ائتلاف شکننده‌ای که سرنگون می‌شود
کد خبر: 4116914
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷

ائتلاف شکننده‌ای که سرنگون می‌شود

یک استاد دانشگاه استانبول در مطلبی نوشت: وضعیت کنونی دولت تل‌آویو به دلیل حضور عناصر افراطی به گونه‌ای است که ائتلاف شکننده آن به سرعت از هم فروخواهد پاشید.

به گزارش ایکنا به نقل از Daily Sabah، عمر اکرم کچجی(Ömer Ekrem Keçeci)، استاد دانشگاه استانبول و کارشناس مسائل بین‌الملل در یاداشتی به آینده دولت مستقر در تل‌آویو پرداخت و نوشت: در حالی همگان در مورد آینده دولت جدید نتانیاهو در فلسطین اشغالی که در سال گذشته شاهد پنج انتخابات بوده است متعجب هستند، هفته‌ها است که هم گروه‌های یهودی و هم سیاستمداران نگرانی‌های خود را در مورد رادیکال‌ترین دولت در تاریخ این کشور ابراز کرده‌اند.

گنجاندن ایتامار بن گویر و اسموتریچ در ائتلاف دلیل اصلی تلقی آن به عنوان رادیکال‌ترین دولت در تاریخ رژیم اسرائیل است. بن گویر به عنوان وزیر امنیت داخلی منصوب شد و اکنون در مدیریت نیروهای امنیتی این رژیم در کرانه باختری اشغالی نقش دارد، در حالی که اسموتریچ وزیر دارایی شده است.

بن گویر که تازه انتخاب شده است، شاگرد خاخام مایر کاهانه است. کاهانه خاخام ارتدوکس، نویسنده و سیاستمدار افراطی ناسیونالیست آمریکایی _ اسرائیلی بود.

حزب کاهانه حتی توسط دولت تل‌آویو یک گروه تروریستی اعلام شد. یکی از پیروان او بنیامین باروخ گلدشتاین به دلیل نژادپرستی شدید و نفرت ضد عرب مشهور بود و در 25 فوریه 1994 به مسجد ابراهیمی در الخلیل یورش برد و 29 فلسطینی از جمله یک پسر 11 ساله را به شهادت رساند. پس از قتل عام، او(بن گویر) لباس باروخ گلدشتاین را پوشید و گفت: او قهرمان من است.

بن گویر به تحریک یهودیان برای آزار و اذیت و حمله به ساکنان فلسطینی شهر الخلیل مشهور است. او شخصاً به یک اعتصاب‌کننده فلسطینی در اتاق بیمارستانش حمله کرد. وی خواستار تخریب مسجد الاقصی شد و همچنین نفرت خود را از مسیحیان با عکس گرفتن با همکار سابق حزب خود، مایکل بن آری، در حال پاره کردن یک نسخه از عهد جدید(انجیل) آشکار کرد.

در دسامبر 2021، او در یک مشاجره بر سر پارک کردن، اسلحه‌ای را به سمت محافظان امنیتی عرب کشید. او در همان ماه به سخنرانی در یک دبیرستان صهیونیستی که توسط والدین یک خانواده فلسطینی ساکن قدس اشغالی که عزیز خود را در برابر خشونت از دست داده بودند، اعتراض کرد و گفت: خانواده‌ داغدار یعنی چه؟ (افراد کشته شده) همان کسانی بودند که به سمت سربازان ارتش اسرائیل کوکتل مولوتف پرتاب کردند. پس خدا را شکر که آنها (افراد کشته خانواده) را کشتند! حتی نشریه یهودی نیوز استرالیا نیز مقاله‌ای با عنوان «یک هیولا در کنست وجود دارد» منتشر و تأکید کرد که او یک هیولای تمام عیار است.

رقابت در شرارت !

لازم به ذکر است که اسموتریچ (Bezalel Smotrich) که سهم بیشتری از آرا را به خود اختصاص داده است چندان از بن گویر عقب نیست. حزب ملی‌گرای مذهبی صهیونیستی او آشکارا از رسیدن به سرزمین موعود در تورات دفاع می‌کند. بنابراین او با ایده تشکیل کشور فلسطین مخالف است.

اسموتریچ در سال 2018 درباره عهد التمیمی[دختر کنشگر فلسطینی که به دلیل مبارزه با اشغالگران کرانه باختری رود اردن شهرت یافت] که با تصاویر مقاومت در برابر نظامیان اسرائیلی و اسیر شدنش توجه جهانیان را به خود جلب کرد، گفت که التمیمی مستحق یک گلوله به زانویش بوده و تنها پشیمانی او این است که به جای کشته شدن اسیر شده است.

در سال 2021 اسموتریچ با این جمله به نمایندگان عرب در کنست حمله کرد: «شما به اشتباه اینجا هستید زیرا بن گوریون کار را تمام نکرد و در سال 1948 شما را به جای کشتن بیرون انداخت». او همچنین در  توئیتی نوشت: «روزی می‌رسد که پسرم پرچم اسرائیل را با افتخار بر روی قبة الصخره برافراشته خواهد کرد.»

این توئیت به وضوح تمایل اسموتریچ را برای تخریب مسجد الاقصی و برپایی معبد موهوم، درست مانند آنچه بن گویر عقیده دارد، اعلام می‌کند.

مشخص است که موضعی که آنها بدون ادب و ظرافت سیاسی از خود نشان دادند حتی واکنش اطلاعاتی رژیم اسرائیل را نیز در پی داشت. اسحاق ایلان، معاون سابق شین بت(سازمان اطلاعات و امنیتی داخلی)، اسموتریچ را یک تروریست یهودی توصیف کرده که یک حمله تروریستی به شکل انفجار خودروها در سال 2005 برای جلوگیری از تصمیم رژیم اسرائیل برای عقب‌نشینی از غزه طراحی کرده بود.

ائتلاف شکننده در تل‌آویو و دولتی سرنگون می‌شود

شبتای شاویت(Shabtai Shavit)، رئیس سابق موساد، گفت: آیا حاضرید در [اسرائیلی] که او توصیف می‌کند زندگی کنید؟ من یک دقیقه در [اسرائیل] اسموتریچ نمی‌مانم...

در این صورت می‌توان تشخیص داد که بن‌گویر و اسموتریچ عناصری هستند که می‌توانند حتی در میان کسانی که از سیاست‌های اشغالگرانه اسرائیل دفاع می‌کنند، ایجاد تفرقه کنند.

ادامه کار دولت کنونی دشوار است

در این میان، مشکلی که دولت کنونی را حتی برای تشکیل ائتلاف با وجود داشتن حد نصاب زیر سؤال می‌برد این است که این دولت تا کی می‌تواند ادامه دهد. میری رگو که اکنون بار دیگر وزیر حمل و نقل است، در 6 نوامبر گفت که انتظار دارد دولت ظرف دو هفته  تشکیل شود.

با این حال، بنیامین نتانیاهو 10 روز از اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی زمان خواست و بعد از دو ماه توانست ائتلافی تشکیل دهد. این وضعیت نشان می‌دهد که آنها در یک شبکه با روابط دشوارتر و تعادل ظریف‌تر از آنچه انتظار داشتند قرار دارند. همچنین مشخص است که روابط بین نتانیاهو و اسموتریچ و هماهنگی کاری آنها چندان خوب نیست.

با وجود اینکه اسموتریچ در کابینه خود در سال 2019 حضور داشت، از اصطلاح ضعیف برای توصیف عملکرد نتانیاهو استفاده کرد و همچنین نتانیاهو را مورد انتقاد قرار داد. در خبرها آمده بود که نتانیاهو به دلیل چنین انتقاد شدیدی قصد برکناری او از وزارتخانه را دارد و اسموتریچ در نهایت عذرخواهی کرد.

با این حال، در اکتبر 2022، فایل‌های صوتی که در آن اسموتریچ به شدت درباره نتانیاهو صحبت می‌کرد، در رسانه‌های اسرائیلی منتشر شد. جایی که معلوم شد اسموتریچ درباره نتانیاهو گفته است: او یک دروغگو است، یک پسر دروغگو.

بنابراین می‌توان گفت که احتمال اینکه ائتلاف در مورد هماهنگی با مشکل روبه‌رو شود، اصلاً کم نیست. موضوعی که مخالفان دولت نیز در جریان تشکیل ائتلاف بر آن تأکید داشتند.

 آویگدور لیبرمن، رئیس حزب اسرائیل بیتینو، اعلام کرد که نتانیاهو باید بمب‌گذار انتحاری باشد (کنایه از بی‌عقلی) تا به حریدیم‌ها (معروف به یهودیان اولترا ارتدوکس و افراطی) ریاست کمیته مالی کنست و به اسموتریچ وزارت دارایی بدهد. اسموتریچ نتانیاهو را کاملاً نادیده خواهد گرفت. یولیا مالینوفسکی، یکی از اعضای حزب لیبرمن نیز گفت: بی بی (لقب نتانیاهو) در تلاش است تا از شر بن گویر و اسموتریچ خلاص شود.

ائتلاف شکننده در تل‌آویو و دولتی سرنگون می‌شود

این وضعیت توجه حزب یهودیت متحد تورات را که یکی از شرکای ائتلافی (دولت نتانیاهو) است به خود جلب کرد و این حزب آشکارا هشدار داد که لیکود باید به خود بیاید و بفهمد که بدون اسموتریچ هیچ دولتی وجود نخواهد داشت. زئیو الکین، یکی از وزرای دولت قبلی، پیش‌بینی کرد که ائتلاف می‌تواند دو یا سه سال ادامه یابد تا بن‌گویر آن را سرنگون کند.

به طور خلاصه، اگرچه احزاب تشکیل‌دهنده ائتلاف به‌عنوان راستگرا گرد هم می‌آیند، اما به دلیل وجود موضوعاتی که در مورد آن اختلاف دارند به عنوان گروه‌هایی دور از هم شناخته می‌شوند.

بنابراین، همانطور که بسیاری انتظار دارند، آنها به احتمال زیاد در طول کار خود درگیری‌هایی را تجربه می‌کنند که می‌تواند عمر دولت را کوتاه کند.

انتهای پیام
captcha