حکایت قرآنی که در مانیل خوشنویسی و در ایران تذهیب شد + عکس و فیلم
کد خبر: 4104752
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۸
در گفت‌و‌گو با ایکنا بیان شد؛

حکایت قرآنی که در مانیل خوشنویسی و در ایران تذهیب شد + عکس و فیلم

تندیس تقوی، هنرمند خوشنویس کشورمان که کل قرآن کریم را به نستعلیق خوشنویسی کرده است، گفت: در زمان حضور در فیلیپین این کار را در مانیل آغاز کردم و توفیق داشتم آن را در همین شهر به پایان برسانم.

حکایت قرآنی که در مانیل کتابت و در ایران تذهیب شد + عکس و فیلمتندیس تقوی از هنرمندان خوشنویس کشورمان در سال 1395 خوشنویسی قرآن کریم به خط نستعلیق را در زمان دوری از وطن و مأموریت همسرش «محمد جعفری ملک» به عنوان رایزن فرهنگی ایران در مانیل آغاز کرد، این کار ارزشمند معنوی کمتر از دو سال در همین شهر به پایان رسید.

تندیس تقوی این قرآن را با خود به ایران آورد و تذهیب آن را پس از چندی به گروهی از بانوان تذهیب‌کار سپرد و این گروه پس از هفت ماه تذهیب را به پایان رساند.


بیشتر بخوانید:


این بانوی هنرمند قرآنی در حین خوشنویسی کلام وحی، تصمیم گرفت آیات قرآن کریم در ارتباط با حضرت مریم(س) و مسیحیان را برای هدیه به مؤمنان مسیحی فیلیپین، کتابت کند و این کار ماندگار او به عنوان سمبل گفت‌و‌گوی ادیان از طریق هنر  به پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان اهدا شد.

با او گفت‌و‌گو کردیم که از روزهای خوشنویسی قرآن در فیلیپین بیشتر برایمان بگوید، متن این گفت‌و‌گو را در ادامه می‌خوانید:

ایکنا ـ ابتدا از خوشنویسی قرآن کریم و انگیزه خود از این کار بگویید؟

زمانی که مأموریت همسرم به عنوان رایزن فرهنگی ایران در مانیل قطعی شد، با اشتیاق و در شرایط دوری و دلتنگی از وطن و عزیزانم خوشنویسی قرآن کریم به خط نستعلیق را آغاز کردم و تدارک کاغذ، قلم و مرکب را برای این کار دیدم.

ایکنا ـ این کار از چه زمانی و در کجا آغاز شد و چه زمانی و در کجا به پایان رسید؟

کتابت قرآن در تاریخ 1395/10/29 در شهر مانیل آغاز شد و به لطف خدای مهربان در تاریخ 1397/07/06در همین شهر به پایان رسید.

حکایت قرآنی که در مانیل خوشنویسی و در ایران تذهیب شد + عکس و فیلمتیم تذهیب در حال کار بر روی قرآن

این قرآن برای کار موزه‌ای در قطع 70 در 50 خوشنویسی شده و بعد از صحافی و تذهیب و جلد ابعاد آن 60 در 40 شده است.

ایکنا ـ ساعت‌هایی را که به این کار اختصاص می‌دادید، چه زمان‌هایی بود، آیا وقت مشخصی در شبانه‌روز برای خوشنویسی قرآن کریم اختصاص می‌دادید؟

بله بدون وقفه هر روز بعد از نماز صبح و تا ساعاتی مانده به نماز ظهر مشغول خوشنویسی بودم، روزهایی که نمایشگاه و کارگاه‌های مهم هم داشتیم حتی روزی که روز ملی ایران در فیلیپین بود و ایام نمایشگاه‌های دهه فجر نیز این کار را انجام دادم.

ایکنا ـ از سخت‌ترین و شیرین‌ترین بخش کار برایمان بگویید؟

سخت‌ترین بخش کار زمانی بود که به جزء ۳۰ رسیدم و هر روز بی‌تابانه اشک می‌ریختم و حس می‌کردم اگر دیگر قرآنی نباشد که بنویسم زندگی برایم بی‌معناست و شیرین‌ترین خاطره زمانی بود که هنگام نگارش سوره مریم این تصمیم به دلم نهاده شد که این سوره و آیاتی از سوره «آل عمران» را جداگانه برای مؤمنان مسیحی کشور فیلیپین به عنوان مهد کاتولیک در جنوب شرق آسیا خوشنویسی کنم که در نهایت به عنوان سمبل گفت‌و‌گوی ادیان از طریق هنر به پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان اهدا شد.

شیرین‌ترین خاطره زمانی بود که هنگام نگارش سوره مریم تصمیم گرفتم این سوره و آیاتی از سوره «آل عمران» را جداگانه برای مؤمنان مسیحی فیلیپین به عنوان مهد کاتولیک در جنوب شرق آسیا خوشنویسی کنم که در نهایت به عنوان سمبل گفت‌و‌گوی ادیان از طریق هنر به پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان اهدا شد

ایکنا ـ از روند تذهیب قرآن بگویید و تیمی را که به این کار مشغول شدند، معرفی بفرمایید.

تذهیب قرآن زیر نظر استاد مُذَهِب و بانوی هنرمند «زهرا رحمانی» با همکاری تیم ۶ نفره که همه از بانوان هنرمند تذهیب‌کار بودند، انجام شد.

ایکنا ـ تذهیب قرآن از چه زمانی آغاز شد و چه زمانی به پایان رسید؟

پروژه تذهیب قرآن نستعلیق در تاریخ اول آبان ۱۴۰۰ آغاز و اجرا شد و در تاریخ بیستم اردیبهشت ۱۴۰۱  به پایان رسید که جمعا ۷ ماه به طول انجامید.

تزئینات قرآن شامل ۸ صفحه پُر کار تذهیب‌شده از جمله دو صفحه افتتاح قرآن، دو صفحه دعای ابتدا و ختم قرآن، صفحه فهرست سوره‌ها، صفحه «بسم الله»، صفحه وسط قرآن و صفحه تقدیمی است، همچنین ۱۱۴ کتیبه در سر سوره‌ها، ۶۰ حزب و ۳۰ جزء که به شکل نشان در حاشیه صفحات اجرا شده است، تمام صفحات دارای جدول‌بندی طلایی و رنگی و همین‌طور «گل آیه»(تذهیب گل در شماره آیات) در لابلای آیات هستند.

آماده/شنبه//حکایت قرآنی که در مانیل خوشنویسی و در ایران تذهیب شد + عکس و فیلم
تندیس تقوی در کنار هنرمندان تذهیب‌کار قرآن خوشنویسی‌شده در مانیل

جلد این قرآن نیز به صورت جلدسازی سنتی طراحی و اجرا شده و در تزئین آن از دو عدد سنگ فیروزه نیشابور استفاده شده که به زیبایی کار افزوده است.

ایکنا ـ با توجه به این‌که، این قرآن اثری ارزشمند است، بفرمایید مهم‌ترین انگیزه معنوی شما از این کار چه بوده است؟

همان‌طور ‌که در صفحه آخر این قرآن آمده است، از روزهای اول شروع نگارش قرآن تصمیم گرفتم که این اثر را به محضر آقا امام زمان(عج) هدیه کنم؛ چرا که مادر بزرگوارش بانو فاطمه(س) هادی من برای خوشنویسی قرآن شد و ثواب آن را به والدین همسرم و خودم و درگذشتگانمان و همه عزیزانی که  به هر طریقی حقی به گردن ما دارند و در راه نگارش این قرآن مرا یاری کردند، هدیه کردم؛ همچنین این مصحف شریف را به محضر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی)، رهبر معظم انقلاب اسلامی هدیه می‌کنم و امیدوارم توشه‌ای برای آخرت و یادگاری برای دخترانم فاطمه و ریحانه باشد.

از ابتدا تصمیم گرفتم که این اثر را به محضر آقا امام زمان(عج) هدیه کنم؛ چرا که مادر بزرگوارش بانو فاطمه(س) هادی من برای خوشنویسی قرآن شد، همچنین این مصحف شریف را به محضر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی) هدیه می‌کنم و امیدوارم توشه‌ای برای آخرت و یادگاری برای دخترانم فاطمه و ریحانه باشد

ایکنا ـ اکنون که کار خوشنویسی و تذهیب قرآن به پایان رسیده است، چه احساسی دارید؟

بار امانت از دوشم برداشته می‌شود. ‌این قرآن سفرهای زیادی داشته است تا به ثمر برسد.

ایکنا ـ دغدغه این روزهای شما چیست؟

آرامش و توفیق  نوشتن دوباره قرآن زیر نظر اساتید بزرگوارم.

ایکنا ـ در پایان اگر صحبت خاصی دارید، بفرمایید.

توضیحاتی لازم است در خصوص کاغذ و قلم بگویم که به خاطر رطوبت زیاد در کشور فیلیپین مجبور شدم کاغذ صخیمی استفاده کنم تا در برابر رطوبت تاب بیاورد، برای همین از قلم «جاوا» استفاده کردم تا مشکل بارها قط‌زدن قلم دزفولی(قط زدن؛ زدن سر قلم) را نداشته باشم، چون طبیعتا به خاطر مشکل کاغذ، نوک قلم زودتر آسیب می‌دید؛ هرچند چالش سختی بود؛ اما گریزی نبود و گمانم جزء معدود اتفاقات باشد، چون قلم جاوا برای خط ثلث به کار می‌آید.

آماده/شنبه//حکایت قرآنی که در مانیل خوشنویسی و در ایران تذهیب شد + عکس و فیلم

 
 

گفت‌‌و‌گو: زهرا نوکانی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha