شرق کشور می‌تواند در ارتقای ظرفیت‌های ترانزیتی مؤثر واقع شود
کد خبر: 4143478
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶

شرق کشور می‌تواند در ارتقای ظرفیت‌های ترانزیتی مؤثر واقع شود

استاندار خراسان رضوی گفت: شرق کشور می‌تواند در ارتقای ظرفیت‌های ترانزیتی، معدنی و همچنین تقاطع کریدور شرق به غرب خراسان رضوی در اقتصاد و صادرات و ترانزیت کشور مؤثر واقع شود

یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی، امروز، چهارم خردادماه، در آیین افتتاح سومین فرودگاه خراسان رضوی که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر راه و شهرسازی در شهرستان گناباد برگزار شد، اظهار کرد: خراسان رضوی از مزیت‌ها و استعدادهای بسیاری برخوردار است.

وی با ابراز تأسف از اینکه منطقه شرق کشور در مقایسه با سایر بخش‌های کشور در یک عقب‌ماندگی قرار دارد، توسعه زیرساخت‌ها را بسیار حائز اهمیت دانست و بیان کرد: در حوزه راه‌ها از عقب‌ماندگی بسیار زیادی برخوردار هستیم.

استاندار خراسان رضوی افزود: متأسفانه راه‌های موجود از کیفیت بسیار نامناسبی برخوردار است، در حالی‌که اکنون بیش از دو کیلومتر را در دست بازسازی داریم که هزینه‌ها کفایت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۴۰ میلیون زائر وارد مشهد مقدس شد، تصریح کرد: یکی از محورها همین محور جنوب خراسان رضوی است، البته از جنوب غرب و شهرهای مرکزی هم زائران وارد خراسان رضوی می‌شوند.

نظری نزدیک‌ترین فاصله در ارتباط با کریدور شمال - جنوب را از شرق کشور اعلام کرد و گفت: ریل چابهار به اینچه‌برون فوق‌العاده اقتصادی و در ارتقا و توسعه شرق کشور مؤثر است.

وی با بیان اینکه راه‌آهن شرق کشور چابهار به اینچه‌برون بسیار می‌تواند در توسعه شرق کشور اثرگذار باشد، بیان کرد: تمام راه‌هایی که در استان داریم تقریباً ناقص است. راه تربت‌ حیدریه و سنگان خواف که به سمت دوغارون از مسیر گناباد ترانزیتی است و سمت فریمان، سرخس، درگز، تایباد و... طی سال‌ها تکمیل نشده‌اند.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه در تکمیل شبکه نیز دچار چالش و مشکل هستیم، افزود: شرق کشور می‌تواند در ارتقای ظرفیت‌های ترانزیتی، معدنی و همچنین تقاطع کریدور شرق به غرب خراسان رضوی در اقتصاد و صادرات و ترانزیت کشور مؤثر واقع شود.

نظری ادامه داد: اگرچه پروژه انتقال آب شروع شده، اما سرعت بسیار کند است، از سویی تکلیف آب استان را از نظر تأمین هنوز تعیین نکرده‌ایم و چندین ماه است رمق وزارتخانه، استان و دستگاه‌های مربوطه برای گرفتن یک ماده ۲۳ برای پروژه جابه‌جایی آب گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه می‌طلبد در بخش راه و ریل و زیرساخت‌های هوایی و فرودگاهی در برنامه هفتم توجه خاصی به خراسان رضوی شود، در خصوص وضعیت انرژی گفت: علی‌رغم اینکه خط تابش (انتقال سوخت مایع) و خط ۱۱ (انتقال گاز) بسیار حائز اهمیت هستند و سال‌ها در دستور کار بوده، اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است و اگر تکمیل شود، شرق کشور، خراسان جنوبی، رضوی و شمالی را تحت تأثیر مثبت خود قرار خواهد داد.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه ۲۰۰۰ کیلومتر گازوئیل نیروگاه‌ها را در زمستان با تانکر حمل و نقل می‌کنیم که بسیار آسیب‌پذیر است و می‌تواند ما را دچار چالش کند، افزود: سال ۱۴۰۱ بخش‌های صنایع دو مرحله در تابستان به دلیل قطعی برق و زمستان به دلیل قطعی گاز دچار تعطیلی شدند.

نظری ادامه داد: پارسال ۳۹ درصد اشتغال خالص کشور مربوط به خراسان رضوی بود و رتبه اول ایجاد اشتغال را داشتیم، در سامانه رصد بیش از ۱۱۶ هزار ثبت اشتغال داشتیم و سرمایه‌گذاری خارجی ۳.۵ برابر شد که این موضوع نشان می‌دهد در خراسان رضوی ظرفیت اقدام، تلاش و مدیریت وجود دارد.

در پایان این مراسم که از سرکنسولگری‌های کشورهای ترکمنستان، پاکستان، عراق و افغانستان حضور داشتند از خانواده شهیدان سید حسن و حسین دوستدار، خانواده شهیدان غلامرضا و محمد مهاجرانی، خانواده شهیدان حسین و علی عجم، خانواده شهیدان احمد و محمود قاسمی و خانواده شهید مدافع حرم امیر کاظم‌زاده تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha