ویژگی‌های اخلاقی و معنوی از مهم‌ترین ابعاد شخصیتی علمای بزرگ است
کد خبر: 4102843
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۷

ویژگی‌های اخلاقی و معنوی از مهم‌ترین ابعاد شخصیتی علمای بزرگ است

دبیر کنگره علمی و بین‌المللی امناء‌الرسل گفت: باید شخصیت‌های بزرگ شناخته شوند و آن‌ها را از زوایای مختلف به مسلمانان جهان معرفی کنیم، زیرا ویژگی‌های اخلاقی و معنوی از مهم‌ترین ابعاد شخصیتی علمای بزرگ است.

کنگره علمی و بین‌المللی امناء‌الرسلبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری، دبیر کنگره علمی و بین‌المللی امناء‌الرسل در «نشست تخصصی تکریم احیاگر بصیر حضرت آیت‌الله سید محمدمهدی موسوی الخرسانی» که امروز 6 آذرماه در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی مشهد برگزار شد اظهار کرد: در کنگره بین‌المللی آیت‌الله سید محمدمهدی موسوی‌الخرسانی، تمام برنامه‌ها و سیاست‌های کمیته‌های علمی، اجرایی و تشریفات در ایران و عراق به صورت همزمان و همگام با یکدیگر پیش رفته است.

اسکندری با بیان اینکه هدف اصلی از برگزاری کنگره، تعامل حوزه‌های علمیه در سراسر جهان است، گفت: اگرچه حوزه‌های فراوانی در سطح جهان فعال هستند، اما مهم‌ترین آنها حوزه علمیه‌ نجف با پیشینه هزار ساله است.

وی ادامه داد: با توجه به پراکندگی عالمان حوزوی در جغرافیای جهان تشیع، تکریم عالمان برجسته‌ حوزه‌ها، به ویژه حوزه‌های علمیه نجف و قم می‌تواند زمینه شناخت، تعامل و هم‌افزایی بیشتر میان حوزه‌ها را فراهم آورد، از این‌رو بر آن شدیم که جریانی ادامه‌دار را در جهت تکریم عالمان برجسته حوزه‌های علمیه جهان تشیع ایجاد کنیم و به این ترتیب «کنگره علمی و بین‌المللی امناءالرسل» با محوریت حوزه‌های علمیه شکل گرفت. 

اسکندری اضافه کرد: حوزه علمیه قم نیز از قدمت بسیاری برخوردار است و طی صد سال گذشته از زمان آیت‌الله حائری رشد چشمگیری داشته و روز به روز بر رشد، شکوفایی و بالندگی آن افزوده شده است، به‌ویژه پس از پیروزی انقلاب در ابعاد گسترده پژوهشی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و علمی به اوج خود رسیده و در حال حاضر طلاب از اقصی نقاط جهان در حوزه علمیه قم تحصیل می‌کنند.

دبیر کنگره علمی و بین‌المللی امناء‌الرسل یکی دیگر از اهداف برگزاری این کنگره را معرفی بزرگان حوزه علمیه که در زمینه‌های علمی، تبلیغی، اجتماعی، سیاسی و تاریخی در ابعاد مختلف نقش مهمی ایفا می‌کنند مطرح و اظهار کرد: باید شخصیت‌های بزرگ شناخته شوند و آن‌ها را از زوایای مختلف به مسلمانان جهان معرفی کنیم که یکی از مهم‌ترین ابعاد شخصیتی علمای بزرگ، شخصیت اخلاقی و معنوی آنها است.

اسکندری به مبتکر این طرح اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مبتکر این طرح حوزه علمیه قم بود، لذا در مرحله نخست از شخصیت‌های حوزه علمیه نجف شروع کردیم و با انجام بررسی‌های کارشناسی به این نتیجه رسیدیم که این حرکت از آیت‌الله سید محمدمهدی موسوی‌الخرسانی آغاز شود.

وی پیرامون فعالیت‌های علمی آیت‌الله سید محمدمهدی موسوی‌الخرسانی گفت: تا امروز بیش از 50 جلد از کتب آیت‌الله موسوی‌الخرسانی منتشر شده، اما ایشان تألیفات فراوانی در موضوعات مختلف حدیثی، رجالی، تاریخی، کلامی و بعضاً فقهی دارند و قریب به 50 جلد از کتب ایشان هنوز منتشر نشده است، از این‌رو لازم بود که مجموعه آثار و کتب ایشان را احیا کنیم که در نهایت مجموعه کتب ایشان جمع‌آوری شد.

 دبیر کنگره علمی و بین‌المللی امناء‌الرسل تصریح کرد: مهم‌ترین ویژگی این کنگره که پیشینه نداشته ایجاد دو دبیرخانه مستقل در حوزه علمیه قم و نجف است، اما در بخش کمیته‌ها و محتوا هماهنگ و منسجم فعالیت کردند. در ایران نزدیک به 12 نهاد حوزوی و فرهنگی عضو اصلی این کنگره‌اند و نهادهایی هم به عنوان همکار انتخاب شدند و در عراق نیز نهادهایی کنگره را دنبال می‌کنند، لذا در مجموع 30 نهاد علمی در ایران و عراق با هم هماهنگ هستند و آیت‌الله اعرافی نیز ریاست این کنگره را بر عهده دارد.

انتهای پیام
captcha