افتتاح مرکز تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان‌های وراثتی جهاددانشگاهی در مشهد
کد خبر: 4120453
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰

افتتاح مرکز تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان‌های وراثتی جهاددانشگاهی در مشهد

همزمان با ایام مبارک دهه فجر، مرکز تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان‌های وراثتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در مشهد افتتاح شد.

مرکز تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان‌های وراثتی جهاد دانشگاهی خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، همزمان با ایام مبارک دهه فجر، ظهر امروز، 18 بهمن‌ماه، مرکز تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان‌های وراثتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی با حضور معاون امور توسعه و پیشگیری اداره‌کل بهزیستی و رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی و هیئت همراه در مشهد افتتاح شد.

حمیدرضا بیدخوری، رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در این مراسم، گفت: جهاددانشگاهی بیش از یک دهه در فعالیت‌های زمینه مشاوره و آزمایشگاه ژنتیک سابقه دارد و امروز دومین مرکز مشاوره ژنتیک جهاددانشگاهی خراسان رضوی در مشهد افتتاح شد. این مرکز جدا از خدمات مشاوره ژنتیک که در هر مرکز مشاوره دیگری ارائه می ‌شود، در بحث تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان‌های وراثتی نیز فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی اولین مرکزی بود که در سطح کشور در بحث مشاوره ژنتیک سرطان‌های وراثتی ورود پیدا کرده و فرصتی پیش آمده تا در خراسان رضوی با کادری مجرب بتوانیم این خدمات را ارائه کنیم، اظهار کرد: مشاوره ژنتیک درباره مفاهیم علمی مرتبط با آزمایش ژنتیک و چگونگی پیشگیری از ابتلا به سرطان‌های وراثتی با بیمار در ارتباط است و کمک می‌کند که چگونه از ابتلا به سرطان جلوگیری کرد و اینکه برای تشخیص زودهنگام بیماری چه آزمایشاتی نیاز است.

بیدخوری افزود: در واقع مشاوره ژنتیک نیازی به آزمایش ژنتیک ندارد و پس از مشاوره دادن به افراد مستعد که زمینه سرطان‌های فامیلی دارند، چنانچه نیاز باشد به مراکز آزمایشگاهی معرفی و آزمایش‌های لازم  برای تشخیص زودهنگام سرطان و جلوگیری از پیشرفت آن گرفته خواهد شد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی بااشاره به موضوعات مهمی که در مشاوره ژنتیک مورد بررسی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: ارزیابی خطر ابتلا به سرطان به‌صورت فردی، آخرین پیشرفت‌های ژنتیک سرطان، توصیه‌ها و ارجاعات شخصی‌سازی شده غربالگری سرطان، خطرات، مزایا و محدودیت‌های تست ژنتیک، گزینه‌هایی برای برنامه‌های باروری براساس آزمایش ژنتیک و ... در مرکز تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان‌های وراثتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: تمام سرطان‌ها وراثتی نیستند، اما بروز برخی تغییرات ژنتیکی باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. مطالعات نشان داده که حدود 10درصد از همه سرطان‌ها ممکن است، ناشی از تغییرات ژنتیکی ارثی باشد. با انجام مشاوره ژنتیک تخصصی سرطان و آزمایش‌های اختصاصی ژنتیکی ابتلا به انواع سرطان‌ها مشخص شده و افرادی که خطر ابتلای قابل توجهی به سرطان‌های وراثتی داشته باشند، پیش از بروز سرطان، مورد اقدامات تشخیص قرار خواهند گرفت.

بیدخوری ادامه داد: بدین ترتیب با تشخیص زودهنگام سرطان و شروع به موقع رژیم‌های درمانی سرطان، شاهد افزایش طول عمر در مبتلایان به سرطان‌های ارثی خواهیم بود.

مرکز تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان‌های وراثتی جهاددانشگاهی در مشهد افتتاح شد

در ادامه این آئین، رضا جعفرزاده، مسئول فنی مرکز تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان‌های وراثتی گفت: با توجه به نیازسنجی‌هایی که در حوزه سرطان‌های وراثتی انجام شده و نیازی که به آسیب‌شناسی در این بخش وجود داشت، این مرکز باهدف ارائه خدمات تخصصی در بحث مشاوره ژنتیک و پیشگیری راه‌اندازی شده است.

وی اظهار کرد: این مرکز دارای 4 اتاق ویزیت در نوبت صبح و عصر، سالن جلسات و سالن مشاوره است. برای آینده راه‌اندازی مرکز روان درمانی برای سرطان را در این مجموعه برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بتوانیم بار روانی این بیماری را کاهش دهیم.

جعفرزاده افزود: خطر ابتلا به سرطان در بیشتر افراد وجود دارد و همچنین برخی از افراد زمینه ژنتیکی مستعد برای ابتلا به انواع سرطان‌های وراثتی را دارا که در معرض خطر ابتلا به این بیماری نسبت به افراد عادی هستند.

مرکز تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان‌های وراثتی جهاددانشگاهی در مشهد افتتاح شد

انتهای پیام
captcha