تحقق جامعه قرآنی با کار، رفتار و ‌خوراک حلال/ ویژگی‎‌ حبیبان خدا
کد خبر: 3652709
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹
ناصری‎پور بیان کرد:

تحقق جامعه قرآنی با کار، رفتار و ‌خوراک حلال/ ویژگی‎‌ حبیبان خدا

گروه جامعه: معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه رزق و روزی حلال، از مسائل مهم در زندگی فردی و اجتماعی است که آثار تربیتی آن را باید بیشتر مدنظر باشد، به ویژگی‎های حبیب خدا اشاره کرد و گفت: آحاد جامعه در ارتقای فرهنگ عمومی ترویج کسب و کار حلال، ‌رفتار حلال و ‌خوراک حلال بکوشند تا جامعه دینی و قرآنی محقق شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن ناصری‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به جایگاه رزق و روزی حلال در توسعه فرهنگ دینی و قرآنی جامعه، گفت: کسی که به دنبال فرمان خداوند برای کسب روزی حلال، تلاش می‎کند و برای تهیه معاش از مسیر حق قدم بر می‌دارد، دوست خدا می‎شود و کارش عزیز و حاصل کارش هم عزت آفرین خواهد بود؛ لذا کاسب باید راه و روش مؤمنانه زندگی کردن و کار کردن صحیح را در پیش گیرد تا بتواند به جایگاه حبیبی خدا دست پیدا کند.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: رزق و روزی، یکی از مسائل مهم در زندگی فردی و اجتماعی است که آثار تربیتی آن را باید بیشتر مدنظر داشته باشیم، چراکه در روند زندگی و تربیتی هم مؤثر است. از این رو هرچه این فرهنگ در جامعه توسعه و ترویج پیدا کند، شاهد توفیقات بیشتری در زندگی فردی و اجتماعی افراد خواهیم بود و باور موضوع برای مردم آسان‌تر خواهد شد. همچنین باعث می‎شود هرکس در زندگی شخصی خود نیز کسب روزی حلال را جاری ‌سازد.

وی با بیان اینکه همه آحاد جامعه در ارتقای فرهنگ عمومی ترویج کسب و کار حلال، ‌رفتار حلال و ‌خوراک حلال باید بکوشند، تصریح کرد: اگر غیر این صورت گیرد آسیب آن گریبان زندگی همه ما را هم خواهد گرفت. حبیب خدا کسی است که به خویشتن خویش توجه ویژه دارد، مراقب رفتار و کردار خود است و اگر کاسب و فروشنده ‎است، بهترین خدمات، اگر تولید کننده‎ است، بهترین تولید، اگر صنعتگر‌ است بهترین سازه‌ها و اگر کارگر است بهترین کار را ارائه کرده و در کارش کم‌کاری نمی‎کند و نتیجه این مسئله پیشرفت و تحقق جامعه دینی و قرآنی خواهد بود.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تاکید بر جایگاه کسب و کار و روزی حلال در اسلام، افزود: اسلام برای کسب و کار و تجارت اهمیت فراوانی قائل شده است؛ در این باره «الکاسب حبیب الله» آمده است. به این معنی که کاسب حبیب خداست، همچنین کسی که برای اهل و عیالش کسب روزی حلال می‌کند، مثل کسی است که در راه خدا جهاد کرده است.

رئیس انجمن مطالعات خانواده با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص)، ادامه داد: ایشان فرموده اند که «هر که چهل روز حلال بخورد خداوند دل او را نورانی می ‏کند و چشمه ‏هاى حکمت را از دل او بر زبانش جارى مى ‏سازد»، از این رو در آیات و روایات، از کسب روزی حلال به عنوان یکی از اسباب آمرزش گناهان هم یاد شده است.

وی به آثار کسب روزی حلال در توسعه رزق و روزی در جامعه هم اشاره کرد و یادآور شد: پدر و مادر باید در تهیه غذا و روزی خانواده خود نهایت توجه را داشته باشند و تلاش کنند کسب روزی آنها از طریق حلال خدا باشد و در پرداخت خمس، زکات و آنچه که پروردگار برای انسان تعیین کرده، اقدام کنند. از جهتی تحقق سبک زندگی اسلامی به عنوان یکی از مطالبات مقام معظم رهبری نیز در گرو اشاعه کسب رزق و روزی حلال است.

اجرای طرح کاسب حبیب خدا در ادامه فصل پاییز و زمستان

ناصری‌پور در ادامه با اشاره به طرح کاسب حبیب خدا در سطح شهر تهران، افزود: این طرح به منظور تجلیل از کاسبان و با هدف ارتقای فرهنگ وجدان کاری و رزق حلال، ترویج فضایل دینی و ارزش‌های انسانی و از همه مهم‌تر ارتقای نقش اصناف و بازاریان در بهبود تعامل با مدیریت شهری، در ویژه برنامه‌های جشنواره تابستانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار ‌شد و قرار است در ادامه فصل پاییز و تا پایان فصل زمستان ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه ارتقای فرهنگ کار و تلاش در جامعه از مهم‌ترین اهدافی است که از سوی سازمان فرهنگی هنری دنبال می‌شود، گفت: ترویج مردم داری، صداقت، امانت‌داری انصاف و نوع‌دوستی، مردم داری، راستگویی، تکریم مشتری، اخلاق نیکو و کمک به نیازمندان از دیگر اهداف این برنامه است. برای این برنامه از نظرات و پیشنهادهای شورایاری‌ها، بسیج بازار، مسئولان اصناف و اتاق بازرگانی بهره خواهیم برد و نظرات مردمی نیز با همکاری مناطق ۲۲گانه و فرهنگسراهای خاص و تابعه جمع‌آوری می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: برنامه کاسب حبیب خدا در سطح محله تا پایان تابستان و در سطح منطقه تا پایان پاییز و در سطح شهر تهران تا پایان زمستان سال جاری اجرا خواهد شد و شماره‌هایی از طرف هر منطقه برای دریافت نظرات و پیشنهادات مردمی اعلام شده است که مردم برای معرفی و دریافت اطلاعات بیشتر از این طرح می‌توانند به فرهنگسرای محله خود مراجعه کنند.
captcha