نقش بازگشت جامعه به قرآن در پیروزی انقلاب
کد خبر: 4119282
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۹
محمدمهدی اسماعیلی تبیین کرد؛

نقش بازگشت جامعه به قرآن در پیروزی انقلاب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم در مورد علل پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در کنار علل متعدد یکی از عوامل اصلی اتفاق مهمی است که در دهه‌های سی، چهل و پنجاه رخ داد و آن هم چیزی جز بازگشت به تعالیم اجتماعی قرآن نبود.

نقش بازگشت جامعه به قرآن در پیروزی انقلاب

به گزارش خبرنگار ایکنا، در دومین شب از نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور یافت و در بخشی از این نشست به بیان سخنانی پرداخت.

وی به مناسبت‌های پیش رو و ایام دهه فجر اشاره کرد و گفت: همین کلمه فجر را که برای انقلاب اسلامی به کار می‌بریم، یک کلمه قرآنی است. در واقع انقلاب اسلامی در مبدأ پیدایش خود، در مسیر تداوم خود، در قله ثبات و پیشرفت، در شعارها و نمادها، در اندیشه رهبران انقلاب، در سیره و سلوک آنها و در همه و همه ساحت‌ها مشحون از مفاهیم عمیق قرآنی است.

اسماعیلی افزود: زمانی علل پیدایش انقلاب اسلامی را بررسی می‌کردم؛ در کنار علل متعدد یکی از عوامل اصلی اتفاق مهمی است که در دهه‌های سی، چهل و پنجاه رخ داد و آن هم چیزی جز بازگشت به تعالیم اجتماعی قرآن نبود. این خود جای کار عمیق‌تری به لحاظ پژوهش‌های تاریخی، سیاسی، اجتماعی و دینی دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: افرادی که در حوزه فعالیت‌های اجتماعی سرآمد بودند در آن سال‌ها یک بازگشت و بازخوانی مبتنی بر نگاه به قرآن داشتند که اتفاق افتاد. مثلاً آیت‌الله طالقانی با مجموعه پرتوی از قرآن این عرصه را نشان داد و همه اینها نشان می‌داد اتفاقی در حال رخ دادن است. حتی برخی افراد که روحانی هم نبودند کارهای جدیدی با موضوعات قرآنی انجام دادند. رهبر معظم انقلاب نیز مهم‌ترین اثر پر معنا و عمیق و پرمحتوای خود را که در این دوران اجرا شده بود، داشته‌اند همین کارهایی که مقام معظم رهبری در مشهد در دهه منجر به انقلاب در مسجد کرامت و مسجد امام حسن مجتبی(ع) انجام دادند در همین بخش قرار می‌گیرد.

رئیس کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم با تأکید بر نگاه عمیق مقام معظم رهبری در حوزه قرآن کریم، بیان کرد: این نگاه عمیق از فردی است که خود صاحب نظر است، قاری ممتاز قرآن است و مجالس قرآنی برپا می‌کند و در همان جلسات قرآن را با صدای دلنشین تلاوت می‌کنند و از این هنر و این اعجازی که در کلام الله است برای جذب جوانان استفاده می‌شود.

اسماعیلی در ادامه اظهار کرد: شما این آیات قرآنی را که نگاه می‌کنید در آن به حدی ضرب آهنگ قدرتمند وجود دارد که وقتی آیات مربوط به جهاد و ایستادگی و مقاومت را می‌خوانید در وجود فرد یک همیت دینی را برمی‌انگیزد و حتی مخاطبی که با مفاهیم قرآن نیز آشنایی ندارد نیز تشجیع می‌شود.

وی گفت: در دهه پنجاه این اتفاق افتاد و این به کرات تکرار شده است. گروههای سیاسی که میخواستند کار کنند، عمدتاً از همین آیات الهی استفاده می‌کردند و لذا شاهد بازگشت جدی به قرآن و در کنار آن بازگشت به نهج‌البلاغه بودیم. وقتی در مورد دلایل تداوم انقلاب صحبت می‌کنیم علت آن بازگشتی به مفاهیم اجتماعی و سیاسی قرآن بود. این نهضت باعث شد، قرآن از مهجوریتی که به آن مبتلا شده بود نجات یابد. قرآنی که کارکرد فردی و مقدس داشت و تنها برای امر مقدس مورد استفاده قرار می‌گرفت، به یکباره بازگشتی بزرگ به عرصه زندگی ایرانیان ایفا کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در زمان بازگشت امام(ره) به وطن آیات متعددی تبلور پیدا کرد که «جاء الحق و زهق الباطل» اصلی‌ترین آن بود. این یکی از امتیازاتی است که در جمهوری اسلامی با آن روبرو هستیم.

جمع کارکردهای مختلف قرآن

وی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب در مقام امام امت خدمات شایانی به ملت داشته است، بیان کرد: یکی از امتیازات اندیشه سیاسی و اجتماعی رهبر انقلاب این است که کارکردهای مختلف قرآن را با هم جمع کرده‌اند. ایشان هیچ سالی جلسه اول ماه مبارک با حافظان و قاریان را ترک نکرده‌اند. در همه اینها در کنار توصیه‌های عمیقی که نسبت به گسترش توجه به قرآن دارند باید به مطالباتی همچون تربیت 10 میلیون حافظ قرآن و مباحث دیگری که مطالبه کرده‌اند جامه عمل بپوشانیم و اجرای این موارد برای ما الزام‌آور است. در کنار آن بحث‌های اجتماعی و اندیشه‌های نابی که با استفاده از آیات الهی برای ترسیم مسیر حرکت نهضت از آن با هنرمندی کامل استفاده می‌کنند را نیز پیگیری کنیم.

وی بیان کرد: ما در وزارت ارشاد مکلف هستیم همه مطالبات و دستورات ایشان را در حوزه قرآن در دستور کار داشته باشیم. از برگزارکنندگان این نشست نیز قدردانی می‌کنم که فرمایش سال قبل رهبر انقلاب را سرلوحه کار خود قرار دادند. ان‌شاءالله همکاران ما در معاونت بتوانند تا آغاز ماه مبارک رمضان، گزارش دقیق و کاملی از اجرای مطالبات رهبر انقلاب آماده کنند تا به محضر ایشان ارائه کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به برپایی نمایشگاه قرآن اشاره و اظهار کرد: امسال نمایشگاه قرآن با تدارک بسیار خوبی برگزار خواهد شد. حتماً این نمایشگاه امکان رشد و تعالی بیشتری دارد و لذا من خواهش می‌کنم دوستان پیشنهادات و مباحث خود را ارائه کنند تا پیگیری کنیم.

اسماعیلی اظهار کرد: در کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم نیز جلسات به خوبی برگزار می‌شود و این جلسات با همین نگاه ادامه خواهد یافت و ان‌شاءالله بتوانیم از تعالیم نورانی قرآنی در زندگی فردی و اجتماعی استفاده کنیم و قرآن کریم شافی و ناجی ما و چراغ سعادت در دنیا و آخرت ما باشد.

انتهای پیام
captcha