قرآن رویکرد جدلی به تعالیم مسیحی دارد
کد خبر: 4104834
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶
استاد دانشگاه نوتردام آمریکا:

قرآن رویکرد جدلی به تعالیم مسیحی دارد

گابریل سعید رینولدز، استاد دانشگاه نوتردام آمریکا، گفت: تقریبا هیچ یک از سخنان، مثل‌ها یا مواعظ عیسی(ع) در قرآن یافت نمی‌شود البته قرآن برخی عبارات مسیحی را به کار می‌برد و علاوه بر این، قرآن رویکردی جدلی به تعالیم مسیحی دارد.

قرآن رویکرد جدلی به تعالیم مسیحی داردبه گزارش ایکنا، گابریل سعید رینولدز، استاد دانشگاه نوتردام آمریکا، شامگاه 14 آذرماه در اولین پیش‌نشست سومین همایش علمی بین‌المللی قرآن کریم و کتاب مقدس که با مشارکت مرکز بین‌المللی مطالعات دینی دانشگاه تهران و دانشگاه نوتردام برگزار شد، به مفهوم انجیل در قرآن کریم پرداخت و گفت: قرآن انجیل را کتابی می‌داند که از آسمان نازل شده است. از این رو فرموده است: «او بر تو کتاب را به حق نازل کرد و تصدیق‌کننده آنچه پیش از آن بود، و تورات و انجیل را نازل کرد».(آل عمران:۳).

وی افزود: کلمه عربی injīl به گفته بسیاری از محققان، از کلمه یونانی euangelion (احتمالاً از طریق wangel اتیوپیایی) به معنای «انجیل» آمده است. بر این اساس، باید پرسید که چه تناسبی بین ایده مسیحی «انجیل» و به‌ویژه کتاب‌های چهارگانه معروف به انجیل در کتاب مقدس، و ایده قرآنی انجیل وجود دارد.

گابریل رینولدز تصریح کرد: شواهد عهد جدید نشان می‌دهد که «انجیل» توسط اولین پیروان عیسی(ع) نه برای اشاره به یک کتاب، بلکه به عنوان پیام مسیح برای نجات استفاده شده است و واجد ارکانی چون تجسد و رستاخیز است. 

وی با برشمردن نمونه‌هایی از این کاربرد انجیل در کتاب عهد جدید، اظهار کرد: نویسندگان مسیحی متأخر، از تعالیم عیسی به طور کلی به عنوان «انجیل» (به صورت مفرد) صحبت می‌کنند و این ممکن است بر استفاده قرآنی از انجیل تأثیر گذاشته باشد.

استاد دانشگاه نوتردام آمریکا بیان کرد: با این حال تعالیم عیسی(ع) در عهد جدید تا حد زیادی در قرآن غایب است. در واقع تقریبا هیچ یک از سخنان، مثل‌ها یا مواعظ او در قرآن یافت نمی‌شود؛ البته قرآن برخی از عبارات مسیحی را به کار می‌برد. علاوه بر این، قرآن رویکردی جدلی به تعالیم مسیحی دارد.

یادآور می‌شود، اولین همایش بین المللی قرآن و کتاب مقدس سال ۲۰۱۷ با عنوان Scriptual Hermeneutics and Exegesis و با مشارکت دانشگاه پادربورن در کشور آلمان انجام شد.

انتهای پیام
captcha