دانش‌بنیان‌های ایرانی در استانبول/ حضور گسترده بین‌المللی در نمایشگاه حلال ترکیه + فیلم
کد خبر: 4102431
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲

دانش‌بنیان‌های ایرانی در استانبول/ حضور گسترده بین‌المللی در نمایشگاه حلال ترکیه + فیلم

نمایشگاه «حلال اکسپو 9» به میزبانی ترکیه شاهد حضور گسترده بین‌المللی از جمله 13 شرکت دانش‌بنیان ایرانی در کنار نخستین حضور کشورهای عراق، الجزایر و یمن است.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی، نمایشگاه محصولات حلال در استانبول ترکیه با حضور تولیدکنندگان از 30 کشور مسلمان از جمله جمهوری اسلامی ایران در محل نمایشگاه بین‌المللی استانبول آغاز به‌کار کرده است.

همزمان با برگزاری نمایشگاه محصولات‌ حلال در نمایشگاه بین‌المللی استانبول، نهمین اجلاس کنفرانس بین‌المللی حلال نیز با حضور مسئولان کشورهای اسلامی عضو سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) نیز برگزار شد.

کشورهای شرکت‌کننده با هدف افزایش روابط تجاری، اقتصادی، سرمایه‌گذاری‌های متقابل و ایجاد مشارکت در صنعت حلال در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

صنعت حلال در سال‌های اخیر رشد گسترده‌ای را در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی شاهد بوده است.

در ادامه تیزر برگزاری نمایشگاه «حلال اکسپو 9» به میزبانی ترکیه را مشاهده می‌کنید.

حضور 13 شرکت دانش‌بنیان ایرانی در رویداد بین‌المللی حلال ترکیه

«سید ابراهیم ابراهیمی» سرپرست دفتر تخصصی امور بین الملل سازمان ملی استاندارد ایران نیز به عنوان نماینده این سازمان در این رویدادهای مهم حضور دارد.

تولیدکنندگان محصولات حلال جمهوری اسلامی ایران با هماهنگی سازمان توسعه تجارت و همکاری امور بین‌الملل سازمان ملی استاندارد ایران، برای نخستین بار در نمایشگاه محصولات حلال شرکت‌ کردند.

در این نمایشگاه 13 شرکت دانش‌بنیان به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران حضور دارند.

مشارکت یمن؛ فرصتی برای گشودن افق‌های جدید

به گفته محمد الحمیقانی، رئیس مجمع طیف ویژه روابط تجاری یمن ـ ترکیه، یمن برای اولین بار در این نمایشگاه شرکت می‌کند.

به گفته الحمیقانی این حضور در نتیجه نشستی صورت گرفته که حدود یک ماه و نیم پیش بین شورای ترکیه یمن و بنیاد DEİK ویژه تجارت خارجی و روابط اقتصادی ترکیه با هماهنگی مجمع طیف برگزار شد.

وی استقبال از غرفه یمن در این نمایشگاه را قابل توجه خوانده و به گفته او قراردادهایی نیز برای مشارکت در زمینه‌های مختلف به یمنی‌ها پیشنهاد شده است.

الحمیقانی خاطرنشان کرد: در غرفه یمن شرکت‌هایی در حوزه گردشگری درمان و گردشگری پزشکی و همچنین یک کارخانه شیمیایی حضور دارند. وی این نمایشگاه‌ها را فرصتی مغتنم برايی تبادل تجارب و دانش فناوری روز دانست.

حضور پررنگ شرکت‌های عراقی

عراق نیز مانند یمن امسال برای نخستین بار در این نمایشگاه شرکت می‌کند. به گفته کرار خلیل القیسی، سخنگوی اتحادیه صنعتگران عراق، حضور شرکت‌های عراقی با حمایت این اتحادیه و شرکت عمومی نمایشگاه‌های بین‌المللی عراق صورت گرفته است.

به گفته القیسی، صنعت نساجی، مواد غذایی و محصولات چوبی مهم‌ترین بخش‌هایی را تشکیل می‌دهد که شرکت‌های عراقی فعال در آن را به این نمایشگاه کشانده است.

وی خاطرنشان کرد: کارخانه‌های عراقی پیشگام و پیشرفته هستند و ظرفیت‌های تولیدی عظیمی دارند و به زودی شاهد حضور گسترده‌تر آنها در صنعت حلال خواهیم بود.

محصولات الجزایر 100 درصد حلال است

الجزایر نیز امسال نخستین حضور خود در این نمایشگاه را به ثبت رساند. زکریا بورنان، مدیر شرکت الجزایر «گلوبال» و نماینده غرفه الجزایر در این نمایشگاه به خبرگزاری آناتولی گفت: این نمایشگاه به‌ویژه در محصولات حلال بسیار مهم است.

به گفته وی فرآورده‌های حلال باید در همه جای دنیا شناخته شود، زیرا غذای حلال به طور کلی سالم است.

وی با اشاره به اینکه در الجزایر همه محصولات  صد درصد حلال است، خاطرنشان کرد: این اولین حضور محصولات الجزایری در نمایشگاه است و به‌زودی شاهد فعالیت بیشتر شرکت‌های الجزایری در صنعت حلال خواهیم بود.

نمایشگاه حلال: اهداف و فعالیت‌ها

فعالیت‌های حلال اکسپو 9 و هشتمین اجلاس جهانی حلال، ویژه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی از روز پنجشنبه، 3 آذر با هدف دستیابی به گردش مالی حدود یک میلیارد یورو در استانبول ترکیه آغاز شده است.

انتظار می‌رود این نمایشگاه مورد توجه علاقه‌مندان به بازار حلال قرار گیرند، چرا که استانبول یک بازار تجاری مهم و محل ملاقات اقتصاددانان، تجار و سرمایه‌گذاران است.

به گفته برگزارکنندگان، حدود 500 شرکت داخلی و خارجی از 40 کشور جهان در نمایشگاه امسال شرکت کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود 40 هزار بازدیدکننده از جمله 10 هزار بازدیدکننده خارجی از این نمایشگاه دیدن کنند.

فعالیت‌های هشتمین اجلاس جهانی حلال شامل نشست‌های متعددی با موضوع استانداردهای محصولات حلال و راه‌های توسعه تجارت بین کشورهای جهان اسلام با حضور سخنرانانی از کشورهای مختلف خواهد بود. 

در ادامه ویدئویی از فعالیت‌‌های این رویداد در ترکیه را مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام
captcha