فرقه‌گرایی در جامعه صهیونیستی شدت گرفته است
کد خبر: 4116147
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
القدس العربی:

فرقه‌گرایی در جامعه صهیونیستی شدت گرفته است

روزنامه «القدس العربی» با تأکید بر اینکه روی کار آمدن کابینه افراطی در رژیم صهیونیستی برای سازشگران عرب و نه فلسطینیان خوفناک است، تأکید کرد: امروز فروپاشی جامعه صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی کلید خورده است.

فرقه‌گرایی در جامعه صهیونیستی شدت گرفته است

به گزارش ایکنا، روزنامه القدس العربی در گزارشی به قلم «علی الصالح» با عنوان «بن گویر به نفع فلسطینی‌هاست» تأكيد کرد که تهدیدهای ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان تفاوتی با پیشینیان خود ندارد و دست فلسطینی‌ها را برای مقاومت بیشتر باز می‌کند.

نویسنده با اشاره به ضرب‌المثل «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد»، آورده است: این ضرب‌المثلی است که برای ابراز خوش‌بینی به کار برده می‌شود و با کلام خداوند متعال منطبق است که می‌فرماید: «كُتِبَ عَلَيكُمُ القِتالُ وَهُوَ كُرهٌ لَكُم ۖ وَعَسىٰ أَن تَكرَهوا شَيئًا وَهُوَ خَيرٌ لَكُم ۖ وَعَسىٰ أَن تُحِبّوا شَيئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُم ۗ وَاللَّهُ يَعلَمُ وَأَنتُم لا تَعلَمونَ«﴿آیه 216 سوره بقره﴾(جهاد در راه خدا، بر شما مقرّر شد؛ در حالی که برایتان ناخوشایند است. چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید، حال آن که خیرِ شما در آن است. و یا چیزی را دوست داشته باشید، حال آنکه شرِّ شما در آن است و خدا می‌داند، و شما نمی‌دانید.)

در ابتدای یادداشت آمده است: این ضرب‌المثل و به دنبال آن کلام خدا بر حال امروز ما عرب‌ها و مسلمانان انطباق دارد و همچنین بر اوضاع سیاسی گذشته و حال و چه بسا آینده نزدیک و دور ما هم منطبق است.

نویسنده افزود: کمتر از دو ماه پیش  تاریک‌ترین، فاشیست‌ترین، نژادپرست‌ترین و صهیونیسم‌ترین احزاب راست در تاریخ رژیم اشغالگر صهیونیستی کابینه‌ای را برای اسرائیل به ارمغان آوردند که از عرب‌ها به‌طور عام و فلسطینیان به‌طور خاص نفرت دارد و آرزو می‌کند که چشمانش را می‌بست و باز می‌کرد و زمین شکافته می‌شد و فلسطینی‌ها را می‌بلعید.

وی افزود: این را به این دلیل می‌گویم که کاملاً متقاعد شده‌ام که برخی از عرب‌هایی که از روی کار آمدن تندروها در رژیم صهیونیستی هراسان شده‌اند از جمله ایتامار بن گویر، رئیس حزب قدرت یهودی و بتسلئیل اسموتریچ، رهبر حزب راستگرای «صهیونیسم مذهبی» و «آریه مخلوف درعی» رئیس جنبش شاس متعلق به یهودیان حریدی شرقی و «یواو گالانت» از فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی که به عنوان وزیران کابینه جدید رژیم صهیونیستی منصوب شده‌اند، در واقع نگران فاشیست بودن یا افراط‌گرایی آنها و مخالفتشان با سازش نیستند.

وزیران کابینه جدید رژیم صهیونیستی

به باور نویسنده، در واقع این عرب‌ها نگرانی نسبت به فلسطینی‌ها ندارند، بلکه نگرانی آنها از این است که چنین احزابی عیوب و کاستی‌های خیلی از رهبران عرب و غیر آنها را فاش می‌کنند کسانی که مواضع واقعی خود را که در دل دارند، به زبان نمی‌آورند تا ملت‌هایشان آنها را دور نیندازند؛ زیرا ملت‌های عربی همچنان مسئله فلسطین را آرمان نخست جهان عربی و اسلامی می‌دانند هر چقدر که اسرائیل تلاش کند از طریق توافق‌های موسوم به سازش و ترتیب دادن سفرها و اجلاس‌ها از پیشرفت روند عادی‌سازی روابط با عرب‌ها سخن بگوید.

جام جهانی، صحنه حمایت از فلسطین

الصالح با اشاره به حمایت تماشاچیان مسابقات جام جهانی 2022 قطر از ملت و آرمان فلسطین و تحریم خبرنگاران صهیونیست و رسانه‌هایشان از سوی طرفداران فوتبال در دوحه گفت: این اتفاق نیز ثابت کرد که آرمان فلسطین هنوز برای ملت‌ها در اولویت قرار دارد و صهیونیست‌ها را به شدت ناامید کرد.

نویسنده با تأکید بر اینکه احزاب کودن و نژادپرست پیروز در انتخابات رژیم صهیونیستی و امتیازات آنها به شهرک‌نشینان صهیونیست که خودشان هم جزئی از آنها هستند و اقدامات آنها هیچ کدام چیز جدیدی نیست، گفت: همین اقدامات در دوران کابینه یائیر لاپید، نخست‌وزیر سابق  و همچنین کابینه نفتالی بنت که خود از شهرک‌نشینان نژادپرست بود و همچنین قبل از آن دو در کابینه بنیامین نتانیاهو رخ می‌داد و این بار نتانیاهو کابینه‌ای را تشکیل داده که به تعبیر خودش راست‌گرای شدید است.

وی تأکید کرد: برای آمریکا، کشورهای اروپایی و حاکمان سازشگر عرب هم فرقی نمی‌کند، چه کابینه‌ای روی کار باشد؛ چرا که آنها  همچنان در برابر اشغالگری، کشتار، خونریزی‌های روزانه، تخریب‌ها، چپاول ثروت‌ها و تسلط بر اراضی بیشتر از کرانه باختری و تکه پاره کردن کرانه باختری سکوت خواهند کرد.

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی

نویسنده افزود: بنابراین بین نفتالی یا لابید یا بنی گانتز و بن گویر و دیگر سران صهیونیست فرقی وجود ندارد؛ وقتی که کشتار فلسطینیان و چپاول زمین‌هایشان و آب‌ها و ثروت‌هایشان ادامه دارد، بلکه این تندروهای صهیونیست می‌خواهند با تندروی آرای شهرک‌نشینان صهیونیست را به دست آورند.

نویسنده در عین حال با اشاره به مخالفت‌هایی در داخل آمریکا با کابینه افراطی نتانیاهو نوشت: با این وجود در داخل آمریکا یک هیئت آمریکایی متشکل از 45 عضو کنگره از دو حزب دموکرات حاکم و جمهوری‌خواهان چند روز پیش تأکید کردند که با وزیران امنیت داخلی و دارایی رژیم صهیونیستی در سفر به واشنگتن دیدار نخواهند داشت و امروز بیش از 40 درصد آمریکایی‌ها برخورد اسرائیلی‌ها با فلسطینی‌ها را مثل برخورد نازی‌ها می‌بینند.

فروپاشی جامعه صهیونیست نزدیک است

الصالح با اشاره به بالا گرفتن اختلافات داخلی در رژیم صهیونیستی نوشت: کم کم، صحنه عمومی در اسرائیل حاکی از تشدید درگیری‌های فرقه‌ای است؛ پس از آن که دادگاه عالی اسرائیل شکایت سازمان‌هایی را که خواستار امتناع از انتصاب درعی مراکشی‌تبار، رئیس جنبش شاس یهودیان ارتدوکس شرقی (حریدی) به عنوان وزیر امور داخلی و بهداشت در کابینه ششم نتانیاهو بودند، تأیید کرد در حالی که درعی آشکارا تهدید کرده که اگر به عنوان وزیر نباشد، کابینه را به سقوط خواهد کشاند.

این در حالی است که 10 قاضی از یازده قاضی دادگاه عالی قضایی اسرائیل در این تصمیم، تأیید کردند که انتصاب درعی به عنوان وزیر به چند دلیل موجه قانونی نیست و نباید در کابینه باقی بماند. ائتلاف حاکم بر اسرائیل قبل از صدور این تصمیم از سوی دیوان عالی این رژیم انتظار چنین اتفاقی را نداشتند؛ زیرا قضات راست‌گرا و محافظه‌کار هم به این حکم رأی مثبت دادند به نحوی که محتوای آن قابل اصلاح یا دور زدن هم نیست.

درعی مراکشی‌تبار، رئیس جنبش شاس یهودیان ارتدوکس شرقی (حریدی) به عنوان وزیر امور داخلی و بهداشت در کابینه ششم نتانیاهو

نویسنده در ادامه آورده است: با این حساب ما حق داریم ادعا کنیم یا امیدوار باشیم که این تحولات در رژیم صهیونیستی می‌تواند سرآغازی برای تجزیه جامعه یهودی در داخل اسرائیل و تشدید فرقه‌گرایی در آن باشد.

در پایان باید گفت: این برایمان پذیرفتنی نیست که هر صبح با خبر شهادت یک، دو یا حتی سه جوان فلسطینی از خواب بیدار شویم که تازه‌ترین آن خبر شهادت جوان 42 ساله در رام الله بود که با این حساب تعداد شهدای فلسطینی در سال 2023 میلادی به 18 شهید رسیده که 9 نفر آنها اهل اردوگاه جنین و چهار نفرشان کودک هستند؛ اما تا کی این وضعیت ادامه دارد؟

مقاومت و نه سازش

در پایان یادداشت آمده است: آرمان فلسطین در صحنه‌های بین‌المللی و با تصمیم‌هایی که در خصوص آن اتخاذ شده همواره موفقیت‌های سیاسی و دیپلماتیک داشته است؛ اما روزهای اخیر ثابت کرده که کار سیاسی و دیپلماتیک اگر مقارن با عملیات‌های مقاومتی نباشد برای ایجاد بازدارندگی در برابر اسرائیل کافی نیست، زیرا اگر بازدارندگی نباشد کار سیاسی هم جوهری بر روی کاغذ باقی خواهد ماند و از همین رو باید مسیر دومی برای حمایت از این دستاوردها ایجاد شود که در غیر این صورت مقابله دیپلماتیک با اسرائیل آب در هاون کوبیدنی بیش نیست.

انتهای پیام
captcha