جامعیت خطبه فدکیه در هیچ خطبه‌ای از معصومین دیده نمی‌شود
کد خبر: 4105441
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۹
آیت‌الله سیدان:

جامعیت خطبه فدکیه در هیچ خطبه‌ای از معصومین دیده نمی‌شود

آیت‌الله سیدجعفر سیدان با بیان اینکه جامعیت خطبه فدکیه را در هیچ خطبه‌ای از معصومین ندیده‌ام، بیان کرد: در این خطبه مسائل اعتقادی، اخلاقی، حکمت دستورات دینی، مسائل مربوط به امامت، نبوت، موضوعات قبل و بعد اسلام و جریان فدک تبیین شده است.

آیت‌الله سیدجعفر سیدان، استاد برجسته حوزه علمیه خراسانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیدجعفر سیدان، استاد برجسته حوزه علمیه خراسان، شامگاه 16 آذرماه، در مراسم افتتاحیه نهمین دوره از سوگواره «نگین شکسته» که به‌مناسبت بزرگداشت شهادت حضرت صدیقه کبری(س) در محل برج آسمان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: شب شهادت شخصیتی الهی، یگانه بانوان جهان، دخت پیامبر گرامی، همسر مولا امیرالمؤمنان، ام‌الائمه المعصومین، حضرت صدیقه طاهره است.

وی ادامه داد: امیدواریم این عرض ادب‌ها و عزاداری‌ها از دوستان حضرتش در همه نقاط جهان مورد عنایت حضرت حق قرار گرفته و مجلس امروز هم مشمول عنایات خاصه پروردگار متعال قرار گیرد و همه کسانی که در این مراسم حضور یافتند و در برگزاری این مراسم باشکوه و ارزنده در تعظیم شعائر دست‌اندرکار بودند، مورد توجه الهی واقع شود.

سیدان بیان کرد: شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) شخصیتی نیست که بتوان توصیف کرد. من حدیث کوتاهی را در شخصیت این بانوی بزرگوار به عرض می‌رسانم که یکی از ده‌ها بلکه صدها حدیث در خصوص شخصیت حضرت است که امیدوارم منظور نظر را برساند.

وی با اشاره به این حدیث امام صادق(ع) که در صفحه ۱۰، جلد ۴۳ کتاب شریف بحارالانوار آمده است، گفت: متن حدیث به این شرح است: «حدثنا ابن المتوکل، عن السعد آبادی، عن البرقی عن عبدالعظیم حسنی عن الحسن بن عبدالله عن یونس بن ظبیان قال ابوعبدالله علیه‌السلام: لفاطمة علیها السلام تسعة اسماء عندالله عزوجل: فاطمة و الصدیقة و المبارکة و الطاهرة و الزکیة و الرضیة و المرضیة و المحدثة و الزهراء. ثم قال: تدری لای شیء سمیت فاطمة علیها السلام؟ قلت: اخبرنی یا سیدی. قال: فطمت من الشر. قال: ثم قال علیه‌السلام: لولا ان امیرالمومنین علیه السلام تزوجها لما کان لها کفو علی وجه الارض الی یوم القیامة آدم فمن دونه.»

اسامی ۹ گانه حضرت زهرا(س) نزد خداوند

وی افزود: حضرت عبدالعظیم حسنی از حسن بن عبدالله از یونس بن ظبیان از امام جعفر صادق(ع) نقل می‌کند که فرمود: حضرت فاطمه(س) را در پیشگاه خداوند متعال ۹ اسم است: «فاطمه»، «صدیقه»، «مبارکه»، «طاهره»، «زکیه»، «راضیه»، «مرضیه»، «محدثه» و «زهرا».

سیدان ادامه داد: سپس فرمود: «آیا می‌دانی چرا او فاطمه نامیده شده است؟» گفتم: «شما بفرمایید ای آقای من.» فرمود: «چون از هر شر و بدی به دور است» و آنگاه فرمود: «اگر امیرالمؤمنین(ع) با او ازدواج نکرده بود، در روی زمین تا روز قیامت هیچ همسر و همتایی در میان بنی‌آدم برای او نبود.»

این استاد حوزه علمیه خراسان بیان کرد: معنی فاطمه که منزه و دوری از هر شر و بدی است در آیه تطهیر به این مسئله یعنی منزه بودن حضرت اشاره شده است.

برتری حضرت صدیقه طاهره(س) نسبت به انبیا

وی با اشاره به اینکه کفوی جز امیرالمؤمنین(ع) برای ازدواج با حضرت زهرا(س) وجود نداشت، اظهار کرد: این تعبیر محتوای مهمی دارد و لذا از این تعبیر مرحوم علامه مجلسی چنین استفاده کردند و بیان نمودند تعبیر محتوای این روایت این است که حضرت زهرا(س) به جز پیامبر اعظم(ص)، از همه انبیای العزم الهی برتر هستند، یعنی شخصیت ایشان چنان شخصیتی است که همه کمالات انبیاء را دارند و به جز وجود مقدس پیامبر گرامی از همگان برتر است.

حضرت زهرا (س) رکنی از انوار خلقت است

سیدان افزود: شخصیت مبارک حضرت زهرای مرضیه(س) که مجموع علم، حلم، ایثار، عبادت، شجاعت، سخاوت، شهامت و تمام فضائل هستند، اهمیت بسیار والایی در اساس خلقت دارد و رکنی از انوار طیبه است که اساس خلقت وابسته به این بزرگوار است.

این استاد حوزه علمیه خراسان اضافه کرد: امید است چنین محافلی بتواند بیشتر و بهتر وسیله حفظ دین و دیانت باشد. یکی از چیزهایی که برای حفاظت از دین و رسالت حضرت محمد مصطفی(ص) و حفظ آثار رسالت این مکتب اسلامی که در ارتباط با عقاید، اخلاق، مسائل اجتماعی و هر آنچه که سعادت بشر را دارد و آخرین مکتب الهی است همین تعظیم شعائر و بیان فضائل معصومین است.

وی گفت: امیدواریم که خداوند متعال به حقیقت حضرت فاطمه(س) و برکت این شعائر دشمنان را دور و توطئه‌های آنان را برگرداند و مملکت ما را که کشوری فاطمی، علوی و مهدوی بوده و براساس مکتب تشیع است از همه آفات مصون و محفوظ نگه دارد و در مسیر نشر دین موفق بدارد.

وی اظهار کرد: یکی از آثار مهم حضرت زهرا(س) جریان فدک است. یک تذکر کوتاه از حضرت زهرا(س) بیان می‌کنم. این خطبه جامعیتی دارد که به این جامعیت خطبه‌ای از معصومین ندیده‌ام. در این خطبه مسائل اعتقادی، اخلاقی، حکمت دستورات دینی، مسائل مربوط به امامت، نبوت، مسائل قبل و بعد اسلام و مسئله فدک تبیین شده است.

کسانی که مستحق پاداش الهی هستند

سیدان با توجه به این فراز از خطبه فدک که حضرت فرمودند: «وَ الصَّبْرَ مَعُونَةً عَلَی اسْتِیجابِ الأَجْرِ»؛ خداوند «صبر و شکیبایی» را وسیله‌ای برای جلب پاداش حق قرار داد، گفت: اگر فردی در انجام واجبات، ترک محرمات و استقامت در مقابل با سختی‌ها در مسیر حق، صبور نباشد، نمی‌تواند مستحق اجر و پاداش‌های ارزنده الهی باشد؛ آنچه که زمینه رسیدن یک فرد به پاداش‌های مهم الهی و مقام‌های والا را فراهم می‌سازد، استقامت کردن در انجام به وظایف، تکالیف الهی‌ و واجبات است و انسان باید هرچه بهتر در مسیر کسب کمالات و به‌دست آوردن ارزش‌های واقعی بکوشد‌.

این استاد حوزه علمیه خراسان در پایان با اشاره به اهمیت صبر، گفت: در قرآن کریم هفتاد مورد به صبر تأکید شده است. لذا سعی کنیم برای حفظ دین، عقیده، رفتار در مسیر دین از صبر استفاده کنیم تا رستگار شویم.

انتهای پیام
captcha