اخلاق پزشکی در حوزه جدی گرفته شود
کد خبر: 4117254
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
آیت‌الله کریمی جهرمی:

اخلاق پزشکی در حوزه جدی گرفته شود

استاد درس خارج حوزه قم در دیدار با اعضای شورای علمی گروه آموزشی و پژوهشی فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، گفت: اخلاق پزشکی بسیار مهم است که شما عزیزان باید روی آن از نظر اسلامی کار جدی انجام دهید.

آیت‌الله کریمی جهرمیبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، شورای علمی گروه آموزشی و پژوهشی فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با حضور در بیت آیت‌الله کریمی جهرمی با ایشان دیدار کردند.

آیت‌الله کریمی جهرمی در این دیدار، گفت: رشته فقه پزشکی بسیار رشته مقدسی است و احتیاج به تلاش فراوان دارد؛ چرا كه به جامعه جهانی ارتباط دارد و منحصر به جامعه ما نیست. در دنیا به‌ناچار كسالت‌ها و بیماری‌ها وجود دارد؛ مخصوصاً بعضی از بیماری‌ها كه شدیداً مردم را به خود مشغول كرده و همه در فكر و اندیشه آن هستند كه راه نجاتی پیدا شود. بنابراین نیاز است در کنار کار تخصّصی پزشکان در حیطه بهداشت، گروه‌هایی از حوزه مصمم شوند و عزم خود را جزم كنند؛ تحقیقاتی نمایند؛ پژوهش‌هایی داشته باشند و نتایج زحمات و علمیت خودشان را به نفع جامعه در این ابتلائات عرضه دارند.

آیت‌الله کریمی جهرمی با اشاره به بروز مسایل جدید در دنیای معاصر افزود: امروزه امراض و مسایل جدید و مستحدثه، مانند ناباروری، تغییر جنسیت، پیوند اعضا و ... بشر را مشغول خود کرده است، که همه بیانگر لزوم پرداختن علمی و دقیق فقهی و پزشکی به چنین مباحثی است.

استاد برجسته حوزه در ادامه با اشاره به عظمت حوزه علمیه قم گفت: از حوزه علمیه که محور و مرکز علوم اسلامی است انتظار می‌رود تا با ورود به مسایل مستحدثه فقهی، مخصوصاً در رشته فقه پزشکی، با مشورت و هم‌اندیشی با اطباء بسیار حاذق و عالی مقامی كه در ایران و دنیا هستند، گام مهمی در این زمینه بردارند.

وی ادامه داد: ما مفاخر و نمونه‌های زیاد و مؤثری در بحث طب داشتیم، مانند محمد بن زكریای رازی که درباره ایشان نقل شده است هم در طبابت حذاقت داشته و هم تألیفات فراوانی داشته آن هم به شمار و آماری كه شاید به زودی باوركردنی نباشد كه 129 جلد كتاب منسوب به ایشان باشد.

آیت الله کریمی جهرمی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های مرکز فقهی ائمه اطهار بیان کرد: خداوند متعال در زمان ما این موفقیت را نصیب استاد بزرگوارمان مرحوم آیت الله‌العظمی فاضل لنکرانی نموده تا با تأسیس این مركز، جوانان پاك، زبده و تحصیل‌كرده‌ای را تربیت کند و در مثل رشته فقه پزشکی، این‌طور فعالیت‌های ثمر بخشی داشته باشند.

استاد حوزه علمیه گفت: البته باید این آثار و اقدامات به همه جا معرفی شود تا همگان بدانند که فقه حوزه علمیه، منحصر به باب طهارت و نجاست یا متاجر و مکاسب تنها نیست؛ بلکه در همه مسایلی که عارض بشریت می‌شود حرف مستدل و محکم دارد.

وی در بخش دیگری از توصیه‌های خود با اشاره به بحث مهم اخلاق پزشکی گفت: نكته بسیار قابل توجه و مهم که باید به آن اهتمام ویژه داشت، اخلاق پزشكی است. در حالات محمد بن زكریای رازی آمده است که تعزز او به اسلام بود؛ یعنی آن عزتی كه از اسلام گرفته بود باعث شد كه معالجه می‌كرد و حتی بالاتر از معالجه، از فقرا و مستمندان در مقابل كار خودش توقع چیزی نداشت و آنها را مجانا مداوا می‌نمود. پس اخلاق پزشکی بسیار مهم است که شما عزیزان باید روی آن از نظر اسلامی کار جدی انجام دهید.

ایشان در قسمت پایانی این دیدار، ضمن تقدیر و تشکر مجدد از حاضران در جلسه تصریح کرد: از خداوند متعال می‌خواهم كه همه شما عزیزان را موفّق بدارد تا بتوانید در آتیه، تحوّلی در این رشته در دنیا ایجاد كنید. طلب رحمت و رضوان الهی دارم برای روح پاك مرحوم آیت‌الله العظمی آقای فاضل لنکرانی، آن عالم بزرگوار، آن مجاهد و آن نویسنده بسیار عالی كه  فكر ابتكاری تأسیس این مرکز عظیم به ذهنشان آمد که منشأ خدمات بسیار خوبی به جامعه اسلامی شده است.

انتهای پیام
captcha