مدیریت جریان مبارزات انقلاب با سرمایه مذهبی و فرهنگی همراه بود
کد خبر: 4120458
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰

مدیریت جریان مبارزات انقلاب با سرمایه مذهبی و فرهنگی همراه بود

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: آنچه موجب شد امام خمینی(ره) بتوانند جریان مبارزات را مدیریت کنند، سرمایه مذهبی و فرهنگی بود تا تنور جریان مبارزات را گرم کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حجت گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی، در مراسمی که به‌مناسبت چهل‌و‌چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با عنوان «دستاوردهای انقلاب اسلامی و اولویت‌های پیش‌رو» امروز، 18 بهمن ‌ماه، در محل سازمان مرکزی جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود. در طول 15 سال مبارزه امام خمینی(ره) به رغم تمامی حمله‌ها، هجمه‌ها، خیانت‌ها، ترورها و جنگ‌های روانی علیه ایشان و انقلاب هیچ کس تاکنون مدعی نشده است که در جریان مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) وابستگی سیاسی، اقتصادی، نظامی، اجتماعی به یکی از کشورهای خارجی داشته است.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) با نگاه توحیدی و باوری که به تعبیر دقیق مقام معظم رهبری مردم‌سالاری دینی داشتند با بسیج ظرفیت‌های مردمی و رهبری دینی خودشان جریان مبارزات‌شان را پیش بردند و در پاسخ به اینکه سربازان شما کجایند؟ امام گفتند: در گهواره‌ها عده‌ای گمان کردند که ایشان پاسخی مطبوعاتی دادند، یا موضع سیاسی گرفتند، اما فهم دقیقی از این مفهوم صورت نگرفت و اکنون پس از گذشت 4 دهه از انقلاب این سخن قابل تفسیر است.

گنابادی‌نژاد افزود: آنچه موجب شد امام خمینی(ره) بتوانند جریان مبارزات را مدیریت کنند، سرمایه مذهبی و فرهنگی بود که ایشان با ظرفیت‌های مختلف از  علما، روحانیون، دانشگاهیان، فرهنگیان تا مجلات، نشریه‌ها و جلسات قرآن و...  را به‌کار بستند، تا تنور جریان مبارزات را گرم کنند و بنابراین انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی افزود: با پیروزی انقلاب در 22 بهمن 1357 در روزهای آغازین انقلاب با وجود مشکلات امنیتی و اینکه هنوز تثبیت نظام سیاسی اتفاق نیفتاده بود، مسائل جاری کشور مختل بود و مردم در تأمین ارزاق عمومی‌شان نیازهای عمده‌ای داشتند و اختلالات قابل توجهی به‌ وجود آمده بود، اما یکی دستورهای ویژه امام خمینی(ره) انقلاب فرهنگی بود. بنابراین ستاد انقلاب فرهنگی تشکیل شد و یکی از محصولات اولیه آن جهاددانشگاهی است.

مدیریت جریان مبارزات انقلاب با سرمایه مذهبی و فرهنگی بوده است

وی بیان کرد: انقلاب در اولین پیام‌ها، اقدامات و رویکردش موضع  خودش را نسبت به حوزه فرهنگ و اندیشه، صریح، علنی، آشکار و قانونی اعلام کرد. با مرور 4 دهه پس از انقلاب، خط راهبردی علم و اندیشه هیچ گاه یک خط انزوا و حاشیه‌ای نبوده است، یعنی همیشه در نگاه کلان و سیاست‌گذاری‌ها، حوزه علم و اندیشه بسیار ویژه و قابل توجه بوده است.

گنابادی‌نژاد تصریح کرد: سند 20 ساله چشم انداز جمهوری اسلامی که ابلاغی مقام معظم رهبری است و با کارسازی مجمع تشخیص مصلحت نظام  و کار مفصل علمی، پژوهشی جمعی از مجموعه ظرفیت‌های دستگاه‌های علمی و اجرایی تولید شده است، در برهه‌ای تنظیم شد که به بلوغ نسبتاً قابل توجهی در مجموعه ظرفیت‌های نظام رسیده بودیم و همه نخبگان نظام در کنار هم با صبر و حوصله در این تولید نقش ایفا کردند و مقام معظم رهبری مزیت تولید علم و فناوری را به این مجموعه اضافه کردند و اگر امروز در دنیا کشورمان را به عنوان ایران موفق و سربلند معرفی می‌کنیم، تردیدی نیست که علم و فناوری یکی از این حوزه‌های برتر است.

جهاددانشگاهی، مولود جریان انقلاب فرهنگی است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: بسیاری از دستگاه‌های دیگر قبل از انقلاب هم بوده‌اند و اقتضائات تأسیس‌شان مسائلی دیگر بوده و در طی زمان تغییر کرده و به مأموریت‌های دیگری رسیده‌اند. نهادهایی همچون کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد شهید و امور ایثارگران، بسیج مستضعفان و... از جمله دیگر نهادهای مولود انقلاب بوده‌اند و اگرچه در جای خود کارنامه‌های پر افتخار و خدمات خوبی دارند، اما خاستگاهشان جریان تولید علم نبوده است، در حالی که جهاددانشگاهی مولود حوزه فرهنگ و مأموریت آن حوزه علم، اندیشه و فرهنگ بوده است.

وی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی، بیان کرد: 24 برابر شدن ظرفیت دانشجویی با بیش از 4 میلیون و 800 هزار دانشجو، رتبه 21 مقالات علمی جهان، حضور 34 هزار دانشجویی خارجی در دانشگاه‌های کشور، رتبه اول منطقه در تولیدات پزشکی و رتبه 17 در جهان، رتبه 4 در مقالات دانش نانو، جزء 12 کشور چرخه کامل فناوری فضایی، رتبه 5 جهان در حوزه فناوری‌های هسته‌ای و رتبه 12 در حوزه زیست فناوری  جزئی از این فهرست مفصل است.  

تولید علم؛ اصلی‌ترین مسئولیت نهادهای علمی

گنابادی‌نژاد با بیان اینکه امروز تربیت کاردان و کارشناس جز اولویت‌های یک نهاد علمی آموزش عالی نیست، گفت: باید از این مراحل رد شد، اصلی‌ترین مسئولیت نهادهای علمی، تولید علم است. باید مدل و فرآیند تولید علم را در ساحت‌های مختلف ارائه کنیم. باید دید از قبل کدامین مأموریت‌ جهاددانشگاهی می‌توان جریان تولید علم را دنبال کرد؟

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با مطرح کردن شیوه‌های مختلف علم و کاربرد آن در اقسام علوم  و با اشاره به کلام امام رضا(ع) که فرمودند: «... فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا؛  اگر مردم زیبایی‌های گفتار ما را می‌دانستند، از ما پیروی می‌کردند» اظهار کرد: باید سبک زندگی اسلامی را پیش‌روی مردم بگذاریم تا طبق آن نسخه عمل کنند. امامان هدایت کسانی هستند که نسخه سبک زندگی اسلامی را معرفی می‌کنند.

وی با اشاره به شیوه‌های مرسوم زیارت امام رضا(ع) اظهار کرد: جایگاه امام و تعریف زیارت از زبان حضرت رضا(ع) اینگونه است که زیارت آن میثاقی است که شیعیان ما با امام خودشان تنظیم می‌کنند. بنابراین هنگامی که با امام تجدید میثاق می‌کنم، یعنی از امروز می‌خواهم با عیار شما زندگی کنم.

گنابادی‌نژاد مطرح کرد: آیا نسخه‌ای از سبک زندگی رضوی داریم که به دانش آموزانی که به زیارت می‌آیند، بدهیم تا طبق آن بتوانند زندگی امام رضایی داشته باشند و در اشتغال، ازدواج و...  به آن مراجعه کند؟ آیا نسخه‌ و مدلی برای تجارت و انصاف اسلامی را داریم تا زائر در هنگام خرید با اطمینان خرید کند؟

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی ادامه داد: انقلاب فرهنگی که انقلاب اسلامی زیر بار آن رفته و تمام هزینه‌هایش را پرداخت کرده است، هر آنچه خواسته‌ایم در چند دهه در اختیارمان بوده است، بنابراین امروز زمان ارائه الگو و روش است تا در افق تمدن نوین اسلامی بروز و ظهور یابد.

وی افزود: به نظر می‌رسد در جهاددانشگاهی خراسان رضوی با ظرفیت بسیار قوی و غنی در کنار بارگاه رضوی، دومین قطب علمی و دانشگاهی کشور و دومین حوزه علمیه جهان تشیع را دارد، این استعداد وجود دارد که می‌تواند به بازسازی و سامان‌دهی ظرفیت‌های علمی در راستای ارائه علمی یک سبک زندگی اسلامی ایرانی بپردازد.  

مدیریت جریان مبارزات انقلاب با سرمایه مذهبی و فرهنگی بوده است

انتهای پیام
captcha