جایگاه جهاد تبیین و شناخت جبهه دشمن در اندیشه دفاعی رهبر انقلاب
کد خبر: 4116587
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
گزارش ایکنا از همایش «تبیین اندیشه دفاعی امام خامنه‌ای»

جایگاه جهاد تبیین و شناخت جبهه دشمن در اندیشه دفاعی رهبر انقلاب

همایش ملی تبیین اندیشه دفاع امام خامنه‌ای صبح امروز برگزار شد و سخنرانان در آن به تشریح جایگاه و اهمیت جهاد تبیین و نیز جایگاه شناخت جبهه دشمن در اندیشه دفاعی رهبر انقلاب پرداختند.

جایگاه جهاد تبیین و شناخت جبهه دشمن در اندیشه دفاعی رهبر انقلاب

به گزارش خبرنگار ایکنا، نخستین «همایش بین‌المللی و پنجمین همایش ملی تبیین اندیشه دفاعی امام خامنه‌ای» صبح امروز، سوم بهمن، در تالار شیخ صدوق(ره) حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد. 

در‌ ابتدای این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد موسوی درچه‌ای، قاری بین‌المللی کشورمان آیاتی از کلام‌الله مجید را قرائت کرد و سپس شاکری مداح اهل بیت(ع) به مناسب میلاد با سعادت امام باقر(ع) به مدیحه‌سرایی پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین کبیریان، مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران به عنوان سخنران نخست این نشست در رابطه با اهمیت مبحث دفاع گفت: بحث دفاع و مقابله با باطل بسیار مهم است و از زمان خلقت انسان وجود داشته و تا زمانی که دنیا باقی است و حق و باطل وجود دارد، دفاع هم ادامه خواهد داشت.

جایگاه دفاع در قرآن

وی با بیان اینکه مسئله دفاع یک امر بسیار مهمی است و در آیات و روایات مانند سوره مبارکه «حج» بر آن تأکید شده است، افزود: خداوند تبارک و تعالی از باطل و ظلم متنفر است و به همین منظور از کسانی که از مدافع حق هستند دفاع خواهد کرد. 

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران بیان کرد: اگر دفاع نبود هیچ اثری از حق باقی نمی‌ماند. ظواهر حق مانند کلیساها و مساجد از مظاهر عبادات هستند و اگر کسی نبود که از حق دفاع کند هیچ اثری از حق و مظاهر عبادات باقی نمی‌ماند.

کبیریان با اشاره به تغییر ماهیت تهدیدات و جلوه‌های باطل گفت: جلوه‌های باطل در طول تاریخ متفاوت بوده و دشمن مناسب هر زمان جلوه‌ای از باطل را نشان خواهد داد و لذا باید به تناسب زمان از ابزارهای مناسب برای مقابله استفاده شود.

‌وی یادآور شد: زمانی دشمنان جنگ تحمیلی را علیه جمهوری اسلامی بکار گرفتند که الحمدالله با کمک خداوند و تدابیر امام خمینی(ره) این تهدید دفع شد اما امروز جلوه‌های جدید بکار گرفته‌اند که جنگ ترکیبی، جنگ نرم و ایجاد شبهه در زمره اینهاست و بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی تنها ابزار مؤثر برای مقابله با جلوه‌های جدید تهدید بکارگیری جهاد تبیین است.

بنابر این گزارش حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری، عضو شورای حوزه علمیه استان تهران نیز در سخنانی اظهار کرد: اندیشه دفاعی رهبر معظم انقلاب مبتنی بر یک سری اصول است و این اندیشه همواره در جریان بوده و امروز به نقاط اوج خود رسیده، زیرا تقابل میان جبهه حق و باطل به اوج خود رسیده و شرایط پیش از ظهور را احساس می‌کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از اصول اندیشه دفاعی مقام معظم رهبری توجه به داشته‌ها و سرمایه‌های بین‌المللی اسلام و انقلاب اسلامی و جبهه حق است، گفت: توجه به این داشته‌ها در همه شرایط واجب و ضروری است، چون اگر فرمانده جبهه حق به داشته‌هایش توجه نکند و آنها را به میدان نیاورد موفق نخواهد بود.

جایگاه نیروی انسانی متعهد و متخصص

عضو شورای حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بر نیروی انسانی متعهد و متخصص و جهادگر و مسئولیت‌پذیر تأکید دارند، چون در تقابل جبهه حق و باطل این نیروی متخصص است که می‌تواند مهمترین ایفای نقش را داشته باشد. امروز اگر جبهه مقاومت موفق شده، به حوزه نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی تبدیل شده، قدرت منطقه‌ای ما را رقم زده و قدرت استکباری دستانش را مقابل آن بالا برده به خاطر حضور نیروی انسانی متعهد و متخصص است.

ضرورت شناخت جبهه دشمن

غفوری با بیان اینکه در اندیشه دفاعی رهبر معظم انقلاب شناخت دقیق جبهه دشمن و باطل حائز اهمیت است، تأکید کرد: دشمن برای اینکه جبهه حق را دچار خطای شناختی کند، ضعف‌هایش را پنهان می‌کند و‌ در مقابل داشته‌هایش را برجسته می‌سازد و برای اینکه بتوانیم چهره دشمن و جبهه باطل را نمایان سازیم، باید نقاط ضعفش را شناسایی و معرفی کنیم و این یک اصل مهم در جنگ نرم محسوب می‌شود. از سوی دیگر باید حقیقت جبهه باطل را آشکار کرد و لذا شناخت دقیق نقاط قوت و ضعف دشمن امری مهم و ضروری محسوب می‌شود.

وی افزود: حقیتاً مجموعه غرب در منجلاب نظام سرمایه‌داری گرفتار شده و در آستانه فروپاشی اخلاقی و اجتماعی قرار گرفته و با این شرایط غرب حتماً رو به سقوط است و نمی‌تواند ادامه دهد.

عضو شورای حوزه علمیه استان تهران با اشاره به اهمیت شناخت میدان ادامه داد: در اندیشه دفاعی رهبر معظم انقلاب شناخت میدان بسیار مهم است، چون دشمن در حوزه میدانی چندین جبهه تقابل را بکار گرفته که جنگ ترکیبی و جنگ دیپلماتیک در این راستا قابل تفسیر است. اینکه دشمن قرار است در چه میدانی علیه جبهه حق دست بکار شود و نیز اقدامات پیش‌دستانه جبهه حق علیه جبهه باطل، پراهمیت است. مقام معظم رهبری به منظور شناخت میدان، انواع جهاد تبیین را مطرح کردند و جهاد علمی همواره مورد تأکید ایشان قرار دارد. 

جایگاه جهاد تبیین و شناخت جبهه دشمن در اندیشه دفاعی رهبر انقلاب

به گفته غفوری، رهبر معظم انقلاب بحث جمعیت و فرزندآوری را نوعی جهاد تلقی کرده‌اند تا جبهه حق در برابر جبهه باطل تقویت شود. 

وی معتقد است، ترویج روحیه ایثار و شهادت در اندیشه دفاعی مقام معظم رهبری جایگاه ویژه دارد و این اندیشه سبب می‌شود تا قدرت دفاعی جبهه حق افزایش یابد.

داوری مقالات منتخب

در ادامه این همایش تعدادی از مقالات منتخب از سوی نویسندگان ارائه شد و سپس از سوی نیره قوی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، خانم پورحمزه، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران و علی علیزاده، عضو هئیت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی مورد داوری قرار گرفتند. 

در پایان این همایش هم از تعدادی از نویسندگان مقالات منتخب هم تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha