کتابخانه‌ها مرکزی برای جهاد تبیین هستند
کد خبر: 4102831
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲
در آیین تجلیل از خادمان کتاب بیان شد

کتابخانه‌ها مرکزی برای جهاد تبیین هستند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان با تأکید بر تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: یکی از مراکزی که می‌تواند این دستاوردها را تبیین کند و به اطلاع مردم برساند، کتابخانه‌ها هستند.

رمضانعلی معتمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان

به گزارش ایکنا از اصفهان، آیین بزرگداشت و تجلیل از خادمان عرصه کتاب و کتابخوانی، امروز، 6 آذرماه در سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی هنری استاد فرشچیان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانعلی معتمدی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان در این آیین ضمن تبریک هفته بسیج اظهار کرد: شما کتابداران به‌عنوان نیروهای بسیجی در حال خدمت‌رسانی به مردم هستید و در راستای جهاد تبیین قدم برمی‌دارید. انجمن‌های عمومی کتابخانه‌ها که در شهرها برگزار می‌شود نیز در راستای جهاد تبیین است، زیرا در این انجمن‌ها برای اجرای رویداد در کتابخانه‌ها سیاست‌گذاری صورت می‌گیرد.

وی افزود: انجمن کتابخانه‌ها در شهرستان‌ها و هیئت‌هایی که ذیل آنها تشکیل می‌شود، در راستای برنامه‌ریزی برای گسترش و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و جهاد تبیین است. در دوره انقلاب اسلامی دستاوردهای فراوانی به‌دست آمده، ولی متأسفانه در تبیین آنها کوتاهی شده است و همه ما مسئول آن هستیم. این مسئله باعث شده تا مردم گمان کنند در این دوره هیچ کاری صورت نگرفته، در حالی که در هیچ انقلابی، چنین دستاوردهایی به‌دست نیامده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان یکی از مراکزی که می‌تواند این دستاوردها را تبیین کند و به اطلاع مردم برساند، کتابخانه‌ها دانست و ادامه داد: در دوره اخیر، طرح‌های زیادی در انجمن‌های کتابخانه‌ها مطرح شده و هدف از تشکیل این انجمن‌ها، ایده‌پردازی و ایجاد فضاهای جدید برای مطالعه بوده است. همه مسئولان وظیفه دارند در راستای این امر مهم که مورد توجه مقام معظم رهبری است، قدم بردارند. باید مردم را به سمت مطالعه تشویق کنیم تا از تمام لحظات خود استفاده کنند.

وی ضمن طرح این سؤال که مسئولان، معلمان و خانواده‌ها چقدر برای رشد فرهنگ کتابخوانی تلاش و برنامه‌ریزی می‌کنند؟ گفت: چقدر برای ظرفیت زیادی که از طرف خانواده‌ها وجود دارد، برنامه‌ریزی کرده‌ایم؟ اگر فرهنگ مطالعه را در خانواده‌ها گسترش دهیم، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد، زیرا این مشکلات از جهل و نادانی نشئت می‌گیرد.

معتمدی تصریح کرد: ظرفیتی که از طرف کتابخانه‌ها برای فعالیت وجود دارد، هیچ جای دیگری نمی‌توان پیدا کرد. ما حلقه‌های مختلفی در این زمینه داریم، مثل ناشران، نویسندگان، کتابخانه‌ها، خانواده‌ها و اعضای کتابخانه‌ها که بسیار به هم پیوسته هستند و ارتباط میان این حلقه‌ها به‌وسیله انجمن برقرار می‌شود.

وی در خصوص تعداد کتابخانه‌های استان توضیح داد: در حال حاضر، با پنج کتابخانه‌ای که امسال افتتاح شد، 211 کتابخانه نهادی، 79 کتابخانه مشارکتی، پنج کتابخانه مستقل و به‌صورت کلی،  295 کتابخانه در استان اصفهان داریم. امروزه بالغ بر ۱۷۱ هزار نفر عضو کتابخانه‌ها هستند که حدود چهار درصد از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند. بنابراین، در انجمن باید به سیاست‌گذاری برای رونق بیشتر کتابخانه‌ها بپردازیم. فضای کتابخانه‌ها حدود ۱۰۳ هزار متر مربع است، هر شهری باید یک کتابخانه مرکزی داشته باشد که بعد از مسجد، مهم‌ترین مکان آن شهر است و شهردار هر شهری باید به این مسئله رسیدگی کند.

توجه به نیاز مخاطب، سیره نبوی است

همچنین مسعود مهدویان‌فر، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری اصفهان ضمن ابلاغ سلام و احترام استاندار و معاون وی به کتابداران اظهار کرد: روش‌هایی که مبتنی بر جذب مخاطب است، اهمیت زیادی دارند. شاید ما فضایی ایجاد کنیم که بهترین امکانات را داشته باشد، مثل فرهنگسرا یا کتابخانه‌ها تا مخاطب به سراغ ما بیاید، ولی این ذهنیت جوابگوی نیازهای ما و نسل جوان نیست و نمونه آن، همین فضاهای کتابخوانی کلاسیک است که مورد توجه مخاطب قرار نگرفته است.

وی افزود: روش دیگری هم وجود دارد، مبنی بر اینکه بر اساس نیاز مخاطب سراغ او برویم. البته این روش جدیدی نیست و سنت پیامبر(ص) هم به همین شیوه بوده است. ایشان به حکیمی معروف بود که به دنبال بیمار خود می‌رود تا او را درمان کند. این روش در سیره نبوی، امروز باید الهام‌بخش همه دست‌اندرکاران و فعالان عرصه فرهنگ باشد.
 
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری اصفهان تصریح کرد: افرادی هستند که می‌دانیم به داروی شفابخشی مثل کتاب نیاز دارند، اما خود، از بیماری‌شان اطلاع ندارند و در نتیجه، درمان را هم نمی‌شناسند. روشی که باید الگوها را طبق آن تنظیم کنیم، بررسی مخاطب است؛ مخاطبی که فضاهای مختلف از جمله فضای مجازی ذائقه او را تغییر داده و به هر حال باعث شده تا حدودی از کتاب فاصله بگیرد.

وی گفت: هر جا که کلونی‌هایی از جمعیت‌های مردمی داریم، مثل پایانه‌های مسافربری و عده‌ای از افراد زمانی را در آنجا سپری می‌کنند، یا بیمارستان‌ها و هر مکانی که دارای این ویژگی باشد، می‌تواند مکانی برای بازاریابی اجتماعی به‌شمار رود. ساختارهای ذهنی باید تغییر کند، ساختن کتابخانه با همه امکانات روز با فرض اینکه مخاطب به سراغ ما بیاید، غلط است و ما باید به سراغ مخاطب که در پارک‌ها و مجتمع‌های تفریحی حضور دارد، برویم.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha