تاریخ ۵۰۰ ساله «نقاره‌نوازی» در بارگاه امام رئوف(ع)
کد خبر: 4146270
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶

تاریخ ۵۰۰ ساله «نقاره‌نوازی» در بارگاه امام رئوف(ع)

مرکز اسناد آستان قدس رضوی مملو از اسناد تاریخی است که از دریچه بررسی آنها می‌توان با منتخبی از مراسم و آیین‌های قدیمی در بارگاه امام رئوف(ع) همچون نقاره‌نوازی آشنا شد.  

«نقاره‌نوازی» در بارگاه امام رئوف(ع)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان‌نیوز، نقاره‌نوازی، از جمله مراسم‌ قدیمی حرم مطهر رضوی است که همچنان نوای گوش‌نواز آن به گوش زائران و مجاوران این بارگاه ملکوتی به‌ویژه در سالروز میلاد حضرت رضا(ع) می‌رسد، البته تاریخ دقیق ایجاد نقاره‌خانه در بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) مشخص نیست و تنها براساس اشاره‌ای که در کتاب «مهمان‌‌نامه بخارا» شده است می‌توان گفت در سده دهم هجری قمری یعنی نزدیک به پنج قرن پیش، نقاره‌زنی در حرم مطهر انجام می‌شده است. قدیمی‌ترین سندی که در آرشیو اسناد آستان قدس رضوی مرتبط با نقاره‌نوازی در حرم مطهر وجود دارد، مربوط به سال 1011 هجری قمری است که سند «پرداخت مواجب به درویش حاجی محمد طبال (کوسچی)» است.

نقاره‌خانه با شکل‌گیری تشکیلات اداری آستان قدس رضوی در دوره صفویه به منزله یکی از بیوتات آستان قدس به فعالیت خود ادامه داده است، چنان‌که در این دوره با استفاده از 12 نفر نقاره‌چی و یک نفر مهتر، وظایف خود را انجام داده است.

اسناد مرتبط با نقاره‌زنی نیز مرتبط با هزینه‌های پرداخت حقوق به کارکنان، تأمین سوخت نقاره‌خانه و تعمیر وسایل و تجهیزات آن است، البته نوع سوخت مشخص نیست و با اطمینان نمی‌توان درباره استفاده آن در روشنایی یا گرم کردن نقاره‌خانه در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز و فصل‌های متفاوت سال سخن گفت، اما در مورد تعمیر وسایل می‌توان از اسناد صورت هزینه‌های تهیه خام گاوه (پوست گاو) برای تعمیر نقاره‌ها و مرمت کرناها نام برد. برای این کار، هر ساله مبلغی به مهتر نقاره‌خانه که رئیس نقاره‌چیان بوده، پرداخت شده است.

انتهای پیام
captcha