نظام حکمرانی دینی تعالی‌بخش و سازگار با فطرت انسان است
کد خبر: 4220397
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی:

نظام حکمرانی دینی تعالی‌بخش و سازگار با فطرت انسان است

حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی صادقی گفت: جامعه دینی، جامعه‌ای است که دارای نظام حکمرانی دینی باشد. اسلام در امر حکمرانی تأسیسی حرف زده و می‌گوید تنها نظام حکمرانی متناسب با فطرت انسان و تعالی‌بخش است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی صادقی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امروز 19 خردادماه، در یازدهمین اجلاس سراسری بسیج اساتید در مجتمع فرهنگی امامت مشهد، ضمن تبریک دهه اول ذی‌الحجه و سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س)، اظهار کرد: اصرار قرآن این است که گاهی ما را برای بیداری هشدار دهد، قرآن تنزل انسان را در غفلت از خدا، مقصد، مسیر، دشمن، فرصت‌ها بیان می‌کند. غفلت وجود دارد که حتی از غفلت از خدا بدتر  است و آن غفلت از غفلت‌هاست، بی‌دردی، جهل مرکب خطرناک است. درد دارد و احساس درد ندارد.

وی ادامه داد: تلاش ما باید این باشد که قبح گناه در جامعه نریزد از بزرگترین دسیسه شیاطین انس و جن این است که قبح گناه بریزد و انسان را به زمین بزند. درد یک عامل هشداردهنده است که انسان را به درمان وادار می‌کند. لذا بی‌دردی یعنی عادی شدن گناه که بسیار خطرناک است. اینکه در جامعه نسبت به منکرات احساس درد نکنیم، بسیار خطرناک است.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: حیات انسانی اکتسابی است و در پرتو دین این حیات میسر است. پیامبر(ص) آمده که انسان را زنده کند و به او حیات طیبه ببخشد و هدف ما انسان‌ها نیز رسیدن به حیات است. هر چند حیات ما ازلی نیست، اما حیات ما ابدی است و این دنیا با وجود کوتاهی ابدیت ما را می‌سازد.

حاجی صادقی تصریح کرد: دین دنیا را می‌سازد و با حرکت درست در دنیا آخرت ساخته می‌شود. فلسفه دین همین است که ما گرفتار جهل مرکب و بی‌دردی نشویم. خداوند در قرآن می‌فرماید، هر انسانی بنگرد برای فردا چه فرستاده است، لذا باید برای مقصد توشه فرستاد.

وی گفت: در اصول حکمرانی دینی باید گفت، از آنجا که حکمرانی از مسائل مهم همه مکاتب و نظام‌های سیاسی است، لذا باید دید یک نظام حکمرانی دارای چه هندسه و اصولی است.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار کرد: نظام حکمرانی سازنده فرهنگ و شاکله آن جامعه است. اما باید دید نظام حکمرانی حق و شایسته انسان چیست؟ 300 مکتب در باب حکمرانی ترجمه شده و لذا قبل از اینکه سراغ مکاتب دیگر برویم، باید به اسلام بنگریم. چرا که اسلام اولین شاخصه یک جامعه دینی را نظام حکمرانی می‌داند.

حاجی صادقی افزود: بر این اساس یک جامعه دینی، جامعه‌ای است که دارای نظام حکمرانی دینی باشد، اسلام در امر حکمرانی تأسیسی حرف زده و می‌گوید تنها نظام حکمرانی متناسب با فطرت انسان و تعالی‌بخش است. نظام حکمرانی دینی است که با حریت و شخصیت انسان سازگار است.

وی بیان کرد: اصل اول حکمرانی دینی این است که فرمانده اصلی خداست. لذا در نظام سیاسی اسلام می‌گوید یک اراده حکم می‌کند و آن خداست. چرا که خداوند متعال به انسان علم دارد و هم حکمرانی او در جهت منافع انسان است. توحید یعنی انحصار حاکمیت به خدا و این اصل اول است و لذا حکمرانی ریشه در ربوبیت دارد و مختص خدا است.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه هر حکمرانی دارای سه اشکال است، تصریح کرد: قانونگذار باید عالم باشد، در قانونگذاری نباید تحت تاثیر هیچ  بینشی باشیم، باید تنها مصلحت انسان را در نظر بگیریم و امر و نهی او دارای جایگاه باشد. از این رو تنها حکمرانی خدا این سه اشکال را ندارد.

حاجی صادقی کفت: ولایت، تجلی و نازل شده توحید و ربوبیت خداست و لذا خداوند متعال فرمانروایی خود را از طریق پیامبر(ص) و امامان با اراده خود به انجام می‌رساند. تمرد پیامبر(ص) کفر و شرک است. از این رو جمهوری اسلامی زیر مجموعه نظام ولایی، معنا دارد.

وی اظهار کرد: ولایت خدا تحمیلی نیست. مؤمن یعنی رأی دادن به حکمرانی خدا و زبان دین زبان دعوت است. لذا هرکس دین را پذیرفت، باید به آن عمل کند. ورود به مکتب اختیاری، اما با ورود به هر مکتب عمل به دستورات الزام‌آور است.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: نظام حکمرانی انتخابی است و تاکیدی ندارد و مصداق تام آن پیامبر(ص) و امام معصوم است و در غیبت امام عصر(عج) ولایت فقیه این نظام حکمرانی را براساس اراده خداوند اداره می‌کند. نظام حکمرانی دینی، ایجابی و سلبی است و تبری قرآن از تولی آن بیشتر است. لذا باید به طاغوت کافر شد تا مؤمن شد از طرفی در نظام ولایی، ولایت قطب است، همه فرماندهی‌ها در نظام ولایی حکم الله است.

حاجی صادقی اظهار کرد: نسبت به شهید رئیسی، قضاوت‌های مختلفی می‌شود. من در محضر امام هشتم(ع) قسم می‌خورم، ورود ایشان به همه مسئولیت‌ها تنها برای خدا بود، در دوره قبل ریاست جمهوری با توجه به اینکه تفرق جبهه انقلاب مشکلات زیادی در پی داشت، از ایشان درخواست شد تا برای رسیدن به وحدت مصداقی در انتخابات حضور پیدا کنند، در حالیکه خود ایشان تمایلی نداشتند.

وی افزود: مبدأ تمام ویژگی‌ها این بود که برای خدا ورود پیدا می‌کرد و وقتی وارد کار می‌شد، جهادی کار می‌کرد. یادگاری شهید جمهور این بود که نشان داد رئیس جمهور سرباز ولایت است و مکتب سرباز ولایت بودن ریشه در ادبیات دینی ما دارد. مردمی بودن و جهادی بودن، همه نشان از خدایی بودن کار است.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار کرد: نگران آن هستیم ریلگذاری شهید رییسی به هم بریزد. ما رئیس جمهوری می‌خواهیم که این ریل‌گذاری را به هم نریزد و مهمترین مطالبه ما این است که رئیس جمهور براساس سیاست رهبری اقدام کند، چرا که طی این مدت از گذشت انقلاب موفقیت ما در جایی بوده است که سیاست رهبری را جامعه عمل پوشانیدم.

حاجی صادقی گفت: اگر وضعیت موشکی ما دست دولت‌ها بود، وضعیت نامطلوبی داشتیم و امروز به برکت موشکی که داریم، موشک نمی‌خوریم. لذا اگر موشک نداشتیم، موشک بسیار می‌خوردیم. با ولایت‌محوری می‌توان در همه عرصه‌های کشور موفق شد و ماندگاری انقلاب را تثبیت کرد و شهید رئیسی، الگوی بزرگی برای این کار بود. رهبری در خصوص مواضع شهید رئیسی در خارج از کشور هرگز نگرانی نداشت.

وی بیان کرد: ما رئیس جمهور ولایت‌مداری می‌خواهیم که قوت عملیات داشته باشد. به سراغ کسانی بروید  که باور کردند در نظام حکمرانی دینی ولایت فرمانده است و قوت پیاده کردن اراده رهبری را دارند. شهید رئیسی ولایت را باور داشت و معتقد بوده می‌شود اراده رهبری را عملیاتی کرد.

انتهای پیام
captcha