مدیران میانی مقصر اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری پرستاری
کد خبر: 4103013
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
محمد میرزابیگی تبیین کرد؛

مدیران میانی مقصر اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری پرستاری

رئیس سازمان نظام پرستاری مدیران میانی را مقصران اجرا نشدن صحیح قانون تعرفه‌گذاری پرستاری و نارضایتی پرستاران معرفی کرد.

مدیران میانی مقصران اجرا نشدن درست قانون تعرفه‌گذاری پرستاری

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری امروز هفتم آذرماه در آستانه روز پرستار در محل این سازمان برگزار شد.

در این نشست، میرزابیگی با تأکید بر اینکه دانشجویان پرستاری در ایران از همان علم و مهارتی برخوردارند که پرستاران در کشورهای جهان اولی دارند، گفت:  شاید این سؤال مطرح شود که اگر ادعا می‌کنید علم و مهارت پرستاران ما با پرستاران جهان اول برابری می‌کند، چرا پرستاران ما در بیمارستان‌ها مسئولیت خود را به خوبی ایفا نمی‌کنند. در این مورد مشکلاتی وجود دارد که باید حل و زمینه‌های انجام درست مسئولیت پرستاران فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه 250 هزار نفر از دانشجویان سال اول پرستاری تا بازنشستگان پرستاری مخاطب سازمان نظام پرستاری هستند، گفت: ۱۴۰ هزار پرستار در بیمارستان‌های دولتی، ۳۰ هزار نفر در بیمارستان‌های خصوصی، ارتش و ... کار می‌کنند و حدود 20 هزار نفر نیز بازنشسته هستند و یا در بخش مراقبت در خانه مشغول کارند.

میرزابیگی در ادامه به ارائه گزارش عملکرد این سازمان پرداخت و گفت: لازم است همه مسئولان وزارت بهداشت، مجلس و سایر نهادهای مرتبط در جریان نقش خود در قبال مراقبت‌های پرستاری باشند و گزارش عملکرد خود را ارائه کنند.

وی افزود: تأمین و حل مسائل پرستاری که صنفی و حرفه‌ای هستند، به جامعیت و کیفیت مراقبت از مردم وابسته است. در بیمارستانی که پرستار به انداره باشد، مرگ و میر بیمار کمتر، اقامت بیمار در بیمارستان کمتر و هزینه تحمیل شده به دولت نیز کم خواهد بود.

پرستاران و 16 ساعت اداره بیمارستان‌ها 

رئیس سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: پرستاران تنها گروهی هستند که علاوه بر اینکه باید برای مراقبت‌های سلامت حضور داشته باشند، وارد بخش خدمات بالینی هم می‌شوند. تیم پرستاری در بیمارستان‌های ما ۱۶ ساعت به صورت مستقل، بدون وقفه و بدون تعطیلی بیمارستان‌ها را اداره می‌کنند و هشت ساعت نیز در ارتباط با بقیه تیم بیمارستانی در حال کار هستند. پرستاری تنها شغلی است که تمام مدت کار آن فعالیت مفید است. در تعطیلات، شیوع کرونا، آلودگی و ... که سایر مردم در حال استراحت یا تعطیلی هستند نیز کار پرستاری بیشتر می‌شود.

ضعف مدیران میانی

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و قوانین بر این مسئله که جامعه پرستاری شایسته رسیدگی بیش از اینهاست، متفق‌القول هستند، گفت: رؤسای جمهور در دولت‌های مختلف دستورات زیادی در خصوص پرستاران صادر کردند. بیش از ۲۲ دستور در یک سال گذشته در مورد بحث تعرفه‌گذاری، استخدام و ... پرستاران از سوی رئیس جمهور صادر شده است اما گلایه‌هایی که جامعه پرستاری دارند هنوز باقی مانده است؛ با این حال جامعه پرستاری آنقدر هوشیار است که ضعف مدیران میانی را به پای کلیت نظام نمی‌گذارد.

میرزابیگی گفت: اگر در دانشگاه، بدنه وزارتخانه‌ یا اداره کلی قوانین اجرا نمی‌شود، صد درصد مشکل از مدیر اجرایی است و نقد مدیرکل و معاون دانشگاه به معنی فراموش کردن این همه دستاوردها و لطف‌های متقابل نظام و پرستاران و مردم و پرستاران نیست.  

وی با انتقاد از اینکه کج سلیقگی، دخالت دادن سلایق شخصی و اجرای با تأخیر قوانین از سوی مدیران میانی موجب نارضایتی پرستاران شده است، ۱۰ دستاورد مشهود و کمی سازمان نظام پرستاری را تشریح کرد و گفت: در دوره پنجم نظام پرستاری انحلال طرح تبعیض آمیز قاصدک محقق شد. همچنین معوقات پرستاری برای مقطعی تأمین بودجه و معوقات از دو سال و ۱۸ ماه به ۴ تا ۵ ماه کاهش یافت؛ البته این روزها معوقات باز هم طولانی شده است.

اعطای فوق‌العاده ویژه و فصل دهم (که به همه کارکنان نظام سلامت داده شد)، دادن مجوزهای استخدامی خوب که البته طی دو سال اخیر این مجوزها داده نشده و باید دوباره داده شود و عملیاتی کردن قانون تعرفه‌گذاری بعد از ۱۵ سال از دیگر اقداماتی بود که میرزابیگی تحقق آنها را نشان دهنده موفقیت سازمان نظام پرستاری دانست و گفت: تعرفه‌گذاری دو بخش دارد. یک بخش این بود که خدمات پرستاری دارای نام، نشان و هویت مخصوص به خود شده، ثبت و ضبط و قیمت گذاری شود، کای پرستاری تعریف و مشابه کای سایر مشاغل پروانه دار شود که همه اینها محقق شد.

وی ادامه داد: بخش دیگر تعرفه‌گذاری برخورداری پرستاران از درآمد ایجاد شده است که بنا شد کارانه‌های پرستاران از محل تعرفه خودشان باشد. دستورالعمل این مسئله نیاز به باز توزیع داشت‌، همچنین دستورالعمل رسیدگی به اسناد که ابزار دست بیمه‌ها بود هم باید بازنگری می‌شود و دستورالعمل اجرایی تعرفه‌های خدمات و مراقبت‌های پرستاری در HIS نیز باید نوشته می‌شد که هر سه اقدام صورت گرفت و ابلاغ شد. این موارد خدمات قابل تقدیری است اما بد حادثه این است که برخی بیمارستان‌ها خدمات پرستاران را در HIS ثبت نکردند و همین مسئله برای بیمه مشکل به وجود آورد و موجب شد پرستاران از محل تعرفه‌گذاری درآمد نداشته باشند.

پرداخت حق پرستاران به صورت علی‌الحساب

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه پرداخت سهم پرستاران از تعرفه‌گذاری پرستاری از دو هفته قبل به صورت علی‌الحساب انجام شده است، گفت: پرستاران، سازمان نظام پرستاری و کل کشور به دنبال اجرای قانون هستند و قانون که اجرا و خدمات ثبت شود، بیمه‌ها بر اساس رسیدگی به اسناد رفتار کرده و حقوق پرستاران پرداخت خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه مجلس پول کافی برای اجرای تعرفه‌ها به بیمه‌ها داده و مشکل اعتباری نداریم، گفت: اگر بیمارستان‌ها در تجهیز HIS تعلل نکنند و خدمات ثبت شود، بیمه‌ها سهم پرستاران از درآمدها را کاملاً پرداخت می‌کنند و سازمان نظام پرستاری تا لحظه اجرای کامل این قانون، لحظه‌ای پیگیری را رها نمی‌کند. در این خصوص همه کارها انجام شده و آخرین گام پرداخت سهم پرستاران از محل کارانه است و ما پیگیر این مسئله هستیم.

پیگیری وضعیت پرستاران طرحی

میرزابیگی، توسعه پرستاری جامع‌نگر و  ترمیم و تصویب تعرفه خدمات پرستاری در خانه (برای بار دوم) را از دیگر موفقیت‌های سازمان نظام پرستاری دانست و گفت: چهار اقدام اساسی دیگر در حال پیگیری است. در حال پیگیری بازگشت نیروهای طرحی و تمدید طرح زمان کرونا هستیم. مقام معظم رهبری در این خصوص فرمودند افرادی که در کرونا آمدند و کار کردند با آنها مثل کارگر فصلی رفتار نشود. ۱۷ هزار جوانی که نوعا دهه هفتادی هستند و طرحشان تمام شده بود اما در ایام پیک کرونا ماندند و به بیماران کمک کردند شایسته استخدام هستند اما برخلاف دستور مقام معظم رهبری و رئیس جمهور و علی‌رغم نیاز بیمارستان‌ها شاهد بیکار شدن این افراد هستیم که مدیران رده‌های پایین این افراد را بیکار کرده‌اند.

وی خواستار به تفاهم رسیدن وزارت بهداشت و سازمان امور استخدامی در خصوص تعداد پرستارانی که باید جذب شوند، شد و گفت: نه بر اساس استانداردهای جهانی بلکه براساس آنچه در کشور امکان‌پذیر است ۲.۵ نفر در هر ۲۴ ساعت به ازای هر تخت بیمارستانی یا هر هزار نفر جمعیت باید گروه پرستاری داشته باشیم. این عدد اکنون به طور میانگین ۸ یا ۹ دهم و کمتر از یک درصد است.

رئیس سازمان نظام پرستاری، گفت: اکنون در دستگاه‌هایی که یک صدم پرستاران هم فعال نیستند، فوق‌العاده خاص پرداخت شده و ما پیگیر پرداخت حقوق پرستاران در این زمینه هستیم. رسیدگی به بازنشستگانی که دچار بیماری مزمن و صعب‌العلاج شده‌اند نیز در درستور کار است و از دولت می‌خواهیم آسیب دیدگان جامعه پرستاری تحت پوشش بیماری‌های صعب‌العلاج قرار گیرند که رایزنی اولیه با بیمه سلامت انجام شده و در حال پیگیری آن هستیم.

میرزابیگی در خصوص مهاجرت پرستاران نیز گفت: یک حرکت سینوسی بعد از کرونا رخ داد و مهاجرت‌ها زیاد شد اما اکنون کاهش یافته و عده‌ای هم که برای چند سال ویزای کار گرفته بودند بازگشته‌اند. در پیک مهاجرت‌ها ۱۵۰ نفر در ماه گواهی حسن انجام کار و عدم سوء پیشینه(Good Standing) از ما دریافت می‌کردند اما نمی‌دانیم همه کسانی که گواهی گرفتند از کشور خارج شده‌اند یا خیر.

وی در پاسخ به این سؤال که مشکل تعرفه پرستاری چه زمانی حل می‌شود؟ گفت: این سؤال را وزیری که بودجه در دست دارد می‌تواند پاسخ دهد.

رئیس سازمان نظام پرستاری در خصوص پرداختی کرونا که قرار بود به پرستاران پرداخت شود نیز گفت: کرونا تمام شده و وزیری که قول این پرداخت را داده بود هم دیگر نیست؛ ما قائل به پرداخت فوق‌العاده خاص هستیم و آن را پیگیری می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha