برنامه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی در دهه فجر انقلاب اسلامی
کد خبر: 4118412
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰

برنامه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی در دهه فجر انقلاب اسلامی

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی به تشریح ویژه برنامه‌های این اداره‌کل در دهه فجر انقلاب اسلامی در سال جاری پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی حسن‌زاده نامقی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی حسن‌زاده نامقی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی، امروز 10 بهمن ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون اطلاعات شهدای انقلاب و اعلام برنامه‌های دهه فجر که در محل این اداره کل برگزار شد، اظهار کرد: سراسر زندگانی نورانی امام رضا(ع) مجاهدت خستگی‌ناپذیر در راه خدا و مقابله با جبهه کفر، الحاد و نفاق بود و خراسان رضوی به خود می‌بالد که درسند افتخاراین استان، قریب به 18 هزار شهید، 51 هزار و 400 جانباز، 3400 آزاده و 3800 خانواده شاهد و ایثارگر به چشم می‌خورد.

وی ادامه داد: به خود می‌بالیم که خراسان رضوی، 171 شهید در دوران انقلاب اسلامی تقدیم کرده است که از این تعداد 118 نفر شهدای دوران انقلاب در مشهد هستند. 14 نفر از این شهدا در سبزوار،  8 شهید در تربیت حیدریه، 7 شهید در قوچان، 7 شهید در نیشابور، 4 شهید در کاشمر، 3 شهید در تربیت جام، 2 شهید در چناران و جغتای، خلیل‌آباد، خوشاب، داورزن، طرقبه و شاندیز، فریمان، گناباد و بجستان نیز هرکدام یک شهید در دوران انقلاب اسلامی تقدیم کردند.

حسن‌زاده نامقی با بیان اینکه از 171 شهید دوران انقلاب در خراسان رضوی، 164 نفر از این شهدا مرد و 7 شهید خانم هستند، اظهار کرد: درخصوص محل دفن شهدا باید گفت 72 شهید در شهرستان‌ها، 13 شهید در تهران، 8 شهید در حرم مطهر رضوی و 78 شهید درمشهد مدفون هستند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی بیان کرد: تعداد جانبازان آمار قابل توجهی را شامل می شود، به طوریکه 319 جانباز دوران انقلاب اسلامی داریم که از این تعداد 235 جانباز این دوران از مشهد هستند، که 102 نفر آن‌ها متعلق به منطقه 3 مشهد، 68 نفر منطقه 2 و65 نفر متعلق به منطقه یک هستند.

وی ادامه داد: 20 جانباز در تربیت حیدریه، 20 جانباز در سبزوار، 15 جانباز در نیشابور، 10 جانباز در قوچان، 6 جانباز در کاشمر، 2 جانباز در تربت‌جام، 2 جانباز در طرقبه و شاندیز، 2 جانباز در فریمان، 2 جانباز در بجستان و برسکن، جوین، خلیل‌آباد، خواف، درگز و فیروزه نیز هرکدام یک جانباز داشته‌اند که در مجموع در 16 شهر، 319 جانباز دوران انقلاب اسلامی را دارا بوده‌ایم.

حسن زاده نامقی ادامه داد: از حیث آماری بین 1 تا 10 سال، 14 جانباز؛ 11 تا 20 سال 117 جانباز؛ 21 تا 30 سال 126 جانباز؛ 31 تا 40 سال 39 جانباز؛ 41 تا 50 سال 19 جانباز؛ 51 تا 56 14 جانباز؛ که در مجموع افتخار حضور 319 جانباز انقلاب اسلامی را در استان داشته‌ایم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی با بیان اینکه شهدای بالای 20 سال 125 شهید، شهدای زیر 20 سال 46 نفر، کوچکترین شهید دوران انقلاب 4 ساله و مسن‌ترین شهید این دوران 79 ساله است، ابراز کرد: افرادی که به عنوان زندانی و آزاده سیاسی از خراسان رضوی معرفی شده‌اند، از بین 1600 نفر زندانی سیاسی در کشور، 125 نفرمتعلق به خراسان رضوی هستند.

وی در ادامه به اهم ویژه‌برنامه‌های این اداره کل در دهه مبارک فجر اشاره کرد و گفت: اکران و معرفی 72 شهید شاخص استان و شهدای انقلاب اسلامی در کیوسک‌های موجود در این اداره کل و همچنین بسترهای فضای مجازی متعلق به بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی، برگزاری جلسه کمیته ایثارگران، نواختن زنگ انقلاب در مدارس شاهد با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش در 12 بهمن ماه و رالی جانبازان استان در این روز بخشی از برنامه‌های این دهه مبارک است.

حسن زاده نامقی بیان کرد: یکی از برنامه‌های محوری این اداره‌کل در دهه فجر، مهمانی لاله‌ها و گلباران، غبارروبی و عطرافشانی مزار مطهر شهداست که در 13 بهمن ماه ساعت 14 در تمامی گلزار شهدای استان، شهرستان‌ها و دهستان‌ها و در مشهد با محوریت بهشت رضا(ع)، در بهشت ثامن حرم مطهر رضوی، خواجه ربیع و جبل‌النور در پارک کوهسنگی برگزار می‌شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی اضافه کرد: محفل انس با قرآن و کرسی تلاوت به یاد 171 شهید دوران انقلاب اسلامی را در طول دهه فجر و در محل حسینیه شهدا و مراکز فرهنگی گلزار شهدا خواهیم داشتی، همچنین اجرای سرودهای خیابانی در تمامی شهرستان‌های استان، برگزاری جلسات تبیینی و بصیرتی در مدارس شاهد با همکاری اداره کل آموزش و پرورش نیز بخشی دیگر از برنامه‌های دهه فجر است.

وی افزود: اعزام پیام‌آوران ایثار و بیان خاطرات در مدارس، محافل دینی، مساجد، دانشگاه‌ها و محافل عمومی، دیدار با خانواده معظم شهدا با عنوان «طرح سپاس» که در این دهه اولویت با خانواده‌های معظم شهدای دوران انقلاب اسلامی و جانبازان دنبال می‌شود، اکران تصاویر شهدای انقلاب و تبلیغات محیطی در سطح شهر با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری مشهد، برگزاری مراسم جشن انقلاب در 81 حسینیه شهدا در استان، اجرای طرح پایش سلامت خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران در طول دفاع مقدس با حضور پزشکان در منازل شهدا و جانبازان، طراحی و چاپ پوستر به مناسبت دهه فجر و 22 بهمن، تبلیغات محیطی در سطح ادارات و فضای مجازی، اجتماع خانواده‌های شهدا در مجتمع آیه‌ها، برگزاری نمایشگاه عکس گروهی با موضوع ایثار و شهادت و حضور منسجم خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران در راهپیمایی امسال نیز که از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است، از جمله برنامه‌های اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی است.

حسن‌زاده نامقی گفت: امید است جشن‌های دهه فجر مردمی‌تر از هر سال  دنبال شود، البته تا به امروز که 43 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد، عمده مسئولیت برگزاری این جشن‌ها برعهده مردم و ماندگاری و اقتدار انقلاب نیز مرهون ذات اقدس الهی و برکات خون شهدا بوده است.

وی به ویژه برنامه سالروز ولادت امام علی(ع) در این ایام نیز اشاره و اظهار کرد: مراسم «پدران آسمانی» ویژه برنامه این مناسبت بزرگ است که فرزندان شهدا، میزبان عموم مردم در جوار مزار پدران آسمانی خود هستند. این حرکت از مشهد آغاز و بعد از آن، در سراسر کشور و در دیگر کشورها مانند عراق، سوریه، لبنان و افغانستان دنبال شد.

انتهای پیام
captcha