دیکتاتوری جریان غرب‌گرا در اقلیتی از فرهنگ و هنر کشور
کد خبر: 4104524
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۶
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:

دیکتاتوری جریان غرب‌گرا در اقلیتی از فرهنگ و هنر کشور

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: امروزه شاهد دیکتاتوری جریان غرب‌گرا در اقلیتی از فرهنگ و هنر کشور هستیم، این دیکتاتوری جریان غرب‌گرا جلوی اکثریت قشر هنرمند متعهد ایران‌گراست.

محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، امروز 13 آذرماه در نشست خبری هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت که با حضور اصحاب رسانه در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، با اشاره به تحریم‌هایی که اخیراً از سوی برخی افراد نسبت به هنرمندان تئاتری استان صورت گرفته بود، اظهار کرد: ماجرای تحریم‌ها بیشتر از آنکه نامش بزرگ است در پشت پرده آن هیچگونه تحریمی وجود ندارد و بیشتر تهدید و ارعاب است.

وی بیان کرد: اتفاقی که در استان با آن مواجه بودیم سروصدای رسانه‌ای از سوی چند نفر بود مبنی بر اینکه ما جشنواره تئاتر استان را تحریم می‌کنیم، اتفاقی که در عمل با آن مواجه شدیم سالن‌های پر از جمعیت بود، مردمی که بی‌صبرانه صف کشیده و به سالن‌های تئاتر آمده بودند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: این در حالی است که گروه‌هایی که انصراف می‌دادند به صورت رسانه‌ای انصراف خود را اعلام می‌کردند و سپس با ارسال پیامکی مبنی بر اینکه برخی افراد ما را تحت فشار قرار داده‌اند و نمی‌توانیم در این فضای پرفشار حضور داشته باشیم، انصراف خود را از حضور در این جشنواره اعلام می‌کردند، اما زمانی‌که با استقبال بی‌نظیر مردم مواجه شدند برخی از همان گروه‌هایی که انصراف داده بودند در سالن‌های تئاتر حاضر شدند.

حسین‌زاده تصریح کرد: در واقع اینکه فردی نسبت به اتفاقات روز جامعه نظری داشته باشد بدیهی است و اینکه گروه و یا فردی نخواهد در جشنواره استانی حضور داشته باشد را می‌توان پذیرفت، اما آنچه که در این میان قابل قبول نیست و عقل سلیم هم نمی‌تواند آن را بپذیرد این است که چرا باید برخی افراد گروه‌های تئاتر را تهدید کنند که در این جشنواره شرکت نکنند؟

وی اظهار کرد: با توجه به این اتفاقات باید گفت که امروزه شاهد دیکتاتوری جریان غرب‌گرا در اقلیتی از فرهنگ و هنر کشور هستیم و این دیکتاتوری جریان غرب‌گرا جلوی اکثریت قشر هنرمند متعهد ایران‌گراست، عمده هنرمندان نسبت به کشور، هویت ملی و به تمامیت ارزی کشور خود عرق خاصی دارند و این موضوع تنها مختص امروز و دیروز نیست، بلکه از زمان فردوسی که نسبت به ایران و هویت ایرانی حماسه‌سرایی بزرگ را انجام داده است تا سال‌های بعد که شعرا، نویسندگان و بزرگان دیگری پای تمامیت ارزی این کشور ایستاده‌اند وجود داشته و اکنون به دست ما رسیده است.

دروغ‌پراکنی شبکه‌های وابسته به جریان وهابیت در فضای رسانه‌ای

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: امروزه یک شبکه وابسته به جریان وهابیت و بهاییت امروزه در فضای رسانه‌ای کشور دروغ‌پراکنی می‌کند و در صدد است که فضای عمومی جامعه را ملتهب کند که در این میان عموم مردم و هنرمندان نسبت به این موضوع بی‌اعتنایی می‌کنند.

حسین‌زاده اظهار کرد: البته که قطعاً اتفاقی در کشور رخ می‌دهد که قابل نقد است و هنرمندان در این میان باید با هنر و توانایی خود این اتفاقات را نقد کنند، اما اینکه شاهد توهین به هنرمندان کشوری که همانند مدافعان امنیت پای تجزیه نشدن کشور خود ایستاده‌اند جای تأسف دارد.

وی تأکید کرد: این دیکتاتوری است که برخی از افراد در صدد هستند نظر خود را از طریق توهین، تهدید و تهمت به اجبار به دیگران القا کنند، اما با توجه به این تهمت‌ها و تهدیدهایی که نسبت به چند تن از پیشکسوتان استان صورت گرفت این هنرمندان به آنها بی‌اعتنایی کردند و همین بی‌اعتنایی، شبکه‌های وهابیت را نگران کرده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: امروز که دومین روز از جشنواره مقاومت است سومین جشنواره تئاتر در یکماه گذشته در سطح استان است، به گونه‌ای که جشنواره بسیج در اوایل آذرماه، جشنواره تئاتر استانی و جشنواره بین‌المللی مقاومت با استقبال خوبی در سطح استان برگزار شد و این نشان می‌دهد که هنر همچنان راه خود را می‌رود.

حسین‌زاده اظهار کرد: هنرمند متعهد به کشور خود نسبت به یک پدیده اجتماعی از طریق زبان هنر نقد خود را منتقل می‌کند، کما اینکه نویسندان با نوشتن، گرافیست‌ها با طرح و سایر هنرمندان از طریق هنر خود این کار را انجام می‌دهند و البته هنرمند وطن‌پرست پای تمامیت ارزی کشور خود می‌ایستد و زمانی‌که می‌بیند رسانه دشمن و کسی که او را ترغیب می‌کند تا در مقابل کشور خود موضع گیری کند، کاری که انجام می‌دهد این است که در مقابل او بی‌اعتنایی ‌کند.

وی تصریح کرد: در حقیقت آنچه که در 200 سال گذشته توسط انگلیس‌ها، روس‌ها و آمریکایی‌ها صورت گرفته و این کشور تجزیه شده امروز هم رسانه‌های وهابیت در صدد هستند که دقیقاً همان اتفاقات را مجدداً در این کشور پیاده‌سازی کنند و ناراحت هستند از اینکه هنرمندان و نخبگان ایرانی به آن‌ها بی‌اعتنایی کرده‌اند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تأکید کرد: هنرمند واقعی هنرمندی است که به خدا و به کشور خود ایمان داشته باشد و امروزه در جشنواره‌های متعدد کشور از جمله تئاتر استانی که در خراسان رضوی آن را پشت سر گذاشیم، این موضوع را شاهد بوده و هستیم.

حسین‌زاده تأکید کرد: پس آنچه که به عنوان تحریم از آن یاد می‌شود بیشتر از هرچیزی یک سروصدای رسانه‌ای و یک دیکتاتوری غرب‌زده‌ای است که با ابزار توهین و تهمت بنا دارد تفکر خود را گسترش دهد، این در حالی است که تجربه تاریخی این کشور نیز نشان داده هرکسی با این مدل ابزار رفتار کرده توسط ملت حذف و از تاریخ این کشور به فراموشی سپرده شده است.

15 اثر راه یافته به سی‌ودومین جشنواره تئاتر استان

محمد جهان‌پا، دبیر سی‌ودومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: حدود 101 اثر به دبیرخانه راه پیدا کرده که 53 اثر مورد بازبینی قرار گرفت و در نهایت  15 اثر به مرحله پایانی راه پیدا کرد. امسال بخش جدیدی را در جشنواره پیگیری کردیم و آن هم بخش پژوهش و دعوت از اساتید دانشگاهی که در رشته‌های تئاتر و... تدریس می‌کنند بود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه دانشگاه‌های خوبی در مشهد وجود دارد بحث آموزش تئاتر و برنامه‌های نمایشی مورد استقبال دانشجویان زیادی قرار گرفته است، به‌گونه‌ای که دانشجویان بسیاری در رشته‌های ادبیات نمایشی، کارگردانی و بازیگری فعالیت می‌کنند که بر همین اساس از اساتید این دانشگاه‌ها دعوت شد تا در حوزه پژوهش وارد شوند.

دبیر سی‌ودومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی گفت: از این‌رو یک مقاله به عنوان برگزیده در بخش پژوهش برای اولین‌بار در سی‌ودومین جشنواره انتخاب شد. در حوزه پیشکسوتان تئاتر استان هم از چند هنرمند تأثیرگذار در حوزه بازیگری، کارگردانی و نویسندگی که آثار راه یافته به این جشنواره را مورد قضاوت قرار دادند دعوت شد که این اتفاق باعث شد حضور پر رنگ و چشمگیر اساتید را شاهد باشیم .

جهان‌پا اظهار کرد: امسال، سال ویژه‌ای بود، زیرا افراد با برنامه‌ریزی‌های خاص در صدد بودند جشنواره سی‌ودوم برگزار نشود که به لطف خداوند و عنایت خاص امام رضا(ع) همراهی خوبی از سوی متولیان شهر مشهد صورت گرفت و همین موضوع باعث شد که این جشنواره علی‌رغم میل باطنی برخی افراد برگزار شود.

وی بیان کرد: علاوه بر اینکه از مشهد 40 اثر داشتیم، سبزوار با 6 اثر نمایشی بیشترین متقاضی را در حوزه شهرستان‌ها داشت و شهرستان‌های تربیت حیدریه با سه اثر، نیشابور و شهرهای دیگر هر کدام با یک و یا دو اثر متقاضی حضور در این جشنواره بودند.

دبیر سی‌ودومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی با اشاره به ملاک‌های داوری برای آثار گفت: شیو‌ه‌نامه بین‌المللی تئاتر فجر و تئاتر استان‌ها مشخص است، به هر حال قواعدی وجود دارد که در جشنواره استانی باید به آن‌ها توجه شود، از جمله اینکه متن‌ها بومی و نمایشنامه‌ها ایرانی باشند.

جهان‌پا گفت: البته در این میان نیز در جشنواره فجر متن‌هایی با محتوای انقلابی در اولویت قرار دارند، اما نمایشنامه‌های اجتماعی همیشه مورد توجه بوده و امسال هم نمایشنامه‌هایی برگزیده شدند که در فضای نمایشنامه‌های اجتماعی و گاهاً انتقادی بودند.

وی در خصوص رفع ضعف‌های نمایشنامه‌های امسال نسبت به سال گذشته بیان کرد: در حال حاضر ضعف اجرایی در بخش تئاتر شهرستان‌هاست. استقبال عمومی از اجراها در سطح شهرستان‌ها معمولاً کم است و بر همین اساس باید بستری برای گروه‌های تئاتری ایجاد شود تا این گروه‌ها اجرای خود را در مرکز استان داشته باشند، همچنین بحث آموزشی این گروه‌ها باید پیگیری شود و تقویت حوزه نمایشنامه نیز مهم‌ترین راهکاری است که امروز برای همه جشنواره‌ها و به ویژه اجرای عمومی به شدت به آن نیاز داریم.

انتهای پیام
captcha