اهدای خون در استان قزوین افزایش یافت
کد خبر: 4103152
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۴

اهدای خون در استان قزوین افزایش یافت

مدیرکل انتقال خون استان قزوین با اشاره به رشد اهدای خون بانوان قزوینی، گفت: اهدای خون و همچنین مراجعه برای اهدا در استان طی هشت ماهه امسال نسبت به سال گذشته به ترتیب ۲.۵ و ۱۰ درصد افزایش یافت.

اهدای خون

به گزارش ایکنا از قزوین، دکتر عباس طالبیان، مدیرکل انتقال خون استان قزوین، گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۶ هزار و ۸۶۹ مراجعه برای اهدای خون در پایگاه‌های انتقال خون استان قزوین به ثبت رسیده که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۳۳ هزار و ۵۰۷ مورد بود که نشانگر رشد ۱۰ درصد مراجعات است.

وی اظهار کرد: از تعداد افراد مراجعه کننده به پایگاه‌های انتقال خون استان قزوین ۲۷ هزار و پنج نفر موفق به اهدای خون شدند که معادل ۷۳ درصد مراجعه کنندگان بوده اند که رشد ۲.۵ درصد اهدای خون را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین ادامه داد: در مدت مشابه سال قبل ۲۶ هزار و ۳۵۹ نفر معادل ۷۸ درصد مراجعه کنندگان موفق به اهدای خون شده بودند.

این مسئول یادآور شد: ۱۵ هزار و ۴۷۲ نفر از افراد اهداکننده خون در استان قزوین طی سال جاری معادل ۵۷ درصد خون دهندگان را اهداکنندگان مستمر تشکیل داده‌اند.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین با اشاره به فعالیت دو پایگاه انتقال خون در قزوین و تاکستان برای پذیرش اهداکنندگان، گفت: از ظرفیت پایگاه سیار خون نیز برای پاسخ دهی به تقاضای اهداکنندگان در سایر شهرها و مناطق استان استفاده می‌کنیم و اخیراً در همین راستا پایگاه سیار انتقال خون استان در شهرک‌های صنعتی مختلف قزوین استقرار یافته است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین اضافه کرد: حدود هفت درصد از اهدا کنندگان معادل هزار و ۹۰۳ نفر را بانوان تشکیل داده‌اند که معادل هفت درصد مجموع اهداکنندگان بوده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته با اندکی رشد همراه بوده است. در مدت مشابه سال قبل هزار و ۷۶۲ بانوی قزوینی خون اهدا کرده بودند که معادل ۶.۷ درصد اهداکنندگان بود.

این مسئول با اشاره به سهم اندک زنان در اهدای خون در سطح کشور از جمله استان قزوین، اظهار کرد: تلاش داریم تا با فرهنگ‌سازی و ترویج اهدای خون بین بانوان جامعه، اهدای خون این قشر در استان را به بالای ۱۰ درصد برسانیم.

طالبیان با بیان اینکه بانوان سالم در صورت اهدای خون دچار مشکل نمی‌شوند، افزود: سیستم ایمنی بانوان قوی‌تر از مردان بوده و اینکه گفته می‌شود با اهدای خون آنان دچار کم‌خونی می‌شوند، نادرست است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام
captcha