و واکنش نیرو‌های تولید‌کننده نسبت به مسائل بهتر شده است. مثلاً در حادثه شاهچراغ، به قدری سریع پوستر طراحی و منتشر شد که رسانه‌های خارجی تصور کردند این پوستر قبلاً طراحی شده است و همین مسئله نشانه بهبود روند است. 

وی در پاسخ به اینکه برای افزایش سرعت تولید محتوا چه باید کرد، گفت: تا چند سال پیش در فضای مجازی، فقط مصرف‌کننده بودیم و نیرو‌های ما هم به لحاظ فنی و پیشینه فکری ضعیف بودند. اما اکنون اوضاع بهتر شده و تیم‌ها یاد گرفته‌اند، حداقل در بدنه بسیج سریع واکنش نشان دهند، تا روایت اول را دست بگیرند.

خوشخو تصریح کرد: ما همواره در جنگ رسانه‌ای در موضع دفاع هستیم و شبهه را دشمن وارد می‌کند. همیشه هم دفاع کردن سخت‌تر از تخریب کردن است. زیرا دشمن از قبل سناریوی خود را چیده و طراحی کرده و نیاز است، ما شفافتر پاسخ دهیم و از موجودیت و مبانی نظام دفاع کنیم، به همین دلیل یک گام عقب‌تر هستیم.

مستقیم‌گویی در محتوای دیجیتال

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا در تولید محتوای دیجیتال به ویژه بازی‌های رایانه‌ای مستقیم‌گویی را بیشتر می‌بینیم، بیان کرد: به نظر می‌رسد این مسئله از یک فرهنگ تبعیت می‌کند. اگر بخواهیم پیام را از حالت مستقیم‌گویی آن در لایه‌های پنهان قرار دهیم، نیاز به آزمون و خطا، آموزش دیدن و تجربه کردن دارد و شاید آموزش کمتری در این زمینه دیده‌ایم؛ بنابراین این مسیری است که باید به سمت رشد و تعالی طی شود. در واقع باید برآیند حرکت جبهه انقلاب را مورد توجه قرار دهیم که رو به جلوست. ضعف‌هایی وجود دارد، اما در حال پیشرفت هستیم. البته این ضعف‌ها را می‌توان ناشی از آموزش‌ها دانست و حالت ایده‌آل این است که یک دانشگاه مجهز، با اساتید متخصص داشته باشیم تا بتوانیم نیرو‌های متخصص در رشته‌های مورد نیاز را تربیت کنیم.

وی ادامه داد: در انیمیشن «پسر دلفینی» که مربوط به ماجرای حمله موشکی ناو آمریکایی به هواپیمای ایرانی است، کاملاً به صورت غیرمستقیم به این موضوع پرداخته است و یا انیمیشن «فیل‌شاه» نیز به همین صورت است. به نظر می‌رسد در این تولیدات عملکرد خوبی داشته‌ایم.

خوشخو مشکل دیگر در زمینه تولید محتوای دیجیتال را مربوط به ایده‌پردازی و سناریو‌پردازی دانست و تصریح کرد: برنامه‌ریزی، داشتن استراتژی مشخص، نظم و دارا بودن ساختار تولید صحیح در ایده‌پردازی حائز اهمیت است. اگر یک تیم قوی پژوهش و ایده‌پردازی را انجام دهند و زنجیره تولید به درستی در کنار هم قرار گیرد، به مرور بحث ایده‌پردازی هم درست می‌شود.

مدیر متنا خراسان رضوی، دسترسی به دیتابیس و رفتارشناسی مخاطب در شبکه‌های اجتماعی را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: دسترسی به این منابع و رفتارشناسی مخاطبان در علایق و نیازهایشان می‌تواند ما را در تولید محتوا و ایده‌پردازی کمک کند. 

هنوز ایده‌پرداز نداریم

وی در پاسخ به اینکه در تولید محتوای دیجیتال چه تخصص‌هایی نیاز داریم، بیان کرد: هنوز به قدر کافی ایده‌پرداز نداریم و یا اینکه اگر هست تبدیل به یک تیم نشده‌اند. علاوه بر این همه رشته‌های مربوط به تولید محتوای دیجیتال قابلیت فعالیت در این حوزه را دارند. 

خوشخو درباره اینکه چقدر توانسته‌ایم در تولید محتوا با نمونه‌های خارجی رقابت کنیم، گفت: متنا یک مجموعه بازی‌سازی راه‌اندازی کرده و چندین بازی همچون مختارنامه، سفیر عشق و... ساخته است که به عقیده بسیاری از بازی‌سازان، بازی «سفیر عشق» از لحاظ فنی و گیم‌پلی قوی‌ترین بازی در حوزه تاریخ اسلام است. بنابراین متنا تولیدات خوبی دارد و بسیاری از این تولیدات قابل رقابت با بسیاری از تولیدات دیجیتال خارجی به ویژه در کشور‌های اسلامی است.

مدیر متنا تأکید کرد: باید پیوند بین مجموعه‌های انقلابی در زمینه تولید محتوای جبهه انقلاب قوی‌تر شود. در واقع شبکه‌ای بین مجموعه‌های موازی انقلابی که کار رسانه‌ای می‌کنند، ایجاد شود. البته این اتفاق در حال شکل‌گیری است، اما باید شتاب بیشتری گیرد تا تولید محتوا با قوت بیشتری انجام شود.

گفت‌وگو از سمیه قربانی

انتهای پیام
captcha