سازمان بسیج هنرمندان لرستان از هنرمندان صنایع دستی حمایت می‎کند
کد خبر: 4107031
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶
در حوزه اشتغال و تولیدات اقتصاد مقاومتی

سازمان بسیج هنرمندان لرستان از هنرمندان صنایع دستی حمایت می‎کند

مسئول بسیج هنرمندان لرستان، گفت: سازمان بسیج هنرمندان با توجه به رسالت ذاتی که همان اعتلای فرهنگ هنر ناب انقلاب اسلامی در عرصه جامعه است بر خود واجب می‌داند از همه هنرمندان به ویژه هنرمندان صنایع دستی که در حوزه اشتغال و تولیدات اقتصاد مقاومتی با جامعه همکاری دارند، حمایت کند.

نمایشگاه دست‌آفرین‌های هنر ایرانی لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، آیین افتتاحیه اولین جشنواره و نمایشگاه دست‌آفرین‌های هنر ایرانی لرستان گرامی‌داشت کنگره ملی ۶۵۴۹ شهید لرستان با حضور عطا حسن‌پور، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی لرستان، منصور احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، اعظم روانشاد، معاون فرهنگی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، فریدون کریمی‌والا، مسئول بسیج هنرمندان استان، امروز، ۲۳ آذر در قلعه فلک‌الافلاک افتتاح شد.

فریدون کریمی‌والا، مسئول بسیج هنرمندان لرستان در این مراسم، گفت: سازمان بسیج هنرمندان با توجه به رسالت ذاتی که همان اعتلای فرهنگ هنر ناب انقلاب اسلامی در عرصه جامعه است بر خود واجب می‌داند از همه هنرمندان به ویژه هنرمندان صنایع دستی که در حوزه اشتغال و تولیدات اقتصاد مقاومتی با جامعه همکاری دارند، حمایت کند.

وی افزود: در تولیدات و بسته‌بندی تولیدات با اعطای تسهیلات بانکی به افرادی که صاحبان آثار فاخری هستند می‌توانیم کمک کنیم که در جامعه پذیرش بهتری داشته باشند.

کریمی‎والا در خاتمه گفت: آثار برگزیده این جشنواره به جشنواره کشوری صنایع دستی که بهمن‌ماه سال‌جاری در تهران برگزار می‌شود، راه خواهند یافت.

وجود صنایع دستی ۴۰ هزار ساله در لرستان

عطا حسن‌پور، مدیرکل میراث فرهنگی لرستان در این مراسم با بیان اینکه نمایشگاه دست‌آفرین‌های هنر ایرانی و یا به تعبیر بهتر هنر لرستانی در محوطه باغ گلستان قلعه فلک‌الافلاک تا ۲۵ آذر برپا خواهد بود، افزود: هدف از برگزاری این نمایشگاه حمایت از هنرمندانی است که در زمینه صنایع دستی فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از رشته‌های بومی استان مانند زره‌بافی سنتی، منسوخ شده و دوباره احیا شدند و این جشنواره با هدف حمایت از این‌گونه رشته‌ها برگزار شده است، گفت: در زمینه تحقق شعار سال نیز برخی هنرمندان لرستانی اقدام به خلق چند اثر ابتکاری از جمله فرش تاشو و تلفیق ورشو و چوب کردند.

حسن‌پور با ابراز امیدواری از تداوم این‌گونه از جشنواره‌ها، گفت: برگزاری و تداوم این نمایشگاه‌ها با همکاری دستگاه‌هایی چون اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان بسیج هنرمندان استان می‌تواند کمکی در راستای توسعه اشتغال در استان باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی با بیان اینکه کهن‌ترین صنعتی که به‌عنوان صنایع دستی در دنیا مشخص شده است در کاوش‌های باستان‌شناسی غار یافته در خرم‌آباد در سال ۸۳ در کاوش مشترک هیئت بلژیکی و ایرانی صورت گرفته است، اضافه کرد: این اثر دندان نیش گوزن است که با مته بسیار ریز سوراخ شده که به گردن آویز شده و قدمت آن به ۴۰ هزار سال پیش یعنی دوران پارینه سنگی میانه برمی‌گردد و در موزه ملی ایران در نمایش قرار دارد.

انتهای پیام
captcha