آیت‌الله طاهری‌شیرازی مورد اعتماد حضرت امام(ره) و‌ آیت‌الله‌العظمی بروجردی بودند
کد خبر: 3499726
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸
در محضر علما/

آیت‌الله طاهری‌شیرازی مورد اعتماد حضرت امام(ره) و‌ آیت‌الله‌العظمی بروجردی بودند

کانون خبرنگاران نبأ: رئیس شورای عالی قشر سازمان بسیج مداحان گفت: آیت‌الله طاهری‌شیرازی همراه و همگام با امام خمینی(ره) و انقلاب بودند و رابطه نزدیکی با امام(ره) داشتند و مورد اعتماد ایشان بودند؛ همچنین این استاد درس اخلاق مورد اعتماد آیت‌الله‌العظمی بروجردی نیز بودند چنانچه در آن زمان به دستور معظم له به تهران آمده تا پاسخ‌گوی شبهات و افکار انحرافی باشند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، در سلسله گزارش‌های در محضر علما، این بار به زندگی مرحوم آیت‌الله سیدنورالدین طاهری‌ شیرازی، تولیت و استاد اخلاق حوزه علمیه حجت‌ بن الحسن(عج) می‌پردازیم و در این باره با یدالله بهتاش، مسئول بسیج مداحان سازمان بسیج مستضعفان گفت‌وگویی داشتیم.



یدالله بهتاش، رئیس شورای عالی قشر سازمان بسیج مداحان در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ در پاسخ به اینکه از چه سالی با آیت‌الله طاهری شیرازی آشنا شدید؟ گفت: من حدودا بیش از 30 سال است که در مسجد ایشان در ایام ماه مبارک رمضان، به مدت یک ماه ظهرها منبر می‌رفتم و افتخارم این بود که ایشان محبت می‌کردند و پای منبر من می‌نشستند. سبک منبر من این بود که مسئله شرعی می‌گفتم و یک حدیث می‌خواندم و بعد نکات اخلاقی مطرح می‌کردم و در پایان مداحی و روضه می‌خواندم و ایشان خیلی این کار ما را تشویق می‌کردند.

وی ادامه داد: ایشان سطح کلاس‌های‌شان برای طلاب بود، ما توفیق نداشتیم که در کلاس‌های استاد شرکت کنیم ولی افتخار ما این است که در کلاس‌های تفسیر ایشان که در مسجد حجت ابن‌ الحسن(عج) تشکیل می‌شد شرکت می‌کردیم.


مبارزه با بهائیت و فرقه‌های انحرافی

خطیب شهیر تهران در پاسخ به اینکه چرا و به امر کدام مرجع عالیقدر مرحوم آیت‌الله طاهری شیرازی به تهران آمدند، گفت: تا جایی که من شنیدم ایشان به دستور آیت‌الله‌العظمی بروجردی برای مبارزه با بهائیت و فرقه‌های انحرافی به تهران تشریف آوردند؛ این علام ربانی در ابتدا امام جماعت مسجد خمسه قلهک بودند و بعد به دلایلی به مسجد حجت‌ ابن‌ الحسن(عج) تشریف آوردند و از وقتی ایشان به این مسجد آمدند برنامه‌ها و فعالیت‌های مسجد حجت‌ ابن‌ الحسن(عج) رونق گرفت و این به دلیل شخصیت علمی، فرهنگی و اخلاق خوب ایشان بود.


آیت‌الله طاهری‌ شیرازی با علم و مال خود به مردم نفع می‌رساندند

مسئول بسیج مداحان سازمان بسیج مستضعفان با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله طاهری‌ شیرازی، بیان کرد: یکی از ویژگی‌های بارز آیت‌الله طاهری‌ شیرازی، علم ایشان بود؛ ایشان از لحاظ علمی سطح‌شان خیلی بالا بود، واقعا مجتهد بودند. امام جماعت زیاد داریم ولی امام جماعتی که خودشان مجتهد باشند کم است. از ویژگی دیگر ایشان می‌توان به مفسر قرآن و معلم اخلاق بودن ایشان اشاره کرد همان‌طور که اخیرا جلسات درس‌های اخلاق آیت‌الله طاهری‌ شیرازی در خانه‌ ایشان برگزار می‌شد و شاگردان زیادی هم در آن شرکت می‌کردند.
پیرغلام اهل‌ بیت(ع) ادامه داد: غیر از اینکه ایشان اهل علم بودند، اهل عمل نیز بودند «كونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَيرِ ألسِنَتِكُم» مردم را به دینداری دعوت کن به غیر از زبانتان و آیت‌الله طاهری‌ شیرازی این‌گونه بودند و به علم‌شان عمل می‌کردند؛ رفتار و منش ایشان به گونه‌ای بود که مردم را علاقه‌مند به دین می‌کرد و مهر ایشان در دل مردم افتاده بود. در قرآن می‌خوانیم «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا» هرکس ایمان داشته باشد و عمل صالح انجام دهد خداوند مهرش را در دل مردم می‌اندازد و ایشان این‌گونه بود.
وی افزود: یکی دیگر از نکات زندگی ایشان خدمت به خلق خدا بود، مسجد حجت ابن‌ الحسن(عج) با وجود اینکه صندوق قرض‌الحسنه داشت ولی ایشان صندوق قرض‌الحسنه  مستقلی در منزل‌شان داشتند و با این صندوق خیریه‌ به مردم خدمت می‌کردند؛ پیامبر(ص) در حدیثی می‌فرمایند «خير الناس أنفع الناس للناس» بهترین مردم کسی است که نفعش بیشتر به مردم برسد؛ ایشان نیز نافع برای مردم بودند.
بهتاش ادامه داد: آیت‌الله طاهری‌ هم با علمی که داشتند و هم با مالی که به دست‌شان می‌رسید به مردم نفع می‌رساندند و از آبرویی که در اجتماع داشتند به نفع مستمندان استفاده می‌کردند. این مجتهد غیر از تأسیس مدرسه علمیه حجت‌ ابن الحسن(عج) خانه مسکونی خود در قم را نیز وقف طلاب کرده بودند.
مسئول بسیج مداحان سازمان بسیج مستضعفان اضافه کرد: ویژگی که خود من در آیت‌الله طاهری‌ شیرازی دیده بودم مناعت طبع ایشان بود؛ پیغمبر(ص) فرمودند «لایحل للمسلم أن یذل نفسه» آدم مؤمن خودش را نزد مردم به خاطر مال دنیا نباید خوار کند. من خیلی‌ از افراد را دیدم که خمس امام را می‌آوردند که به ایشان بدهند ولی ایشان قبول نمی‌کردند و می‌گفتند ببرید به مرجع‌تان بدهید این به خاطر طبع بلند، مناعت خاص و آقا‌منشی ایشان بود.


همراه و همگام باحضرت امام خمینی(ره) و انقلاب
وی درباره رابطه آیت‌الله طاهری‌ شیرازی با حضرت امام خمینی(ره)، گفت: من از دیگران و از خود ایشان این خاطره را شنیده بودم که می‌گفتند خانه‌ای در قلهک در منطقه بالای تهران داشتم، امام به دیدن من آمدند و دیداری داشتیم. ایشان چنان با حضرت امام(ره) رابطه نزدیک داشتند که امام راحل به دیدار ایشان می‌آمدند و سفارشاتی به ایشان می‌فرمودند؛ آیت‌الله طاهری‌ شیرازی انسانی انقلابی بود.
بهتاش ادامه داد: ایشان انسان وزینی بودند این‌طور نبود که احساسی عمل کنند؛ آیت‌الله طاهری‌ شیرازی از اول انقلاب همراه و همگام با امام(ره) و انقلاب بودند و همیشه نیز به  مردم را به همراهی با حضرت امام(ره) و انقلاب دعوت می‌کردند. ایشان واقعا دلسوز انقلاب بودند.



پیرغلام اهل‌ بیت(ع) همچنین با اشاره به رابطه این عالم ربانی با آیت‌الله‌العظمی بروجردی، گفت: آیت‌الله‌العظمی بروجردی با وجود علمای زیادی که در آن زمان بودند اما با این وجود ایشان را انتخاب و به تهران می‌فرستد تا جوابگوی شبهات مردم باشد و در برابر افکار انحرافی واکنش نشان دهد. معلوم می‌شود که ایشان، مورد اعتماد آیت‌الله‌العظمی بروجردی هم بوده‌اند.


درس اخلاق، منبرها و نمازهای آیت‌الله طاهری شیرازی در دل مردم می‌نشست

خطیب شهیر تهران، با اشاره به آیه «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا»، عنوان کرد: انسان با انجام دو تا عمل، مهرش در دل مردم می‌افتد؛ با حرف نیست من نمی‌توانم بگویم یا بخشنامه کنم که مردم، طلاب، نمازگزاران من را دوست داشته باشید، در واقع دو عمل انسان را محبوب می‌کند که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است یعنی کسی که ایمان داشته باشد و عمل صالح نیز انجام دهد؛ ایشان هم ایمان داشتند و هم ایمان‌شان توأم با عمل بود. مردم می‌دیدند که آیت‌الله طاهری خودشان اهل ذکر و اهل عبادت بوده و با مردم مأنوس هستند و خودشان را از دیگران جدا نکردند؛ ایشان با رفتار و کردار خود کاری کرده بودند که باعث شد تا در دل مردم جای گیرند و در یک کلام همان کلام قرآن، ایمان و عمل صالح مهر انسان را در دل دیگران می‌اندازد.
وی ادامه داد: آیت‌الله طاهری‌ شیرازی با سن بالایی که داشت تا آخرین لحظه، نماز جماعت‌شان ترک نمی‌شد و صندوقش را خودش اداره می‌کرد و به طلبه‌ها می‌رسید. سن 93 سالگی، سن کمی نیست؛ انسان در این سن حوصله بچه‌های خودش را ندارد چه برسد به اینکه بیاید و این کارها را انجام دهد. این فهمیده می‌شود که محبتش در دل مردم افتاده بود. روحانیت هم اگر می‌خواهند محبوب باشند باید مردمی و خدوم باشند و مردم از‌ آنها خیر ببینند، اگر مال دارند از مال‌شان و اگر آبرو دارند از آبروی‌شان مایه بگذارند.


توصیه‌های آیت‌الله طاهری شیرازی به طلاب
یدالله بهتاش با بیان خاطره‌ای از این استاد اخلاق، گفت: سال‌های متمادی ما خدمت ایشان منبر می‌رفتیم، وقتی می‌نشستیم ایشان مطالبی را به ما می‌فرمودند و تشویق می‌کردند؛ خاطره‌ای که من از ایشان به یاد دارم همان سفارشی بود که جدشان پیغمبر(ص) کرده بودند که فرمودند «از بین شما می‌روم و دو تا امانت می‌‌گذارم یکی قرآن و یکی عترت، اگر به اینها متمسک شوید هیچ وقت به گمراهی کشیده نمی‌شوید؛ سفارش می‌کردند که از قرآن و اهل‌ بیت(ع) جدا نشوید و به بنده سفارش می‌کردند که در منبرهایتان از آیات و روایات خارج نشوید و اگر می‌خواهید منبرهایتان تأثیرگذار باشد با آیات و روایت باشد، حاشیه نروید و به ما هم علاقه‌ای که داشتند به همین دلیل بود چون من در منبرها از آیات و روایات استفاده می‌کردم.


این مداح اهل‌ بیت(ع) با اشاره به نقش آیت‌الله طاهری شیرازی در دوران انقلاب، اضافه کرد: زمانی که انقلاب شد رسانه‌ها در دست انقلابی‌ها نبود، رسانه‌ها همین مساجد، ائمه جماعت، منبری‌ها و مداحان بودند، اعلامیه امام که می‌آمد و به دست کسی می‌رسید آنها به دیگران می‌گفتند و در بین مردم توزیع می‌کردند و آیت‌الله طاهری‌ شیرازی هم چون آن زمان امام جماعت و  صاحب نفوس بودند و مردم هم حرف‌شان را گوش می‌دادند نیز این کارها را انجام می‌‌داد و پیام‌های امام و انقلاب را به مردم می‌رساندند و  مردم را به سوی انقلاب تشویق و دعوت می‌کردند که به این راه بیایند.

آیت‌الله طاهری‌ شیرازی در یک جمله
مسئول بسیج مداحان سازمان بسیج مستضعفان در معرفی آیت‌الله طاهری‌ شیرازی گفت: آیت‌الله طاهری‌ شیرازی مرد علم و عمل بودند.
علیرضا برومند
مطالب مرتبط
captcha