نگاهی به وضعیت ساخت و ساز در منطقه ثامن مشهد
کد خبر: 4102385
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳

نگاهی به وضعیت ساخت و ساز در منطقه ثامن مشهد

شهردار منطقه ثامن مشهد گفت: در شهرداری ثامن ایراداتی در اجرای طرح‌های منطقه وجود دارد، البته در یک نگاه کلی، فرآیند کار را مثبت می‌بینیم، هرچند در مواردی به آن نقد هم داریم که یکی از نقدهای وارده وجود ساختمان‌های اطراف حرم است که خلاف پروانه ساخته می‌شوند.

حرم مطهر رضویساسان نورین‌مقدم، شهردار منطقه ثامن مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، درباره وضعیت ساخت‌ و‌ ساز در منطقه ثامن و موضوع منظر حرم رضوی اظهار کرد: موضوع منظر به حرم مطهر رضوی از ابتدا بسیار مورد توجه بوده و باید افق خورشید و ساختمان‌ها برای زائر باز و خط دید رو به حرم کامل باشد، همچنین در مبانی نظری طرح اولیه که در دهه 70 مطرح شده این موضوع بسیار مورد توجه قرار داشته که ناظر و گنبد در دو نقطه پاره‌خط قرار داشته باشند و هیچ مزاحمتی برای دید به حرم در بین این دو نقطه وجود نداشته باشد.

وی افزود: در طرح اولیه، ساختمان‌ها حداکثر به 9 طبقه می‌رسید و در نقاطی همچون تقاطع خیابان‌های جدید‌الاحداث، مانند رضوان و امیرالمؤمنین این رقم به 12 طبقه هم رسید، اما شهرداری بعضاً برای تأمین منابع و... با برخی ساختمان‌ها خلاف آنچه در طرح آمده، موافقت کرد و ساخت‌ و‌ سازهایی انجام شد.

شهردار منطقه ثامن مشهد تأکید کرد: در بازنگری‌های بعدی طرح، نقطه سومی شامل پس‌زمینه و پشت حرم اضافه شد و به این نکته توجه شد که یکی از خطوط قرمز باید منظر پشت حرم باشد و در حال حاضر به پراکنش احجام و زمینه پشت حرم توجه جدی می‌شود.

نورین‌مقدم در پاسخ به برخی شائبه‌ها مبنی بر اینکه با پول می‌توان نظر کمیسیون ماده 100 را تغییر داد، گفت: با این نظر موافق نیستم، زیرا در این کمیسیون چهار عضو اصلی از دادگستری، شورای شهر، استانداری و شهرداری شرکت دارند و نفر چهارم حق رأی ندارد. معمولاً در کمیسیون ماده 100 این نفرات نظر خود را اعلام و پس از بررسی و پیگیری، نتیجه نهایی را اعلام می‌کنند و در این نتیجه‌گیری کاری که خلاف قانون باشد انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: در کمیسیون ماده 100 اگر لایحه‌ای منطبق با چارچوب قانون نباشد، موظف هستیم اعلام کنیم و شهرداری به‌عنوان مدعی‌العموم و طرف مقابل به‌عنوان مالک، گزارش می‌دهد و در نهایت در این کمیسیون مطرح و نظر نهایی صادر می‌شود.

شهردار منطقه ثامن مشهد در مورد صدور پروانه‌های ساخت در منطقه ثامن بیان کرد: بیش از 95 درصد دارایی‌های شهرداری ثامن از صدور مجوزها و پروانه‌های ساخت تأمین می‌شود که وابستگی شهرداری به منابع پایان کار برای تأمین بودجه یک آسیب به‌ شمار می‌رود، در واقع ایجاد شهر آرمانی وقتی است که بین صدور پروانه و پایان کار اختلافی نباشد و شهرداری از صدور پایان کار تأمین بودجه نکند، به این دلیل که تأمین مالی از صدور پروانه برنامه‌ریزی شده، اما در صدور پایان کار برنامه‌ریزی نشده و شهرداری را با مشکل مواجه می‌کند.

نورین‌مقدم اظهار کرد: بر حسب اولویت‌ها برای نگهداری، استانداردسازی و...  زائرسراهای ارزان‌قیمت، سرویس‌های بهداشتی، پارکینگ، حمام و سایر خدمات شهرداری به 25 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که از محل صدور پروانه‌ها و پایان‌کارها تأمین می‌شود که اگر منابع دولتی بیشتر شود وابستگی به پایان‌کارها کمتر می‌شود.

شهردار منطقه ثامن مشهد تأکید کرد: هرگونه سرمایه‌گذاری که بتواند برای شهرداری در راستای ارائه خدمات به شهروندان منابع درآمدی ایجاد کند، مناسب‌تر است و شهرداری تمام درآمد حاصل را صرف و خرج خدماتی مانند توسعه سطح فضای سبز، توسعه حریم رضوی مانند زائرسرا، سرویس بهداشتی، حمام، پارکینگ و.... می‌کند.

نورین‌مقدم در پاسخ به پرسشی درباره برخی زیاده‌خواهی‌‍‌های سرمایه‌گذاران و اعمال نظر آنها در پروژه‌ها اظهار کرد: برای تأمین منابع در طرح‌های نوسازی و اصلاحات نیاز به حضور سرمایه‌گذاران داریم و باید در مقابل، منافعی برای سرمایه‌داران فراهم شود. سرمایه‌گذاری تا آن حد و مرزی که چارچوب‌های قانونی را مخدوش نکند بسیار منفعت دارد، اما آن مواردی که از حد قانون خارج و با زیاده‌خواهی سرمایه‌گذار در اجرای طرح همراه و در واقع از چارچوب طرح مطالعاتی و توافقاتی که در طرح مصوب بوده خارج می‌شود، هم به ضرر سرمایه‌دار و هم به ضرر شهرداری است.

شهردار منطقه ثامن مشهد بیان کرد: سرمایه‌گذاری زمانی ‌که خارج از قوانین و در مسیر تخلف است، تصمیمات را وابسته به نظریه نهایی در ماده کمیسیون ماده 100 می‌کند و در آنجا مورد بررسی قرار می‌گیرد، در این مرحله چنانچه نتیجه به نفع سرمایه‌گذار باشد مسئله‌ای پیش نمی‌آید، اما اگر مورد نظر سرمایه‌گذار نباشد دچار گلایه‌مندی و نارضایتی می‌شود.

وی سرمایه‌گذاری در این حوزه را امری مقدس دانست و تصریح کرد: در واقع سرمایه‌گذاری که در حریم رضوی سرمایه می‌کند، می‌توانسته سرمایه خود را در جایی دیگر با منفعتی بیشتر سرمایه‌گذاری کند، اما به دلایلی اولویت خود را سرمایه‌گذاری در اطراف حرم قرار داده است، اما باید در مواردی اقتضائات حریم رضوی و محدوده آن در اجرای طرح محترم شمرده شود.

شهردار منطقه ثامن مشهد افزود: شهرداری معتقد است که سرمایه‌گذار نباید آسیب ببیند و تا حد امکان به نفع سرمایه‌گذار پیش رفته‌ایم، اما در برخی موارد توقعات بی‌جا پیش آمده که خارج از طرح‌های مطالعاتی است که این موارد هم طرح‌های مطالعاتی را مخدوش می‌کند و هم سبب ضرر مالی سرمایه‌گذار می‌شود.

وی درباره طرح‌های اجرا شده در حوزه منطقه ثامن گفت: با توجه به اینکه هیچ طرحی به‌صورت مطلق خوب نیست، در شهرداری ثامن ایراداتی در اجرای طرح‌های منطقه داریم، البته در یک نگاه کلی، فرآیند کار را مثبت می‌بینیم، هرچند در مواردی به آن نقد هم داریم که یکی از نقدهای وارده وجود ساختمان‌های اطراف حرم است که خلاف پروانه ساخته می‌شوند. در واقع یکی از چالش‌های شهرداری همین است که ساخت‌ و سازها بر خلاف طرح ارائه شده اولیه بوده و برنامه‌ریزی‌های مطرح شده را با مشکل مواجه می‌کند.

انتهای پیام
captcha