توهین به هنرمندان تئاتری، دیکتاتوری محض است
کد خبر: 4104529
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۶

توهین به هنرمندان تئاتری، دیکتاتوری محض است

دبیر هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت گفت: جای تأسف است که برخی افراد به همکاران تئاتری خود توهین می‌کنند و نام این کار خود را هم آزادی بیان گذاشته‌اند، در حالی‌که این کار آزادی بیان نیست، بلکه کار آنها دیکتاتوری محض است.

سالن تئاتربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، کوروش زارعی، داور هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت در بخش صحنه‌ای، امروز 13 آذرماه در نشست خبری «هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت» که با حضور اصحاب رسانه در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، اظهار کرد: هنوز زود است راجع‌به آثاری که به این دوره از جشنواره رسیده است اظهار نظر کنیم، زیرا هنوز تنها یک سوم این آثار را دیده‌ایم و هنوز بخش عمده آثار مانده است.

وی بیان کرد: اما به هر حال باید به همکارانی که در این شرایط سخت دیکتاتوری فرهنگی، هنری، سینما و تئاتر کار می‌کنند و این حوزه را به جشنواره رسانده‌اند، تبریک بگویم.

این بازیگر تئاتر و تلویزیون گفت: چندین سال است که در حوزه تئاتر کار می‌کنم، اما افرادی که امروزه به هنرمندان مشهدی از جمله رضا صابری و رضا حسینی که دو تن از مفاخر تئاتر ایران هستند، حمله می‌کنند، برای من ناشناس هستند و این موضوع جای ناراحتی دارد که چنین افرادی که هویتشان نامشخص است به هنرمندان پیشکسوت اینگونه حمله می‌کنند، ناراحت هستم که بقال، بزاز و.... همگی کاسبی می‌کنند، اما چرا در این میان باید تئاتر و تئاتری‌ها تعطیل شوند؟ چرا تئاتری‌ها باید نمایش همکاران خود را مختل کنند؟

زارعی اظهار کرد: چرا تئاتری‌های ما اینگونه به دوستان تئاتری خود و حرفه‌ای که به آن علاقه دارند، حمله می‌کنند؟ چرا باید افرادی که برای کسب رزق و روزی زندگی خود در حوزه تئاتر کار می‌کنند، اینگونه تهدید شوند؟ آیا این همان آزادی بیانی است که برخی افراد به دنبال آن بودند؟ اما جای تأسف است که این افراد نام توهین‌ها و تهدیدات خود را آزادی بیان گذاشته‌اند، اما حقیقتاً باید بگویم نام این کار را نمی‌توان آزادی بیان گذاشت، بلکه از این کار باید به عنوان دیکتاتوری محض یاد کرد.

وی گفت: به هر حال گذشته از این اتفاقات تلخ امید است که این جشنواره نیز مانند تمامی جشنواره‌هایی که تاکنون برگزار شده به خوبی به اتمام برسد، این در حالی است که شروع خوبی داشته و استقبال خوبی هم از این دوره از جشنواره شده است.

سیدوحید فخرموسوی، دبیر هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: این دوره از جشنواره از 15 شهریورماه سال جاری کار خود را با حضور 130 هنرمند در پیاده‌روی کربلا شروع کرد، پس از این اجراها اجراهای خیابانی را در یزد با حضور 150 هنرمند داشتیم و پس از آن نیز استان فارس بود که این استان میزبان رادیو تئاتر جشنواره بودند و سرانجام بخش صحنه‌ای این دوره از جشنواره در استان خراسان رضوی در حال برگزاری است و از روز گذشته نیز اجراهایی از استان‌های فارس، تهران و مشهد به روی صحنه رفته‌اند.

وی افزود: از جمله شهرهایی که در این دوره شرکت کردند می‌توان به شهرهایی چون اصفهان، یزد، خمینی‌شهر، اردبیل، تهران و رباط‌کریم اشاره کرد. نزدیک به 500 اثر در بخش صحنه‌ای به دبیرخانه این دوره از جشنواره ارسال شد که از این تعداد 86 اثر در بخش بازخوانی و در نهایت پس از بازبینی‌ها 12 اثر انتخاب شدند.

 دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت بیان کرد: کار ویژه‌ای که در این بخش خواهیم داشت تعزیه حضرت رقیه(س) بوده که کار مشترکی میان هنرمندان بصره و خوزستان است و بناست که با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته در سطح شهر مشهد اجرا شود، همچنین این گروه اجرای دیگری هم در روز اختتامیه خواهند داشت.

فخرموسوی اظهار کرد: باید دست هنرمندان این حوزه را بوسید که در این شرایط پای کار بودند، بیش از 500 هنرمند در بخش‌های مختلف شرکت و با موضوعاتی چون دفاع مقدس، ایثار و شهادت، مدافعان حرم و مدافعان امنیت آثاری را به دبیرخانه ارسال کردند.

دبیر هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت یادآور شد: اختتامیه این جشنواره نیز در صبح روز سه شنبه 15 آذرماه در تالار شهر برگزار خواهد شد و در این مراسم یادبود زنده‌یاد استاد سعید تشکری و یادبود علی سلیمانی و بزرگداشت پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون، محمد کاسبی را خواهیم داشت.

انتهای پیام
captcha