نمایشگاه پژوهش؛ بستر تعامل همه ذی‌نفعان حوزه فناوری و نوآوری
کد خبر: 4105164
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
/نمایشگاه پژوهش و فناوری /

نمایشگاه پژوهش؛ بستر تعامل همه ذی‌نفعان حوزه فناوری و نوآوری

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی گفت: نمایشگاه پژوهش بستر تعامل همه ذی‌نفعان حوزه فناوری و نوآوری است که در واقع همه بازیگران حوزه فناوری و نوآوری اعم از پژوهشگران، فناوران، نوآوران، کارآفرینان و مراکز حوزه صنعت و خدمات است.

مرتضی دهقانی، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضویمرتضی دهقانی، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با حضور در غرفه خبرگزاری ایکنا در نمایشگاه دستاوردهای هفته پژوهش و فناوری خراسان رضوی، اظهار کرد: خروجی نمایشگاه پژوهش امسال حاصل فعالیت همدلانه‌ای است که برای آن برنامه‌ریزی و همفکری شده است.

وی با بیان اینکه اگر داده خوبی داشته باشیم ستانده خوبی نیز خواهیم داشت، افزود: امسال برای برگزاری این نمایشگاه طی یک‌ماه و نیم گذشته فضای همکاری بین مجموعه نهاد عالی دولت در استان، مجموعه‌های دانشگاهی اعم از دانشگاه آزاد، فردوسی، علمی کاربردی و پارک علم و فناوری ایجاد شد که این مجموعه‌ها در قالب شورای سیاستگذاری دور هم جمع شدند و به‌صورت منظم و مستمر با یکدیگر همدلی و همفکری کردند و سرانجام آن چیزی شد که طی این سه روز شاهد آن هستیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی بیان کرد: در ابتدای امر برای برپایی این نمایشگاه صحبت‌هایی مطرح شد، نظر بر این بود که این نمایشگاه امسال هم مانند دو سال گذشته برگزار نشود اما در نهایت با همفکری‌ها، تبادل نظر و تجاربی که بین مجموعه‌های علمی ایجاد شد نتیجه آن برپایی نمایشگاه بود تا به نوعی بتوانیم چرخش تحول آفرین آن‌را برای نمایشگاه ببینیم که خوشبختانه همه همکاران پای کار آمدند و این نمایشگاه متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد.

حضور دانش‌آموزان، نقطه قوت نمایشگاه پژوهش و فناوری

دهقانی فضای همدلانه این نمایشگاه را دارای برکات مادی و معنوی دانست و گفت: یکی از مزیت‌هایی که ما پیش از برگزاری نمایشگاه نسبت به آن اصرار داشتیم این بود که نمایشگاه امسال چرخش تحول‌آفرینی باشد لذا اداره‌کل آموزش و پرورش را هم پای کار آورده تا از این طریق حضور دانش‌آموزان را هم در این نمایشگاه شاهد باشیم.

وی ادامه داد: از این‌رو است که امسال ما شاهد حضور پر شور فضای دانش‌آموزی هستیم و این در حالی است که سال‌های گذشته اینگونه نبوده است که مجموعه آموزش و پرورش، دانش‌آموزان و معلمان در عرصه دستاوردهای هفته پژوهش حضور داشته باشند و همین مهم باعث شده که نمایشگاه امسال متفاوت‌تر از سال‌های گذشته باشد.

نمایشگاه، بستر تعامل همه ذی‌نفعان حوزه فناوری و نوآوری است

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: بر اساس این هدف مهم بنا شد که دانش‌آموزان هم در کنار دانشجویان در این نمایشگاه حضور پیدا کند و این دستاوردها را ببیند و به‌عنوان پژوهش‌محور، معلم‌پژوهنده و دانش‌آموز پرسشگر ترغیب شوند تا ظرفیت خود را عرضه کنند و در کنار نخبگان برجسته دیده شود.

دهقانی اظهار کرد: نکته دیگری که به‌عنوان هدف برای خود در نظر گرفتیم این بود که فضای نمایشگاه یک فضای اداری به خود نگیرد و همچنین انجمن‌های علمی و دانشجویی پررنگ شوند که امسال با فضایی که طراحی شد به این هدف خود دست یافتیم.

وی افزود: همچنین هدف بعدی ما این بود که بخش خصوصی نیز در نمایشگاه حضور داشته باشد بنابراین حوزه اقتصادی نیز وارد این کار شد و از معاون و مدیر کل اقتصادی این درخواست را داشتیم که اگر تمایل به حضور در نمایشگاه را دارند می‌توانند حضور داشته باشند که خوشبختانه آن‌ها نیز تمایل خود اعلام کردند و در نهایت هم منجر به حضور این عزیزان در نمایشگاه پژوهش و فناوری امسال شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه امسال سال دانش بنیان و فناوری است، بر همین اساس پارک علم و فناوری هم حضور خوبی به‌ویژه در حوزه فناوری فرهنگی داشته است که این بخش هم تمایز ویژه‌ای را نسبت به سال‌های گذشته ایجاد کرد.

دهقانی تصریح کرد: اما به‌طور کلی دستاوردی که این نمایشگاه داشته این است که همه مجموعه‌ها در کنار یکدیگر قرار گرفتند و به یکدیگر انرژی و روحیه دادند که همین امر نیز موضوع بسیار مهمی به‌شمار می‌رود تا ارتباط لازم بین مجموعه‌ها برقرار شود و به واسطه این ارتباط نیز عرضه و تقاضا بین حوزه‌های مختلف شکل بگیرد.

وی در پایان گفت: در حقیقت تبادل نظر و هم‌فکری حوزه‌های تخصصی موضوع مهمی است، اما آسیبی که در حوزه نظام تخصصی وجود دارد این است که ما بخشی‌نگر هستیم، بدین منظور که جزء‌نگر هستیم که به همین دلیل این بستر کمک می‌کند که این ارتباطات برقرار شود و غرفه‌داران تنها صرفاً به عرضه محصولات خود اکتفا نکنند و جدای از آنکه محصولات خود را عرضه می‌کنند باید به سایر غرفه‌ها سر بزنند تا محصولات آنها را هم ببینند و از تجربیات و ایده‌های دیگران استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha