بسیج عمومی آموزش قرآن به شیوه وحیانی «اقرا» و «القا»
کد خبر: 4128332
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
ستاره‌های قرآنی گیلان/1

بسیج عمومی آموزش قرآن به شیوه وحیانی «اقرا» و «القا»

استاد و پیشکسوت قرآنی گیلان گفت: لازمه رسیدن به جامعه قرآنی مردمی و سبک زندگی بر مبنای این کتاب الهی راه‌اندازی و بسیج عمومی آموزش قرآن در سن کودکان و پایه به شیوه وحیانی اقرا و القا بوده که ماندگاری این الفاظ فصیح قرآن در سن پایه، همانند هک شدن روی سنگ محو ناشدنی‌ است.

استاد فرهاد فلاح پور مدرس و پیشکسوت قرآنی

شیخعلی کلایه روستایی خوش آب و هوا نزدیک شهر رودبنه در شهرستان لاهیجان است که ۷۶ خانوار با ۵۳۰ نفر جمعیت دارد و مسجدی که بیش از ۴۰ سال است میزبان کلاس‌های قرآنی فرهاد فلاح‌پور است.

نشست قرآنی دوستانه‌ای که با حضور استاد فلاح‌پور بعد از پیروزی انقلاب در مسجد جامع روستای شیخعلی کلایه شکل گرفت امروز تبدیل به مکتبی بزرگ از آموزش وحیانی قرآن شد که عاشقان فراگیری قرآن از پیر و جوان، زن و مرد، کودک و بزرگسال، شب‌های جمعه از روستاهای اطراف و جای جای استان و حتی فراتر از استان برای حضور در این مسجد به روستای شیخعلی کلایه می‌آیند و حتی تعداد زیادی از تربیت یافتگان این کلاس بزرگ آموزشی از رتبه‌داران بین‌المللی و کشوری هستند و علاوه‌بر آن، امروزه صدها نفر از سراسر میهن اسلامی از آموزش‌های مجازی ایشان بهره‌مند می‌شوند.

به بهانه دو رویداد بزرگ و بی‌نظیر قرآنی استان گیلان از یک جریان قرآنی که به فاصله یک هفته از هم رخ داد و شامل ثبت ملی روستای برتر قرآنی کشور در روستای شیخعلی کلایه لاهیجان در ۲۰ بهمن ماه و دیگری همایش سراسری تکریم بیش از ۲۰۰ حافظ کل قرآن کریم در سالن ۷۰۰ نفری شهدای ناجای رشت که ۲۸ بهمن سالجاری انجام و طی این مراسم از شاگردان یک مجموعه بزرگ و تخصصی قرآن گیلان، به نام حاملان نور و سفیران الهی، با شیوه آموزش وحیانی اقراء و القا تقدیر شد.

در همین رابطه پای صحبت پرچمدار و بنیانگذار این جریان بزرگ و مبارک قرآنی، استاد پیشکسوت فرهاد فلاح‌پور نشستیم تا از بیان تجربه قریب به پنج دهه فعالیت حرفه‌ای قرآنی این استاد فرهیخته و خستگی ناپذیر بهره‌مند شویم.

پرهیز از معرفی کلیشه‌ای برنامه‌های قرآنی

فرهاد فلاح‌پور، استاد و پیشکسوت قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با تأکید بر اینکه آیات نورانی قرآن منطبق بر فطرت است، اظهار کرد: فراگیری آن نیز برای همه، آسان شده است به شرط اینکه آموزش آن نیز، بر مبنای کتاب وحی و سیره نبوی باشد، لذا باید از تعاریف و سرفصل‌های کلیشه‌ای آموزش قرآن و فعالیت های مرتبط با این حوزه، بپرهیزیم.

این پیشکسوت قرآنی علی‌رغم کسالتی که داشت با سعه صدر مصاحبه را ادامه داد و گفت: متولد هجدهم مرداد ۱۳۳۸ در روستای شیخعلی کلایه لاهیجان هستم و از همان کودکی و نوجوانی پر انرژی و با ذوق هنری بودم، در خطاطی و نقاشی و همچنین در ورزش همواره پیش‌رو بودم و البته همیشه در پی فعالیت هنری والاتری بودم که با فطرتم هماهنگی داشته و بتواند روح و جان مرا اغنا کند و مرا در خود ماندگار کند.

وی افزود: تا اینکه بعد از انقلاب اسلامی به لحاظ موقعیت شغلی در تهران با هنر قدسی و ارزشی قرائت قرآن آشنا شده و به صورت تخصصی و با عشق، فراگیری آن را دنبال کردم و علاقه وافر من به قرائت قرآن باعث شد که با تحقیق و مطالعات تئوری جزوات و کتاب‌ها و منابع مختلف آنها را با نوارهای استاد عبدالباسط که قرائت رایج آن ایام بود مطابقت عملی داده و تقلیدی به تمرین و ممارست در صحت قرائت و صوت و لحن می‌پرداختم بطوری که تلاوتم در کلاس‌های حضوری اساتید وقت مورد تأیید و تشویق فراوان آنان و حضار قرار می‌گرفت ضمن اینکه از تجارب آنان برای ارتقای خود بهره می‌گرفتم.

فلاح‌پور گفت: تحصیلاتم کارشناسی فقه و حقوق اسلامی می‌باشد و بازنشسته سازمان قضایی نیروهای مسلح هستم؛ در دوران شغلی و محیط کاری خودم علاوه‌بر تعهد کاری در انجام وظایف همزمان در چند جایگاه شغلی سعی کردم با ارائه شایسته‌ای از جایگاه آموزش قرآن کریم محیط و فضای مجموعه کاری خودم را صبغه قرآنی بخشیده و مخاطبانم را با این کتاب نورانی مأنوس کنم.

وی در خصوص پرداختن به فراگیری قرآن و رسیدگی به امور روزمره، بیان کرد: این عشق و جاذبه قرآن بود که مرا در این مسیر ماندگار کرد و به انتقال تجربه و دانسته‌هایم حریص بودم و همین منجر به تشکیل جلسه شیخعلی کلایه شد و خدا را شاکرم که توانستم در تداوم رسالت پیامبر اسلام(ص) که تعلیم و تعلم قرآن کریم بود گامی در حد بضاعتم بردارم هر چند راه طولانی و سختی در پیش داریم تا بتوانیم آموزش قرآن برگرفته از سیره نبوی را در جامعه ترویج دهیم و گسترده کنیم.

خانوادگی در مسیر قرآن هستیم

این استاد پیشکسوت قرآن گفت: سال ۶۲ ازدواج کردم و همسرم بانو فاطمه جریره نيز از خانواده‌ای قرآنی بودند که بعد از ازدواج با نگاه تخصصی‌تری به هنر قرائت قرآن پرداخت و در حال حاضر از داوران و اساتید قرآنی استان گیلان است. فرزند اولم دکتر محمد فلاح‌پور دو دوره قهرمان مسابقات قرآن جهان شد، در رشته قرائت در مهر ماه سال ۸۴ در مسابقاتی به میزبانی کشور لیبی بین ۵۲ کشور نفر اول جهان شد و متعاقب آن ۶ ماه بعد در فروردین سال ۸۵ در اولین دوره مسابقات دانشجویان کشورهای اسلامی که به میزبانی اصفهان پایتخت وقت فرهنگی جهان اسلام بین ۳۰ کشور اسلامی برگزار شد، نیز قهرمان اول جهان شد و در حال حاضر به عنوان یک استاد مسلط در سبک‌های مختلفی از قرائت قرآن کریم بازوی قوی برای اینجانب و جامعه قرآنی در جهت نشر ارزش‌های قرآنی برای کودکان، نوجوانان و جوانان بوده که تلاش‌شان ستودنی است.

این استاد پیشکسوت گفت: فرزند جوان دیگرم نیز استاد امیرحسین فلاح پور، با تحصیلات مهندسی صنایع و ارشد علوم قرآن و حدیث از دانشگاه خوارزمی تهران، مرتِّل و مدرس علم نجوم و مسلط به علوم قرائات مختلف بازوی دیگر اینجانب و جامعه قرآنی در پیشبرد امور قرآنی است که جهادگونه در امر تدریس و تحقیق و پژوهش قرآنی در تلاش است.

فراگیری قرآن محدود به سن و سال و سواد نباشد

وی تصریح کرد: آموختن و فراگیری و ورود به قرآن و مواجهه با این کتاب انسان‌ساز، محدود به سن و سال و سواد نمی‌باشد زیرا خداوند آن را بر همه سهل و آسان قرار داده همانطور که در آیه ۱۷ از سوره مبارکه قمر فرمود: «وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ؛ و قطعا قرآن را براى پندآموزى آسان كرده‏‌ايم» که اگر اینطور نباشد با فلسفه نزول قرآن منافات دارد زیرا مخاطبان اصلی قرآن مردم عادی و عموم جامعه انسانی هستند و بنابراین زانوی تلمذ زدن در محضر قرآن و فراگیری آیات نورانی وحی محدود و منحصربه سن، جنسیت، قوم، نژاد و سواد نیست.

این استاد قرآنی تصریح کرد: وقتی هدف و مقصد نهایی نزول قرآن جامعه انسانی و عموم مردم هستند حتما خدای حکیم و دانای مطلق ظرفیت بهره‌گیری همگانی قرآنش را به‌صورت سهل و آسان در فطرت مخاطبانش قرار داده لذا باید امروز نوع آموزش قرآن ما وحیانی و منطبق با این ظرفیت انسانی خدادادی باشد و در این صورت قرآن بر مردم آسان و در متن زندگی‌شان قرار گرفته و سبک زندگی‌ می‌شود.

فلاح‌پور ادامه داد: در جامعه‌ فرهنگی ما علی‌الاصول نقش تلاوت مورد تأکید خدای متعال بسیار کمرنگ است حتی در میان تحصیل کرده‌های مدارج عالیه و عجیب‌تر اینکه برخی به کار تفهیم مفاهیم قرآنی در خطابه‌ها و سخنرانی‌ها می‌پردازند اما از خواندن صحیح قرآن بی‌بهره هستند! این نشان از عَرضه‌ قرآن در غیر مجرای واقعی آن بر جامعه است در حالیکه خدای متعال خواندن و تلاوت صحیح را آسان و آن را مرحله ورود به فهم و عمل به قرآن قرار داده و تلاوت را مقدم بر تزکیه و تعلیم دانسته است و در آیه دوم از سوره مبارکه جمعه به آن‌ اشاره فرموده مبنی بر اینکه «يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ».

وی با بیان اینکه خدای متعال دریافت قرآن را در قالب مفاهیم و الفاظ عربی مبین تنزل قرار داده و در فطرت بشریت آفریده لذا قرآن را باید با زبان قرآن آموخت نه با زبان مادری که امروز متأسفانه به‌روزترین و پیشرفته‌ترین مؤسسات و آموزشگاه‌های عالی قرآنی کشور ورود به قرآن را از طریق سرفصل‌های آموزش کلیشه‌ای روخوانی و روانخوانی و... یعنی زبان مادری قرار داده‌اند و جامعه انسانی را از فطرت قرآنی نهادینه شده در وجودشان، دور و دست‌ نیافتنی کرده‌اند.

قرآن باید وارد فضای عمومی جامعه شود

استاد پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه قرآن کتاب عشق و برنامه سعادت انسان است، تأکید کرد: در حالی که امروز مهجور مانده و جایگاه آن به مجالس ختم و یا قرائت چند آیه در ویژه‌برنامه‌ها خلاصه شده این در حالی است که باید سبک زندگی قرآنی در جامعه رواج پیدا کند زیرا اصلاح امور زندگی انسان با تأسی به آيات نورانی وحی امکان‌پذیر خواهد بود.

این پیشکسوت قرآنی افزود: نهادینه کردن سبک زندگی قرآنی و انس با این کتاب الهی به این معنا نیست که دنبال سایر علاقه‌مندی‌ها و کسب علوم دیگر نباشیم و بقیه چیزها تعطیل شود بلکه همه فعالیت‌ها در سایه قرآن و تعالیم الهی صبغه قرآنی و الهی و عبادی پیدا کند بدیهی است که انجام امور و فعالیت‌های اجتماعی جامعه با نگاه عبادت خدای متعال پویایی، پیشرفت و سلامت و سعادت جامعه را در بر خواهد داشت.

این استاد قرآنی با بیان اینکه قرآن کریم یک کتاب معمولی و بشری نیست بلکه برنامه جامع سعادت زندگی مادی و معنوی انسان است و گرفتاری های امروز جوامع بشری به دلیل دوری از قرآن است، تصریح کرد: امروزه قرآن در جامعه انسانی با عنوان ثقل اکبر، اما عملا مهجور و به عنوان کتاب درجه چندم به حاشیه رانده شده این در حالی است که اوج همه‌ سعادت‌های بشری در این بوده که قرآن در جایگاه واقعی خود، در زندگی مادی و معنوی بشر ایفای نقش کند.

شیوه انتقال قرآن وحیانی و شبه نزول باشد

استاد فلاح‌پور با تأکید بر اینکه قرآن منطبق بر فطرت انسانی است و گفت: فراگیری آن نیز برای انسان آسان قرار داده شده مشروط بر اینکه شیوه انتقال هم وحیانی و شبه نزول باشد و سلایق بشری و تعاریف کلیشه‌ای منطبق بر سرفصل‌های قراردادی رایج و متداول نباشد که اثر معکوس خواهد داشت.

وی افزود: همه در برابر قرآن یکسان هستیم و باید از تجربیات مؤثر و سازنده بهره ببریم و پرسیدن و یاد گرفتن را کسر شأن ندانیم باید قرآن را بیاموزیم و به دیگران بیاموزانیم زیرا آموختن و آموزاندن صحیح قرآن شیوه پیامبر بوده و امروز نیز همه‌ ما در زیر سایه قرآن به این شیوه دعوت شده‌ایم و واسطه‌ای برای اشاعه قرآن هستیم.

«إقْرَأْ» کلید واژه ورود به قرآن کریم است

این استاد پیشکسوت قرآن گفت: کلید واژه و رمز ورود به قرآن «اقْرَأْ» (بخوان) است که در اولین وحی بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد و در واقع اولین مواجهه اشرف انسان‌ها با قرآن است كه متعاقب آن خدای متعال در آیات ابتدایی سوره مزّمّل نوع این إقرأ و خواندن را با نزول آیه‌ «وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا» تبیین و مشخص کرده است. خواندنی خاص، موزون، همراه با تأمّل، تأنّی و شمرده شمرده، متناسب با سیستم دستگاه تکلّم انسان‌ها که خدای متعال برکات خود را در این نوع از خواندن قرار داده، است.

وی افزود: در واقع هدف از بعثت پیامبر خواندن قرآن بر مردم بود و پیامبر از سوی خدای متعال، مأمور به تلاوت بود که در آیه ۹۲ سوره مبارکه نمل به آن اشاره شده «أن أتلوا القرآن» و نیز پیامبر و امتش را در هر حال و فرصتی به خواندن قرآن امر فرموده که در سوره مزمل به آن اشاره شده «فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ».

فلاح‌پور با بیان اینکه قرآن سراسر جاذبه است در صدر اسلام وقتی قرآن خوانده می‌شد به دلیل همین جاذبه فطری مستمعین را مجذوب می کرد به طوری‌که مشرکان از هر راهی استفاده می‌کردند تا دیگران را از استماع آیات الهی منع کنند، افزود: این جاذبه، با این نوع از خواندن احساس می‌شود صرفا با نگاه تقدس و تبرک نمی‌توان با قرآن انس و ارتباط برقرار کرد بلکه از طریق آدابی که خدای متعال در قرآنش ترسیم کرده باید آن را در زوایای زندگی فردی و اجتماعی عملیاتی کنیم.

جاذبه‌های اعجازی آموزش قرآن به شیوه إقرا و القا

وی با تأکید بر اینکه آیات قرآن فطری است و لزوما نباید کارشناس و اهل فن باشیم تا زیبایی‌های آن را درک کنیم، بیان کرد: قرآن فطری است و صحت این ادعا، از تلفظ‌های فصیح قرائت خردسالانی دو - سه ساله که حتی قادر به تلفظ شفاف نام خود به زبان مادری نیستند قابل اثبات است و انتقال الفاظ قرآن کریم به شیوه آموزش إقرا و القا بر خردسالان و نونهالان در سنین پایه و حتی در نوجوانان و جوانان چنان اُنسی در آنان ایجاد می‌کند که هیچ لذتی را جایگزین آن نمی‌کنند و از طرفی خواندن‌شان شگفتی کارشناسان و مستمعین عادی را به همراه دارد.

این استاد برجسته که در مقام عمل، احیاگر شیوه آموزش وحیانی إقرا و القا، است، تأکید کرد: در دنیایی که مملو از تبلیغات و ارائه زیبایی و جذابیت، برای سرگرمی‌هاست، باید جاذبه‌های اعجازی و فطری آموزش قرآن را که سرآمد همه‌ زیبایی‌های دنیاست از طریق عرضه‌ شایسته قرآن در میان مردم ترویج و تجلی داد و تحقق آن نیز به این است که تأسی کنیم به آموزه‌های وحیانی قرآن و سیره نبوی که در این صورت تجلی اعجاز آموزش وحیانی ‌قرآن را در وجود کودکان مأنوس با آیات نورانی وحی همراه با اقبال عمومی غیرقابل وصف مردم شاهد خواهیم بود.

فلاح‌پور با بیان اینکه لازمه رسیدن به جامعه قرآنی مردمی و سبک زندگی بر مبنای این کتاب الهی راه اندازی و بسیج عمومی آموزش قرآن در سن کودکان و پایه به شیوه وحیانی اقرا و القا است که ماندگاری این الفاظ فصیح قرآن در سن پایه، همانند هک شدن روی سنگ محو ناشدنی‌ست، تصریح کرد: در این صورت است که قرآن صحیح در دل تک تک افراد خانواده‌ و اجتماع راه یافته و نوید بخش ایجاد جامعه‌ای نورانی و قرآنی خواهد بود.

جزئیات شیوه إقرا و القا

وی در خصوص ویژگی‌های شیوه إقرا و القا گفت: در این شیوه به صورت جامع و همگانی آموزش قرآن به صورت همزمان برای فرزندان، والدین و سایر افراد حاضر در جلسه و بدون هیچگونه محدودیت سنی ارائه می‌شود و الفاظ قرآن در آن واحد به فصیح‌ترین وجه که دیگران سال‌ها ممکن است به آن برسند إقرا و القا می‌شود که متعلِّمین درگیر هیچگونه تئوری‌ و ابزارهای آموزشی از جمله کاغذ، قلم، کتاب، جزوه، گچ و تخته، ماژیک، وایت‌برد و... نمی‌شوند.

فلاح‌پور ادامه داد: جاذبه اعجازی این شیوه کودکان بازیگوش را در جای خود میخکوب می‌کند و آداب تلمذ و استاد شاگردی در محیطی شاد و مفرح و خانوادگی، از ویژگی‌های این شیوه آموزشی است که اتفاقات خوش محیط کلاس، مجددا در منزل بازسازی می‌شود و عشق زندگی با قرآن در کانون خانواده‌ها به جریان می‌افتد که در این کاروان عشق، خانوادگی به سوی رسیدن به مقام انس و حفظ کل قرآن، با نمایش «َاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ» از هم سبقت می‌گیرند و این فرزندان در کنار خانواده‌های قرآنی‌شان، همچون سفیرانی الهی در ساختن جامعه‌ای نورانی و قرآنی هستند.

این استاد پیشکسوت قرآنی بیان کرد: در چهارمین همایش سراسری اخیر «حاملان نور و سفیران الهی» که در ۲۸ بهمن سال‌جاری در سالن ۷۰۰ نفری شهدای ناجا برگزار شد بیش از ۲۰۰ حافظ کل قرآن کریم از تربیت‌ یافتگان این مجموعه قرآنی مورد تکریم و تقدیر قرار گرفتند که برخی از آنان به صورت خانوادگی بودند.

وی در خصوص فعالیت‌های تخصصی و دوره‌های آموزش قرآن در حال برگزاری گفت: فعالیت‌های تخصصی و آموزشی قرآنی‌ام در حال حاضر بالغ بر هفت جلسه چندین ساعته در طول هفته است که 6 جلسه آن در سالن‌های اجتماعات و یک جلسه در مسجد برگزار می‌شود؛ روزهای یکشنبه و دوشنبه در سالن همایش کانون جوانان بسیج رشت واقع در خیابان رسالت، جنب صدا و سیما، روزهای دوشنبه در تالار شهید بهشتی آموزش و پرورش شهرستان فومن برگزار می‌شود.

فعالیت‌های تخصصی و آموزش قرآن استاد فلاح‌پور

فلاح‌پور ادامه داد: روزهای سه شنبه در سالن همایش سپاه شهرستان صومعه سرا، روزهای چهارشنبه در سالن همایش شهید محنای رشت واقع در خیابان سردار جنگل جنب مدرسه دخترانه بعثت از دیگر کلاس‌های آموزشی هستند که ساعت شروع همه این کلاس‌ها 17 بوده، ساعت 15 روزهای پنجشنبه هم در سالن همایش شورای شهر لاهیجان و عصرهای پنجشنبه بعد از نماز مغرب و عشا در زادگاهم، مسجد جامع شیخعلی کلایه روستای برتر قرآنی کشور واقع در لاهیجان بالاتر از رودبنه کلاس قرآنی دایر می‌شود.

فلاح‌پور با بیان اینکه علاوه‌بر جلسات فوق، هر چند هفته یکبار جمعه‌ها جلسه بزرگ کارگاه آموزشی نشست با مدرسین این مجموعه در کانون جوانان بسیج با محوریت آموزش اقرا و القا برگزار می‌شود، گفت: در برخی از شهرهای دیگر استان نیز از جمله رودبار، ماسال، شفت، رودبنه و به‌زودی آستارا و چندین روستای اطراف لاهیجان نیز شعباتی از این شیوه آموزشی افتتاح شده و مشغول فعالیت هستند که البته در اینجا لازم است یادآوری کنم در همه‌ شهرهایی که اینجانب مشغول فعالیت قرآنی هستم فرزند ارشدم محمد فلاح‌پور، استاد و قاری بین‌المللی نیز در همان مکان‌ها در روزهای دیگر با آموزش قرائت تخصصی در سبک‌های مختلف مکمل کلاس‌های ماست تا پیشرفت و ارتقای قرآن‌آموزان این مجموعه از جمیع جهات و رشته‌های مختلف قرآنی محقق شوند.

این مدرس قرآن تأکید کرد: هدف نزول قرآن، سعادت و هدایت همگانی‌ بوده لذا مخاطبان اصلی این هدف، عموم مردم هستند؛ خدای متعال برای تحقّق این هدف، راه بهره‌مندی از این موهبت الهی را برای جامعه انسانی انس و ارتباط با این کتاب الهی قرار داده و دروازه ورود به انس و همنشینی با قرآن را نیز إقرأ قرار داد و این دروازه ورود به قرآن را بدون هیچ محدودیتی برای همگان باز گذاشت و آن را سهل و آسان قرار داد تا از إقرأ به رتّل‌القرآن ترتیلا برسیم و از رتّل‌القرآن ترتیلا نیز، به مقام انس با آیات نورانی وحی و آنجا هم، جان که مأنوس شد جانان می‌شود و واقعا چه جایگزینی داریم غیر از قرآن که بتواند این روح و فطرت خدای گونگی انسانی را اغنا و اشباع کند.

خدای متعال شیوه آموزش و راه ورود به قرآن را خودش تعیین کرده

این فعال قرآنی با بیان اینکه با چهار دهه تجربه شاگردی در محضر قرآن، به عموم مردم توصیه می‌کنم برای سعادت، هدایت و خوشبختی دنیا و آخرت، خود و فرزندان‌شان را در مسیر آموزش وحیانی إقرا و القای قرآن، این کتاب الهی قرار دهند، تصریح کرد: به مدرسان، معلمان، مبلغان و اساتید این حوزه به عنوان شاگردی کوچک در مکتب بزرگ قرآن، عرض می‌کنم که خدای متعال شیوه آموزش و راه ورود به قرآن را خودش تعیین و مشخص کرده است چرا به جای تبعیت از آن، آموزش این کتاب الهی را با سلایق بشری به سمتی سوق دهیم که از هر شهر و منطقه‌ای، فقط تعدادی انگشت شمار، با نبوغ و علاقه و استعداد وراثتی‌شان، با حرفه‌ فن تلاوت، تأثيرى نمایشی و آنی و مقطعی گذاشته و دیگران تشویق‌کنان و دنباله‌رو، از تلاوت مقبول خدای متعال بی‌بهره باشند و حال آنکه این با فلسفه نزول قرآن که عموم مردم و جامعه انسانی را هدف قرار داده است، همخوانی ندارد.

این استاد پیشکسوت قرآنی گفت: متأسفانه برخی از جامعه‌ اساتید و نخبگان وظایف و رسالت قرآنی خود را صنفی و محدود به پرورش و تربیت این اندک انگشت شمار کرده و مسیر هدایت عامه‌ را که هدف اصلی قرآن بوده برای مبتدیان و غیر متخصصان رها کردند؛ در این راستا با انتصاب افرادی بی اطلاع از کار قرآنی در رأس نهاد‌های متولی قرآن و ارائه‌ طرح‌های غیرکارشناسی و صدور جواز نجومی تشکیل برخی مراکز و مؤسسات قرآنی فاقد متخصص، آموزش اصیل و وحیانی قرآن را به سمت بیراهه برده و راه آسان رسیدن به قرآن خدا را بر مردم سخت کرده‌اند و خواسته یا ناخواسته با جایگزینی فرهنگ آموزش سلیقه‌ای و بشری بی محتوا به جای آموزش وحیانی آدرس نادرست برای مسیر رسیدن به جامعه نورانی و قرآنی دادند و باعث و بانی استضعاف جامعه‌ قرآنی شدند و این هم نوعی مهجوریت قرآن از طریق قرآن است.

این استاد پیشکسوت با بیان اینکه برخی متأسفانه حرکت جمعی، صنفی و دنباله رو در یک مسیر واحد و بی حاصل را به عنوان دوری از انزوا و وحدت و همدلی و اجتماعی بودن تعبیر می‌کنند، گفت: در حالی که ملاک و معیار، درستی مسیر و آثار و خروجی حاصله از آن و اقبال عمومی مردم به حرکت بوده و شایسته است مسیرمان را با استعانت از صاحب قرآن، إقرائى و القایی کنیم و جامعه را از استضعاف قرآنی به مقام انس با قرآن سوق دهیم که تنها داروی درمان «درد عمومی دوری مردم از قرآن» همین شیوه الهی است.

وی در پایان در خصوص هزینه دوره‌های آموزشی گفت: آموزش غیرحضوری سراسری زكاةُ العِلمِ بوده و سال‌هاست که به صورت رایگان در حال برگزاری است؛ آموزش‌های حضوری نیز در سطح استان با شهریه حداقلی داوطلبانه مردمی برگزار می‌شود‌ و کسی را ملزم به پرداخت نمی‌کند اما از شهریه‌ها به‌عنوان جوایزه قرآن‌آموزان استفاده می‌شود. در این جریان آموزش جهادی قرآن هیچ موانعی برای فراگیری حرفه‌ای قرآن‌آموزان وجود ندارد.

گفتنی است؛ کانال آموزشی و اطلاع‌رسانی برگزاری دوره‌های قرآنی فرهاد فلاح‌پور، پیشکسوت و فعال قرآنی به آدرس @ostadfallahpour در پیام‌رسان ایتا فعالیت دارد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
مطهره جعفری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۶ - ۱۶:۴۷
0
1
با سلام و وقت بخیر حضور اساتید محترم.
مطالب مذکور در این مصاحبه بسیار عالی و در کلاسهای ایشان کاملاً قابل رؤیت بوده و واقعا انرژی و زحمات استاد فرهاد فلاح پور مثال زدنی و بی مانند است. به حق که باید به این استاد بزرگوار، خدا قوت گفت و زحماتش را ارج نهاد و سپاس یزدان را بر این نعمت الهی بجای آورد.
captcha