آغاز فرایند دو فعالیت قرآنی دانشگاه‌ها
کد خبر: 4105562
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷
اهم رویدادهای قرآنی هفته

آغاز فرایند دو فعالیت قرآنی دانشگاه‌ها

در این هفته‌ نیز شاهد چند رویداد قرآنی، از جمله مهم‌ترین آن‌ها اعلام خبر آغاز فرایند جشنواره قرآنی دانشگاه فرهنگیان و اجرای آزمون نخستین فراخوان جذب مدرس درس انس با قرآن کریم دانشگاه آزاد اسلامی بودیم. حذف ارز از پرداختی‌های مسابقات بین‌المللی قرآن ایران نیز خبر مهمی بود که مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه منتشر کرد.

به گزارش ایکنا، طی هفته سوم آذرماه 1401، موضوعات سیزدهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی، که همزمان با مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود، اعلام شد، همایشی که به طور معمول با استقبال خوب اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های الهیات و علوم اسلامی و دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم روبه‌رو می‌شود و نیز همایش دریافت‌کننده چندین مقاله از دانشگاه‌های دیگر کشورهاست. همچنین به دلیل آغاز فرایند بررسی بودجه 1402 و تنظیم برنامه هفتم توسعه کشور، فعالان قرآنی بر آن شدند تا نظرات خود را درباره جایگاه قرآن در برنامه توسعه کشور و وضعیت بودجه امور قرآنی در سال آتی به گوش نمایندگان ملت در مجلس برسانند، در همین راستا نشست اندیشه‌ورزی قرآن و برنامه هفتم توسعه به میزبانی سازمان دارالقرآن برگزار شد. داوری آثار مرحله نیمه‌نهایی مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) نیز طی این هفته انجام شد. در ادامه بر مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته مروری خواهیم داشت؛

مهجوریت‌ قرآن در سیاست‌ها و بودجه‌ریزی کشور

نشست اندیشه‌ورزی «قرآن و برنامه هفتم توسعه» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حریزاوی، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم؛ حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی نقدعلی و سیدجلیل میرمحمدی، نمایندگان مجلس و اعضای فراکسیون قرآن و عترت؛ محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت؛ محمدعلی خواجه‌پیری، محمد خواجوی، محمدحسین فریدونی و رضا سلامت‌پناه، از فعالان قرآنی؛ محمد محمودی‌کیا به نمایندگی از سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی، جواد شیخ‌‎اکبری، رئیس سابق شبکه قرآن و معارف سیما و جمعی دیگر، ۱۵ آذرماه به همت سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

حجت‌الاسلام حریزاوی طی سخنرانی اظهار کرد: سازمان دارالقرآن یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین نهادهایی است که حاصل دغدغه‌های اساتید فن است، خالصانه شکل گرفته و یک دارایی ارزشمند برای نظام مقدس جمهوری اسلامی به حساب می‌آید.

وی درباره ضرورت برگزاری این جلسه در این مقطع زمانی گفت: حقیقت امر یک جمله است و آن چیزی جز مهجوریت قرآن نیست. این مهجوریت همه جا خود را نشان می‌دهد و با این نگاه اگر با نظام برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی و نظامات مختلفی که در جامعه اسلامی ما حاکم است، بنگریم، می‌بینیم که در حوزه کار قرآنی عقب هستیم. رهبر معظم انقلاب نیز در این رابطه می‌فرمایند که ما در این نظام‌سازی حتی از اهل سنت هم عقب هستیم.

سیزدهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی برگزار می‌شود

سیزدهمین همایش بین‌المللی «پژوهش‌های قرآنی» همزمان با مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با همکاری مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار می‌شود.

این دوره از همایش با موضوع «روش‌شناسی استخراج علوم انسانی قرآن بنیان» در چهار محور کلی شامل «ماهیت، مبانی و شاخصه‌ها»، «قلمرو و گونه‌ها»، «پیامدها، آسیب‌ها و چالش‌ها» و «راهکارها» و با حضور اندیشمندانی از داخل و خارج کشور همزمان با سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم برپا خواهد شد.

آغاز مرحله نیمه‌نهایی مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)

آغاز فرایند دو فعالیت قرآنی دانشگاه‌ها

دومین مرحله (مرحله نیمه‌نهایی) رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل شانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی‌(ع) در دو بخش بانوان و آقایان در دو مقطع سنی پایین و بالای ۱۸ سال از ۱۲ آذرماه آغاز شده و تا ۲۱ آذرماه ادامه خواهد داشت.

در این مرحله فایل‌های تصویری منتخبان مرحله مقدماتی که حائز حدنصاب لازم شدند در بخش‌های تجوید، صوت، لحن و وقف و ابتدا داوری شده و بر اساس نمرات کسب شده، نفرات مجاز برای حضور در مرحله نهایی معرفی می‌شوند.

همچنین مرحله مقدماتی آزمون حفظ در رشته‌های حفظ ۱۰ و ۲۰ جزء و حفظ کل به صورت برخط و با راهیابی منتخبان آزمون‌های سیستمی حفظ قرآن به صورت برخط از ۱۲ تا ۱۸ آذرماه در حال برگزاری است.

زمینه هوشمندسازی جلسات خانگی قرآن فراهم شود

اولین نشست صمیمانه شورای قرآن و عترت منطقه ۸ شهرداری تهران با حضور مهدی سیفی، سرپرست اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران برگزار شد.

مهدی سیفی در این نشست ضمن تاکید نگاه مدیریت شهری به مقلوله قرآن گفت: در ادوار مختلف مدیریت شهری، اقدامات متفاوت و متنوعی در حوزه قرآن صورت گرفت، اما با وجود همه این برنامه‌ها، مهجوریت قرآن همچنان باقی است، چراکه اگر چنین نبود امروز شاهد برخی اتفاقات تلخ در جامعه نبودیم.

گزارشی از فعالیت‌های اداره قرآن، عترت و نماز ارتش

سرهنگ میدانی، رئیس اداره  قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش (آجا) در گفت‌وگو با ایکنا ضمن ارائه گزارش از فعالیت‌های این اداره در ۹ ماه ابتدایی سال۱۴۰۱ گفت: طبق برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مشخص شده در بخش‌های قرآن، عترت و نماز، شاهد برگزاری بیست و دومین دوره مسابقات قرآن کریم بانوان شاغل و خانواده‌ها(شامل همسران و فرزندان دختر و پسر بالا و پایین ۱۵ سال) بودیم. این رقابت‌ها از مرحله یگان‌ها از اردیبهشت‌ماه آغاز شده و در خرداد و تیر، شاهد برگزاری در مرحله ادارات و در شهریورماه شاهد برگزاری مرحله نهایی این رقابت‌ها در مشهد مقدس و به میزبانی پدافند هوایی در منطقه شمال‌شرق بودیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات از سطح کیفی بالایی برخوردار بودند و دوره‌های آمادگی برای اعزام به مسابقات قرآن نیروهای مسلح در حال برگزاری است، افزود: علاوه بر آن کلاس‌های آموزش تخصصی قرآن با حضور اساتید و متسابقان رشته‌های صوت و لحن، تجوید، حُسن حفظ، تجوید و مفاهیم به صورت حضوری و بعضاً مجازی در حال برگزاری است تا با بهره‌مندی از نکات آموزشی و به‌روزرسانی دانش خود، با آمادگی بهتر در مسابقات شرکت کنند.

ایکنا

حذف ارز از پرداختی‌های مسابقات بین‌المللی قرآن

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: در راستای تحقق بخشیدن به فرامین مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و حمایت و تقویت پول ملی کشور، از سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم؛ تمامی جوایز و حق‌الزحمه داوران و متسابقان به صورت ریالی پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تا قبل از این تمامی جوایز متسابقان و حق الزحمه داوران خارجی از ابتدا تاکنون به صورت ارز خارجی (دلار و یورو) پرداخت می‌شده است، بیان کرد: در جهت حرکت رو به جلو در اقتصاد مقاومتی از این پس تمامی پرداخت‌های خارجی با پول ملی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف تصریح کرد: حرکت به سمت حذف ارز خارجی در چارچوب ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و نیاز کشور به حرکت در مسیر پایداری اقتصادی و کاهش آسیب‌پذیری در این حوزه صورت گرفته است. متأسفانه سلطه جهانی دلار در حوزه‌های مختلف، نگرانی‌هایی را به وجود آورده و از همین رو بوده که مقام معظم رهبری بر قطع وابستگی کشور به دلار تأکید زیادی داشته و تأکید فرموده‌اند: «اگر مسئولان و مردم بتوانند اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی محقق و کشور را از جادوی مالی و پولی دشمن خلاص کنند و ارزش و آقایی دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشورهای دیگر را نیز نجات داده‌اند و برای آنها الگو خواهند شد».

فرایند جشنواره قرآنی دانشگاه فرهنگیان آغاز شد

سیده‌فاطمه موسوی، مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اعلام فراخوان سی و سومین دوره جشنواره قرآن و عترت این دانشگاه‌ گفت: آیین‌نامه این دوره از جشنواره اوایل آذرماه به دانشگاه‌ها ابلاغ و پس از آن ثبت نام برای حضور در جشنواره آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه جشنواره قرآنی دانشگاه فرهنگیان در ۴۹ رشته و دو مرحله استانی و کشوری برگزار می‌شود، ‌افزود: دانشجویان تا پایان آذرماه فرصت خواهند داشت تا با مراجعه به سامانه https://۳۳quranjashnvareh.cfu.ac.ir مراحل ثبت‌نام خود را طی کنند.

موسوی در مورد زمانبندی‌ برگزاری جشنواره در مراحل مختلف گفت: پس از پایان ثبت‌نام،‌ دانشگاه‌ها تا طی یک هفته ابتدایی اسفندماه فرصت خواهند داشت تا منتخبان نهایی را اعلام کنند. بر همین اساس دانشگاه‌ها طی بازه زمانی دو ماهه دی و بهمن‌ مهلت برگزاری مسابقات را در مرحله دانشگاهی خواهند داشت.

آغاز فرایند آزمون شفاهی جذب مدرس انس با قرآن کریم

آزمون کتبی اولین فراخوان جذب مدرس درس انس با قرآن کریم دانشگاه آزاد اسلامی، روز یکشنبه ۱۵ آبان به صورت مجازی برگزار شد.

بر اساس مرکز قرآن وعترت دانشگاه آزاد اسلامی فرایند آزمون شفاهی (مصاحبه حضوری) اولین فراخوان جذب مدرس درس انس با قرآن کریم دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، اصفهان و قم در حال برگزاری است.

به زودی مکان و زمان برگزاری آزمون شفاهی در سایر استان‌ها نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد. دومین فراخوان جذب مدرس درس انس با قرآن کریم در تاریخ ۲۴ دی آغاز خواهد شد.

دهمین جلسه ارتقای قاریان ممتاز قرآن برگزار شد

دهمین جلسه از چهاردهمین دوره ارتقای قاریان ممتاز قرآن کریم، چهارشنبه ۱۶ آذر از ساعت ۱۸ تا ۲۰ با حضور تعدادی از قاریان و مشارکت برخط و تصویری تعداد دیگری از قراء ممتاز سراسر کشور، در تهران، مجتمع امام خمینی(ره)، سالن جلسات شورای عالی قرآن برگزار شد.

در این جلسه ارتقا که به دبیری حمید رحیمی، قاری پیشکسوت همراه بود، حمیدرضا مستفید استاد و داور بین المللی قرآن کریم، نکات وقف و ابتداء و مفاهیم آیات را بیان کرد.

در ادامه این برنامه احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن کریم به نقد و تحلیل تلاوت حسین نجفلو از تهران، سیدمحمد مدنی از البرز و عرفان پورمرادی از لرستان با رویکرد مهندسی تلاوت پرداخت.

در این جلسه ارتقا، تلاوت عرفان پورمرادی با کسب نصاب لازم به عنوان تلاوت منتخب معرفی شد. در پایان این جلسه علی صالحی‌متین، مدیر آموزش و ارزیابی شورای عالی قرآن ضمن اشاره به نظرسنجی صورت گرفته از اعضای جلسه در هفته گذشته، ضمن تبیین نتایج نظرسنجی، نکات و پیشنهادات اعضاء را مغتنم دانست.

۲ قرآن‌آموز مؤسسه ثامن‌الائمه(ع) اصفهان تجلیل شدند

آغاز فرایند دو فعالیت قرآنی دانشگاه‌ها

جلسه تجلیل از دو نفر از چهره‌های قرآنی این مؤسسه ۱۳ آذرماه برگزار شد. از علیرضا مُکاری، که رتبه اول مسابقات بین‌‌المللی کشور کرواسی را کسب کرد و همچنین از محمد‌جواد توکلی، قاری نوجوان، دارنده رتبه اول مسابقات تلویزیونی اسرا شبکه قرآن و معارف سیما، تجلیل شد.

۱۸ کارگاه ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای آموزش قرآن آموزگاران مدارس برگزار شد

به منظور ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای آموزگاران در ۱۱ استان کشور از ابتدای مهرماه سال جاری تا کنون ۱۸ کارگاه تخصصی با موضوع تأمین مدرسی، در قالب دوره ۱۶ساعته برگزار شده است.

رضا نباتی، کارشناس برنامه درسی قرآن دفتر تألیف کتب درسی دراین باره گفت: مؤلفان کتاب‌های درسی قرآن با حضور در دوره‌های تأمین مدرس قرآن استان‌های چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی، یزد، زنجان، هرمزگان، کرمان، لرستان، خراسان جنوبی، قزوین، شهر تهران، فارس تا ۱۵ آذرماه، حدود ۳۳۰ مدرس قرآن را در قالب کارگاه دو روزه، در جریان آخرین و جدیدترین شیوه‌های آموزش قرآن در دوره ابتدایی قرار دادند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha