کد خبر: 4285657
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۲۰
رئیس اداره امور تربیتی و مشاوره خراسان رضوی:

ارتباط موثر و سواد رسانه، دو عنصر پیشگیرانه از آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان است

حجت خسروی گفت: ارتباط موثر و سواد رسانه مهمترین راهکارهای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس و در بین دانش‌آموزان است.

دانش آموزانحجت خسروی، رئیس اداره امور تربیتی و مشاوره خراسان رضوی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص حوزه‌های محتلف آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان اظهار، کرد: سال گذشته در این راستا ابلاغ تکالیف به دستگاه‌های مربوطه انجام و محورهای گوناگونی مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ یکی از این محورها، سامانه رصد است که در آن، مدیران مدارس به شناسایی و ثبت آسیب‌های دانش‌آموزان می‌پردازند. 

رئیس اداره امور تربیتی و مشاوره استان خراسان رضوی گفت: در این خصوص موضوع دخانیات نیز مطرح است و آمارهایی در این زمینه ارائه شده است، حتی در بین دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، که بر محرمانگی آن تاکید ویژه‌ای وجود دارد؛ چرا که نباید در سطح جامعه ایجاد نگرانی کند. هرچند آمار در کشور ما نسبت به بسیاری از کشورها پایین است اما همین آمار هم زیبنده کشور اسلامی نیست.

وی بیان کرد: در راستای تلاش برای حفظ سلامت روان دانش‌آموزان، لازم است با همفکری و همکاری، راهکارهای مناسبی اتخاذ شود. نباید مسائل را نادیده گرفت، بلکه باید با دیدی واقع‌بینانه به آن‌ها نگریست. 

خسروی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین تحلیل‌ها نشان می‌دهد که بیشتر دانش‌آموزان درگیر مسائل اجتماعی و حدود 60درصد آنها، در خانواده‌های پرتنش (مانند خانواده‌های طلاق یا دارای مشکلات خانوادگی) زندگی می‌کنند. لذا، تمرکز بر این مسئله و یافتن راهکارهایی برای کاهش تنش در خانواده‌ها ضروری است. 

وی ادامه داد: در این راستا، با اداره انجمن اولیا و مربیان نیز در ارتباط هستیم و خانواده‌ها را در جریان امور قرار می‌دهیم. آموزش خانواده‌ها در آموزش و پرورش گام مثبتی بوده، اما کافی نیست. 

رئیس اداره امور تربیتی و مشاوره استان خراسان رضوی اظهار کرد: در جلسات نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان)، دادستان و معاون دادستان نیز حضور دارند و بر اهمیت این موضوع تاکید می‌کنند. 

وی تصریح کرد: در صورت مشاهده سیگار کشیدن دانش‌آموز در مدرسه، مشاور موظف است گزارش دهد و پس از بررسی، با دانش‌آموز و خانواده‌اش صحبت می‌شود. در صورت نیاز، دانش‌آموز به مراکز مشاوره تخصصی ارجاع داده شده و خدمات مشاوره‌ای رایگان دریافت می‌کند. 

خسروی بیان کرد: در نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان، سه دوره آموزشی برای کارکنان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها برگزار می‌شود. هدف اصلی، آگاه‌سازی خانواده‌ها از مسائل و آسیب‌های اجتماعی است. 

رئیس اداره امور تربیتی و مشاوره استان خراسان رضوی تصریح کرد: همچنین، طرحی با همکاری قوه قضائیه در حال اجرا است که در آن، قضات با حضور در مدارس، دانش‌آموزان را با آسیب‌های اجتماعی آشنا می‌کنند و نمایشگاه‌هایی با عنوان "برنا" نیز در این راستا برگزار می‌شود.

وی گفت: در این نمایشگاه‌ها، دانش‌آموزان در معرض خطر، شناسایی می‌شوند و در قالب اردوهایی، از نمایشگاه بازدید می‌کنند و با آسیب‌ها و راهکارهای مقابله با آن‌ها آشنا می‌شوند. 

خسروی اظهار کرد: خط 1570 خطی است که دانش‌آموزان به راحتی می‌توانند درددلها و دغدغه‌های خود را مطرح کنند، به‌خصوص در بحث آسیب‌هایی مانند خودکشی که با تماس با این خط از راهنمایی‌های مشاوران بهره بگیرند و تاکنون نیز موارد زیادی داشتیم که از طریق همین راهنمایی‌ها به درس و مدرسه برگشتند

وی افزود: در آسیب‌های اجتماعی، خانواده‌های پرتنش هم نقش دارند؛ اگر بخواهیم درمان کنیم، باید به سراغ خانواده‌های آسیب‌دیده برویم. در بحث فرار از منزل و مدرسه و خشونت، موضوع دخانیات و مشتقات آن هم مطرح است که شامل موارد متعددی می‌شود؛ از طرفی هر وقت تعطیلات بوده، منحنی رشد آسیب‌ها صعودی بوده است چرا که دانش‌آموزان اوقات فراغت و بیکاری بیشتری دارند و معمولاً پدر و مادرها از فعالیت‌های فرزندانشان آگاه نیستند. 

رئیس اداره امور تربیتی و مشاوره استان خراسان رضوی با اشاره به خطرات ناشی از فعالیت‌های بدون نظارت در فضای مجازی و مواجهه با محتوای نامناسب بر اهمیت سواد رسانه تاکید کرد.

وی بیان کرد: در این خصوص که این بچه‌ها با گوشی‌هایشان در چه فضای مجازی هستند و چه می‌کنند یا در معرض چه خطراتی قرار دارند از اهمیت بالایی برخوردار است آگاه‌سازی رسانه‌ها و حساس‌سازی خانواده‌ها و فرزندان می‌تواند کمک کند که در این زمینه به کمک رسانه‌ها نیاز داریم.

خسروی با بیان اینکه نمی‌توان به طور مشخص اولویت‌بندی آسیب‌ها را تعیین کرد، زیرا شیوع آن‌ها در مناطق مختلف متفاوت است گفت: هر ناحیه ممکن است جنس آسیب‌های متفاوتی داشته باشند. یک منطقه ممکن است اعتیاد بیشتری داشته باشد، در حالی که در مدرسه‌ای دیگر، انحرافات اخلاقی بیشتر باشد.

وی افزود: من نمی‌توانم به طور مشخص بگویم که کدام آسیب از همه بیشتر است. ما می‌خواهیم همه پای کار بیایند و باید برنامه‌های ورزشی، اردویی و خانوادگی خود را بر اساس آن تنظیم کنند

رئیس اداره امور تربیتی و مشاوره استان خراسان رضوی در مورد پرتکرارترین آسیب‌های اجتماعی گفت: بحث آسیب‌های اجتماعی بیش از 60 آسیب هستند اعتیاد، فرار از خانه و مدرسه، طلاق، پرخاشگری و خودکشی مواردی هستند که باید بیشتر به آن‌ها توجه شود. 

وی افزود: باید یک گروه از کارشناسان را دعوت کنیم تا در جمع ما حضور داشته باشند و راهکارهایی برای ارتباط مؤثر با دانش‌آموزان و فرزندان ارائه دهند. اینکه چگونه می‌توانیم فضایی جذاب در مدرسه ایجاد کنیم تا تمایل به حضور در مدرسه افزایش یابد.

خسروی بیان کرد: ما در حال اجرای طرح یاریگران زندگی هستیم که در آن خود دانش‌آموزان به دوستانشان کمک می‌کنند و این کار بسیار عالی است.مدل مشابهی باید اجرا شود تا خود فرد مبتلا به آسیب، بتواند به دوستش کمک کند و به معلم یا مشاور مراجعه نکند. با همین بضاعت و انگیزه‌ای که دارند، واقعاً دارند کمک می‌کنند.

استرس و اضطراب دو آسیب شایع در بین دانش‌آموزان

وی گفت: باید این مسائل را برای پدر و مادرها تبیین کنیم. رسانه‌ها، مانند صدا و سیما، باید مانند سایر دستگاه های یاریگر باشد؛ یکی از آسیب‌های رایج که همه‌ی ما نگران آن هستیم، استرس و اضطراب بین بچه‌ها است. مراجعات دانش‌آموزان به مشاوران نشان می‌دهد که این موضوع بسیار فراوان است. والدین از ما جلوتر هستند و باید فشار را از روی بچه‌ها بردارند و شاد باشند.

رئیس اداره امور تربیتی و مشاوره استان خراسان رضوی افزود: برخی مدارس فقط به مسائل درسی اهمیت می‌دهند و این باعث آزار بچه‌ها می‌شود. کارشناسان نباید اجازه دهند این اتفاق بیفتد.

انتهای پیام
captcha