اعزام 7000 دانشجو از دانشگاه‌های خراسان رضوی به راهیان نور
کد خبر: 4119063
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸

اعزام 7000 دانشجو از دانشگاه‌های خراسان رضوی به راهیان نور

مسئول بسیج دانشجویی خراسان رضوی گفت: امسال 7000 دانشجو از دانشگاه‌های خراسان رضوی به راهیان نور اعزام می‌شوند.

رسول نوروزی، مسئول بسیج دانشجویی خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، رسول نوروزی، مسئول بسیج دانشجویی خراسان رضوی، امروز 12 بهمن‌ماه در نشست خبری تبیین برنامه‌های اردوهای راهیان نور دانشگاه فردوسی و دانشگاه‌های استان که با حضور اصحاب رسانه در محل سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: راهیان نور دانشجویان از سال 76 شروع شده و تا کنون نیز ادامه دارد اما راهیان نور امسال شرایط ویژه‌ای دارد به این دلیل که اولا؛ این سفر پس از سه سال که به جهت کرونا کم‌رنگ شده بود، دوما پس از فتنه سنگینی که دانشگاه‌‌ها را تحت تاثیر قرار داده بود پشت سر گذاشتیم و سوما هم این عملیات به شدت تحت رصد دشمنان قرار گرفته؛ اجرایی می‌شود.

وی بیان کرد: راهیان نور امسال پیامی برای ملت، مسیر انقلاب اسلامی و دشمنان دارد. همچنین با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان امسال در عید نوروز است، به همین دلیل این سفر در اسفندماه انجام خواهد شد. این در حالی است که سال‌های گذشته دانشگاه‌ها دانشجویان خود را از 15 اسفند اعزام می‌کردند اما امسال اعزام جامعه دانشگاهی از 15 بهمن‌ماه تا 10 اسفندماه سال جاری صورت خواهد گرفت.

مسئول بسیج دانشجویی خراسان رضوی گفت: با وجود اینکه اعزام دانشجویان به راهیان نور وظیفه اصلی دانشگاه است و طبق تدبیری که دانشگاه‌ها انجام می‌دهند اما بسیج دانشجویی و بدنه تشکلی دانشگاه کار اجرایی راهیان نور را بر عهده دارد.نوروزی اظهار کرد: همچنین شرایط اقتصادی کشور و هزینه‌های زیادی که خراسان رضوی نسبت به سایر استان‌ها دارد، کار را تا حدودی سخت کرده اما امیدواریم با حمایت‌های دانشگاه‌ها، مسئولین و استقبالی که دانشجویان از این سفر دارند بتوانیم این موضوع را مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: هدف‌گزاری ما برای اعزام دانشجویان به راهیان نور عددی بالغ بر 7000 نفر بود اما تا کنون 10 هزار دانشجو در استان برای این اردوی معنوی ثبت نام کرده‌اند که این رقم، عدد قابل توجهی است و با چنین رقمی می‌توانیم آن پیامی که در نظر داریم به دشمن منتقل کنیم.

مسئول بسیج دانشجویی خراسان رضوی گفت: البته ثبت نام‌ها همچنان ادامه دارد، به گونه‌ای که گروهی از دانشجویان در تاریخ 10 اسفندماه نیز اعزام خواهند شد. علاوه بر این نیز پیش‌بینی می‌شود تا 15 هزار نفر هم برای این سفر ثبت نام کنند. از هر دانشجو بین 300 تا 500 هزار تومان دریافت خواهد شد.

نوروزی بیان کرد: بنا به ابلاغیه‌ای که وجود دارد اعزام راهیان نور خراسان رضوی باید ریلی باشد به استثنای برخی از شهرستان‌ها که می‌توانند این اردو را با اتوبوس سفر کنند. عملا مسئله ما این است که نمی‌توانیم بیش از حد مجاز دانشجویان را از طریق ریلی به این سفر اعزام کنیم و تنها می‌توانیم تا 7000 نفر اعزام دانشجو به راهیان نور را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: این در حالی است که تا کنون برنامه‌ریزی اعزام 6000 زائر صورت گرفته که نزدیک به 4000 نفر در بهمن‌ماه و 2000 نفر دیگر هم در اسفندماه اعزام خواهند شد.

مسئول بسیج دانشجویی خراسان رضوی گفت: در این میان نکته‌ای که وجود دارد این است که دانشگاه‌ها توانسته‌اند بخشی از این رقم را تا امروز پشتیبانی کنند و بخش دیگر را هم سعی شده است با کمک خیرین و مسئولانی که به این موضوع اهمیت می‌دهند و یا دستگاه‌هایی که بودجه‌ای به این موضوع اختصاص داده‌اند، پشتیبانی شوند.

نوروزی بیان کرد: 60 درصد از این تعداد را خواهران و 40 درصد دیگر را برادران تشکیل می‌دهند. بیشترین استقبال هم از سوی دانشگاه‌های دولتی استان بوده به گونه‌ای که 30 درصد از ثبت نامی‌ها به دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه آزاد و فرهنگیان هر یک 17 درصد، دانشگاه علوم پزشکی10 درصد و دانشگاه‌های غیر انتفاعی هم 9 درصد از ثبت نامی‌های راهیان نور را به خود اختصاص می‌دهند.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های اردوی راهیان نور امسال این است که بخشی از آن به راهیان پیشرفت اختصاص پیدا کرده است. در دهه فجر امسال حدود 3000 نفر از دانشجویان را به اردوهای راهیان پیشرفت به تهران و اصفهان با چند اولویت، صنایع، بررسی، انتخاب و روایت‌سازی، اعزام خواهند شد. این در حالی است که پیش از این نزدیک به 600 نفر دانشجو به هزمزگان اعزام شدند و در آنجا از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بازدید کردند.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری بیان کرد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند«دفاع مقدس یک گنجینه بزرگ و راهیان نور فناروی بزرگ استخراج از این گنجینه است»؛ بخشی از این فناوری، حرکت سختی است که در این نشست به آن اشاره شد اما بخش دیگر این حرکت مهم، حرکت نرمی است که در کاروان‌ها باید رخ دهد و فضایی است که در این حرکت ایجاد می‌شود.

مسئول بسیج دانشجویی خراسان رضوی گفت: امروز دشمن در جنگ شناختی و در عملیات رسانه‌ای، برای جوانان قهرمان سازی و الگوسازی می‌کند که این الگو نه صرفا یک رفتار بلکه یک نوع سبک زندگی است. از این‌رو باید گفت که نوعی راهیان نور یک نوع سبک زندگی و طرز تفکر را نشان می‌دهد.

تاثیرات فرهنگی راهیان نور به واسطه خون شهدا

احد ضابط، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، در ادامه این نشست با بیان اینکه اصل موضوع راهیان نور از عدد و رقم خارج است، اظهار کرد: موضوع راهیان نور ابعاد مختلفی دارد. آنجایی که هدایت یک انسان هدایت یک جامعه و انسانیت می‌شود، اگر در راهیان نور یک نفر هدایت شود زمینه را برای هدایت یک جامعه و انسانیت فراهم خواهد آورد.

وی بیان کرد: گمان نکنید که راهیان نور تاثیرات فرهنگی خود را ندارد بلکه این نقاط، نقاطی هستند که خون شهدای زیادی بر روی آن ریخته شده و این شهدا هستند که می‌توانند وارد میدان شده و تاثیر گذار باشند. از این‌رو نباید این حرکت را یک حرکت معمولی دانست و فضایی فراهم شود تا دانشجویانی که به این اردو عازم می‌شوند، از این فضا تاثیر پذیرند و به نقطه تحول برسند.

انتهای پیام
captcha