لازمه رونق‌بخشی به اقتصاد هنر هم‌افزایی نهادهای فرهنگی و هنرمندان است
کد خبر: 4105521
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴

لازمه رونق‌بخشی به اقتصاد هنر هم‌افزایی نهادهای فرهنگی و هنرمندان است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس خواستار ایجاد همدلی و هم‌افزایی نهادهای مختلف و هنرمندان شد تا بتوان اقتصاد هنر را به ویژه در حوزه صنایع دستی رونق بخشید.

سیدمؤید محسن‌نژاد، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، سیدمؤید محسن‌نژاد، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس امروز،17 آذرماه در آیین اختتامیه جشنواره‌های صنایع دستی، تئاتر بسیج «سودای عشق»، جشنواره «آوای حرا» و هفته هنر انقلاب اسلامی استان، خواستار ایجاد همدلی و هم‌افزایی نهادهای مختلف و هنرمندان شد تا بتوان اقتصاد هنر را به ویژه در حوزه صنایع دستی رونق بخشید.

وی به نخستین جشنواره صنایع دستی بسیج اشاره کرد و گفت: مرحله استانی این جشنواره در هفته بسیج همراه با برپایی نمایشگاهی در 17 غرفه و 20 رشته به مدت یک هفته در حافظیه برپا شد.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس بر ضرورت همکاری بیشتر این سازمان با بسیج هنرمندان جهت ایجاد بازار عرضه همیشگی برای هنرمندان تأکید کرد و افزود: اتفاقات خوبی در عرصه صنایع دستی رقم خورد و دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی در باغ بعثت شیراز با همکاری شهرداری افتتاح شد.

محسنی‌نژاد با بیان اینکه وقتی دبیرخانه افتتاح شد، قطعاً رسالت‌هایی ایجاد می‌شود، گفت: به خانه‎‌های صنایع دستی که می‌توانند محلی برای تولید و عرضه صنایع دستی باشند، کمک‌های کردیم. تجهیزات و تسهیلاتی را می‌توانیم در اختیار بگذاریم ولی این خانه‌های صنایع دستی مشارکت سایر نهادها را هم در پی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس بیان کرد: از بین 20 رشته‌ای که در جشنواره صنایع دستی بسیج شرکت کرده‌ بودند، رشته کاشی‌کاری هفت رنگ، دست‌بافته‌های داری و غیرداری و همچنین نقاشی‌ روی سفال به عنوان رشته منتخب برای شرکت در جشنواره کشوری انتخاب شدند که در تهران برگزار خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود به ارائه آماری از فعالیت‌های صنایع دستی در 9 ماهه سال جاری پرداخت و گفت: صدور یک هزار و 700 پروانه کارگاهی و انفرای، آموزش 800 هنرجو در 10 رشته صنایع دستی، برپایی 14 نمایشگاه استانی و ملی و شرکت در 22 جشنواره و رویداد ملی از جمله فعالیت‌های ما هستند.

محسنی‌نژاد به پتانسیل صنایع دستی استان فارس اشاره کرد و افزود: در دنیا 48 شهر جهانی در حوزه صنایع دستی داریم که 11 شهر آن در کشورمان است و از این تعداد هم 2 شهر شیراز و آباده که جزو شهرهای جهانی صنایع دستی هستند در استان فارس قرار دارد. البته شهر فیروزآباد هم جزو شهرهای ملی در این حوزه است.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس از پیش‌بینی یک روستای ملی در این حوزه خبر داد و سپس به ظرفیت جام جهانی قطر برای رونق فروش صنایع دستی اشاره کرد و گفت: تنها استانی که برای پاویون فرهنگی جمهوری اسلامی در منطقه کتارا قطر انتخاب شد، استان فارس بود که به نمایندگی از صنایع دستی کشور در این منطقه حضور پیدا کرده است و تا پایان جام جهانی آنجا حضور دارد.

انتهای پیام
captcha