گفتمان امام(ره) پیشرفت در پرتو عدالت اجتماعی است/ آشوب و تحریم، دو روی یک سکه
کد خبر: 4118775
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۹
رئیس جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم:

گفتمان امام(ره) پیشرفت در پرتو عدالت اجتماعی است/ آشوب و تحریم، دو روی یک سکه

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در هشتمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم، با بیان اینکه گفتمان امام(ره) گفتمان عدالت‌خواهی، ستیز با فساد، استقلال و آزادی است، گفت: امام(ره) به پیشرفت کشور در پرتو عدالت اجتماعی می‌اندیشیدند که این گفتمان را دولت سیزدهم دنبال می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، شامگاه سه‌شنبه، 11 بهمن در هشتمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم، با تبریک میلاد امام جواد(ع) و تهنیت فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر و گرامیداشت سالروز ورود امام خمینی(ره) به میهن در پاسخ به سؤالی درباره برنامه دولت برای بهبود وضعیت معیشت و مدیریت گرانی‌ها به ویژه در حوزه برخی اقلام اساسی، گفت: ابتدا می‌خواهم به امام(ره) و شخصیت ایشان اشاره کنم که در این ایام نگاه به سیره و سلوک ایشان برای ما الهام‌بخش است. امام بزرگوار یک شخصیت الهی و انقلابی بود و شاید الهی‌ترین و انقلابی‌ترین شخصیت بود که تا آخر عمر شریفشان این روحیه انقلابی را حفظ کرده و هویت ملی و دین را احیا کردند و حق بزرگی بر گردن همه ما دارند.

وی افزود: گفتمان امام(ره) که امروز گفتمان رهبری است، گفتمان عدالت‌خواهی، ستیز با فساد، استقلال و آزادی است و آنچه ما از شخصیت و سیره امام(ره) داریم، این است که امام(ره) به پیشرفت کشور در پرتو عدالت اجتماعی می‌اندیشیدند که این گفتمان را دولت سیزدهم دنبال می‌کند.

گفتمان امام(ره) و رهبری سرلوحه کار دولت

حجت‌الاسلام رئیسی اظهار کرد: ما در دولت سیزدهم نمی‌خواهیم برشی از گفتمان انقلاب بزنیم و بخشی از آن را انتخاب کنیم، بلکه همان گفتمان امام(ره) و رهبری را دنبال می‌کنیم که همان گفتمان پیشرفت همراه با عدالت اجتماعی است و از آنجا که گفتمان تامی است، به سعادت ملت می‌انجامد.

رئیس جمهور در ادامه به مسئله معیشت مردم پرداخت و گفت: در ابتدای کار دولت سیزدهم با مشکلاتی مانند کرونا و مرگ روزانه 700 نفر از مردم روبرو بودیم که به برکت لطف خدا، تلاش کادر پزشکی و درمانی و همراهی مردم شرایط متفاوت شد و این روزها شاهد تلفات صفر هستیم. از طرفی با کسری بودجه مواجه بودیم که می‌توانست چالش جدی برای کشور ایجاد کند ولی با افزایش درآمد واقعی بدون استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول این شرایط تغییر کرد.

وی ابراز کرد: زمانی که دولت را تحویل گرفتیم، تورم حدود 60 درصد بود و این وضعیت متفاوت شد و حدود 20 درصد تورم کاهش یافت. تلاش ما این بود که هم تورم و هم گرانی مهار و کنترل شود اما با یک سری مشکلات جهانی و منطقه‌ای مواجه شدیم. در شش ماهه اول کار دولت تلاش شد تورم را کنترل کنیم اما با توجه به الزام قانونی برای عادلانه کردن یارانه‌ها و حذف ارز 4200 تومانی در اردیبهشت سال جاری یک تورم ناشی از اصلاح اقتصادی ایجاد شد که با پرداخت‌های 300 و 400 هزار تومانی به مردم تلاش شد این شرایط جبران شود.

حجت‌الاسلام رئیسی بیان کرد: همواره تلاش دولت این بوده تا با بخش‌های مختلف فعال در این زمینه مانند ستاد تنظیم بازار کاری کنیم که بازار تنظیم شده و شاهد ثبات اقتصادی باشیم. حذف فقر مطلق و کاهش فاصله طبقاتی در جامعه ضروری است و اکنون در برخی اقلام شاهد نوسانات قیمت هستیم که این وضعیت نه برای مردم و نه برای دولت قابل قبول نیست.

وی اظهار کرد: هر یک از افزایش قیمت کالاها علل خاص خود را دارد که این علت‌ها توسط ستاد تنظیم بازار و بخش‌های مختلف دیگر شناسایی شده و در حال پیگیری است. البته در برخی اقلام ثبات نسبی وجود دارد و در برخی اقلام نیست؛ تلاش دولت این است که در خصوص این کالاها نیز یک ثبات ایجاد شود.

برنامه دولت برای دلار

رئیس جمهور یادآور شد: در سال‌های اخیر بسیاری از اقلام سفره مردم دلاریزه شده و تلاش ما بر این است که وابستگی برخی اقلام اساسی به دلار کم شود تا تغییر قیمت دلار بر سفره مردم تأثیری نداشته باشد. برنامه دولت این است که سفره مردم با نوسان دلار دچار تغییر قیمت نشود.

وی با تأکید بر اینکه قیمت کالاها را روزانه دنبال می‌کنم، گفت: وقتی قیمت یک کالا افزایش پیدا می‌کند، ما قبل از مردم رنج می‌بریم. بدانید ما بی‌اطلاع نیستیم و آنچه باعث رنج مردم است، به شکل مضاعفی موجب رنج ما نیز می‌شود.

حجت‌الاسلام رئیسی بیان کرد: در این راستا بانک مرکزی ارز نیمایی را مبنا قرار داده و آن را ۲۸۵۰۰ تومان اعلام کرده که این رقم ملاک همه خواهد بود. در سال جاری ۶۴ درصد افزایش واردات نسبت به سال گذشته با استفاده از همین ارز داشتیم و در حال حاضر نیز بیش از ۹۰ درصد فعالیت‌های تجاری کشور با همین ارز نیمایی انجام می‌گیرد. اگر دولت بتواند با همین ارز نیمایی تمام فعالیت‌های اقتصادی خود را انجام دهد، این مسئله به خودی خود ثبات جدی در بازار ارز ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه طبق این رویکرد برخی از اقلام می‌توانند ثبات قیمت داشته باشد، گفت: با تولیدکنندگان مذاکره شده تا هم بتوانند واردات کالا داشته باشند و هم هزینه‌های تولید را به ثبات برسانند تا شاهد نوسانات در قیمت‌ها نباشیم. البته بخشی از افزایش قیمت کالاها به خاطر قاچاق کالا به خارج از کشور است و دلیل دیگر خودداری از عرضه توسط تولیدکنندگان به واسطه نوسانات قیمت ارز است.

رئیس جمهور تصریح کرد: قیمت بازار آزاد باید به بازار نیمایی برسد و ارز همه صادرکنندگان باید زیر نظر بانک مرکزی باشد تا کنترل بانک مرکزی بر منابع ارزی افزایش یابد.

علل افزایش قیمت‌ها

حجت‌الاسلام رئیسی در ادامه به تشریح علل مختلف افزایش قیمت کالاها پرداخت و گفت: مسئله مد نظر دولت این است که حتماً قیمت ها ثبات پیدا کنند تا مردم و بازار اطمینان پیدا کنند که نوسان قیمت ها موجب اینگونه مشکلات در جامعه نمی شود. آنچه در رابطه با قیمت برخی از کالاها در بازار عنوان شد، ناشی از بسیاری از عوامل است که یک بخش از این مسئله مربوط به قاچاق برخی از کالاها به کشورهای همجوار است. زیرا وقتی قیمت‌ها را در این کشورها نگاه کنیم این مسئله کاملا مشخص است. البته برای جلوگیری از این اتفاق پیگیری شده اما حل این میئله به صورت صد در صد نیست. البته همه افزایش قیمت کالاها نیز مربوط به این علت نیست.

رئیس جمهور افزود: علت دیگر افزایش قیمت کالاها مربوط به عدم عرضه آنهاست. وقتی قیمت دلار تغییر می کند، برخی افراد مانند دامداران به خاطر نگرانی از افزایش قیمت دلار به جای اینکه دام خود را به کشتارگاه ببرند قدری در این موضوع معطل می کنند تا شاید قیمت دلار بالاتر رود و دام را گران‌تر بفروشند.

حجت‌الاسلام رئیسی در ادامه با بیان اینکه قانون مجلس در صورت فراهم بودن زیرساخت کالابرگ، قانون خوبی بود، گفت: به دلیل اینکه زیرساخت ای اقدام فراهم نبود و با توجه به وضعیت پیش آمده و انتظارات تورمی شکل گرفته، اگر قانون حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اجرا نمی‌شد، آثار تورمی بسیار بیشتری داشت.

وی با اشاره به نقش اغتشاشات اخیر در ایجاد مشکل در کسب و کار مردم و تحصیل دانشجویان و دانش‌آموزان‌ گفت: اغتشاشات حس ناامنی را به بازار منتقل کرد که این هم یکی از دلایل مهم افزایش قیمت دلار بود و انتظارات تورمی روی قیمت دلار در بازار اثر گذاشت.

حجت‌الاسلام رئیسی با یادآوری اینکه قبل از گرفتن رأی اعتماد دولت، در‌ جلسه با اعضای دولت قبل بحث اصلی، چگونگی پرداخت حقوق مردادماه کارکنان دولت‌ بود، گفت: اکنون بعد از گذشت بیش از یک سال از فعالیت دولت‌سیزدهم، حتی یک روز هم پرداخت حقوق‌ها به تاخیر نیفتاده، یارانه‌ها افزایش یافته، رتبه‌بندی معلمان پس از یازده سال به سرانجام رسیده و تعرفه‌گذاری پرستاران هم انجام شده است.

وی با اطمینان به مردم در خصوص ذخایر ارزی خوب و قابل اطمینان گفت: فروش نفت و بازگشت پول آن ما را در وضعیت مناسبی قرار داده به نحوی که کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی سال گذشته با همین درآمدهای نفتی پرداخت شد و امسال نیز تلاش کردیم که کسری بودجه نداشته باشیم. همچنین امسال تعارض بین مصارف و منابع تا الان ایجاد نشده است.

رئیس جمهور با اشاره به برخی اشکالات در نظام بودجه‌ریزی گفت: رهبر معظم انقلاب روز گذشته فرمودند که باید تحول در ساختار بودجه انجام شود و دولت در این یک سال و چند ماه تلاش کرده کسری بودجه نداشته باشد و مصارف او بیش از منابع نباشد.

حجت‌الاسلام رئیسی با یادآوری تعبیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در دهه ۹۰ اقتصاد تعطیل شده بود و مشکلات اقتصادی وجود داشت، گفت: ما در شرایطی دولت را در دست گرفتیم که رشد اقتصادی 0.4 درصد بود اما اکنون به 4.4 درصد رسیده است. همچنین از زمان شروع به کار دولت آمار بیکاری از 8.8 درصد به 8.2 درصد کاهش یافته است. البته به طور قطع ما به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم ولی ریل‌گذاری برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و رشد اقتصادی انجام شده است.

امکان‌پذیر بودن رشد اقتصادی 8 درصدی

رئیس جمهور هدف‌گذاری دولت را رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی خواند و اظهار کرد: علی‌رغم تحریم‌ها و تهدیدها ظرفیت این میزان رشد اقتصادی در کشور وجود دارد و اگر دولت با همه وجود به بیانات رهبر انقلاب پایبند باشد، رشد اقتصادی ۸ درصد برای امکان‌پذیر است.

حجت‌الاسلام رئیسی در ادامه با اشاره به تحقق وعده در خصوص ایجاد یک میلیون شغل در سال طبق گفته مرکز آمار گفت: می‌خواهیم دولت صادق‌الوعد باشیم و به آنچه که به مردم وعده دادیم، عمل کنیم.

وی با تأکید بر اینکه آشوب و تحریم دو روی یک سکه است، گفت: دلیل آشوب‌های اخیر این بود که دشمن دید تحریم‌هایش با تلاش دولت و ایستادگی مردم خنثی شده است ولذا طبیعی است که توطئه کند. در این رابطه بیانات رهبر معظم انقلاب در روز گذشته بسیار مهم است و ما خود را موظف به اجرای آن می‌دانیم.

اینترنت به محیط زیست مردم تبدیل شده

رئیسی سپس به وضعیت اینترنت و برخی گلایه ها و انتقادات در خصوص سرعت پایین اینترنت پرداخت و گفت: وعده دولت در بحث اینترنت پابرجاست و نظر دولت در مورد اینترنت عوض نشده است. اینترنت تبدیل به محیط زیست مردم شده است، این محیط باید محیطی آرامش بخش و تسهیلگر امورات مردم باشد.

رئیس جمهور افزود: اقدامات وزارت ارتباطات در بحث پوشش فیبرنوری و شبکه ملی اطلاعات حقیقتا ستودنی است. در بحث محدودیت پلتفرم‌های خارجی، این سکو‌ها تبدیل به بستر ناامنی در کشور شد در حالی که این پلتفرم‌ها تا قبل از شروع اغتشاشات در دسترس همه بود.

رئیسی ابراز کرد: ما معتقدیم همانگونه که این پلتفرم‌ها در کشورهای اروپایی نسبت به اتفاقات در این پلتفرم‌ها پاسخگوست، باید در کشور ما نیز پاسخگو باشند و تا زمانی که پاسخگوی موارد قانونی کشور ما نباشند، محدودیت برطرف نخواهد شد. وزارت ارتباطات هم تلاش خود را در جایگزینی پلتفرم‌های داخلی انجام داده است.

حجاب یک مسئله فرهنگی است تا امنیتی

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون مسئله حجاب و نحوه برخوردها گفت: حجاب یک ضرورت دینی و قانونی است. بانوان ما هم در سراسر کشور پایبند به این موضوع هستند. و درباره کسانی که ضعف حجاب دارند راهکار آن فرهنگی و اجتماعی است نه سیاسی و امنیتی و دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی در رابطه با حجاب مسئولیت دارند.

وی با بیان اینکه حجاب را امری قانونی می‌دانیم، تصریح کرد: که بانوان عزیز کشورمان به حجاب پایبند هستند و حتی همین عزیزانی که ضعف حجاب دارند در‌ اغتشاشات اخیر به تعبیر رهبر انقلاب به دهان بدخواهان زدند. البته براساس مصوبه سال 1384 شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت کشور موظف به اجرای قانون حجاب است اما معتقدم باید بعد  فرهنگی و اجتماعی آن هم فعال شود چون حجاب بیشتر از جنس فرهنگی است تا امنیتی.  

رئیسی درباره مسئله بالا بودن هزینه های سلامت گفت: در‌ زمینه نظام سلامت به دنبال کاهش هزینه‌های مردم با فعال کردن سازوکار پزشک خانواده هستیم ولذا بنا داریم هزینه بستری شدن بیماران را در قالب نظام ارجاع از دوش آنها برداریم. در این راستا بیمه‌های تکمیلی را فراگیر خواهیم کرد تا رفاه چندلایه فعال شود.

رئیس جمهور در پایان اظهار کرد: اگر من در مسئله ای نتوانستم به وظیفه خود عمل کنم حتما با مردم صادقانه صحبت می کنم و دلایل عدم تحقق وعده خود را بیان می کنم. از همه کسانی نیز که دولت را نقد می کنند تقدیر می کنم و اشکالی بر این مسئله ندارم اما آنها هم بهتر است شرایط امروز کشور را در نظر بگیرند و منصفانه داوری کنند. البته دولت همواره از نقد منصفانه استقبال می کند و آن را نعمتی برای خود می داند.

انتهای پیام
captcha