چهار خانواده‌ که در قرآن، به‌عنوان الگو و عبرت معرفی شده‌اند
کد خبر: 3698283
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸

چهار خانواده‌ که در قرآن، به‌عنوان الگو و عبرت معرفی شده‌اند

گروه شهرستان‌ها- خطیب جمعه کاشمر با بیان اینکه قرآن کریم چهار نوع خانواده را به عنوان الگو و عبرت معرفی می‌کند، افزود: این خود دلیل بر اهمیت موضوع خانواده و نقش پدر و مادر به عنوان دو محور اصلی و استوانه اصلی تشکیل خانواده از دیدگاه الهی و قرآنی است.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت الاسلام سید کاظم طباطبایی، خطیب جمعه کاشمر ظهر امروز، ۱۸ اسفندماه در خطبه‌های عبادی - سیاسی کاشمر، اولین نوع خانواده که متعالی‌ترین خانواده، الگوی مقدس متعالی و بی‌نظیر در عالم هستند را دو وجود مقدس امیرالمومنین علی(ع) و حضرت زهرا(س) دانست و بیان کرد: این دو بزرگوار هم فکر و همگام در خیرات و در حد اعلای خوبی، نیکی و پاکیزگی هستند.
خطیب جمعه کاشمر با اعلام اینکه امیرالمومنین علی(ع) و حضرت زهرا(س) زن و مردی نمونه، مکمل یکدیگر و عالی‌ترین الگوی عالم هستند، اظهار کرد: از این زن و مرد و دو استوانه خانواده عرشی، وجود امام حسن(ع) و امام حسین(ع) به وجود آمده است.
وی با بیان اینکه وقتی بنیان این زن و شوهر الهی باشد و اساس تشکیل زندگی‌شان بر اساس فرامین الهی باشد نتیجه این می‎‌شود که بهترین فرزندان را به تاریخ بشریت تقدیم می‌کنند، به نوع دیگری از خانواده که در قرآن آنها را به عنوان عبرت معرفی کرده اشاره کرد و گفت: در این نوع خانواده زن و مرد هر دو در اوج خباثت و در مسیر باطل همگام و هم فکر یکدیگر هستند.
طباطبایی ابوالهب و همسرش را جزء این خانواده دانست و اظهار کرد: قرآن این خانواده را به عنوان دو فرد شقاوتمند معرفی کرده و سوره‌ای را در این باب نازل می‌کند به طوری که تا ابد به نفرین خداوند متعال مبتلا شده‌اند.
وی با اعلام اینکه خانواده سوم مربوط به مرد خوب و زن بد است، بیان کرد: در این خصوص قرآن کریم زن لوط و زن نوح را معرفی کرده است.
خطیب جمعه کاشمر با بیان اینکه زن لوط و زن نوح فقط فساد عقیده داشتند نه اخلاقی و مخالف با عقیده پیغمبر بودند، اظهار کرد: خانواده چهارم در خصوص افرادی است که مرد بد و زن خوب که زن فرعون باشد را شامل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در خانواده‌ای که مرد ادعای خدایی می‌کند ولی سرسختانه با پیامبر و خود خدا اظهار دشمنی می‌کند مهم است که یک زن بتواند خودش را از نظر عقیده سالم نگه دارد، بیان کرد: این زن در خانه‌ای که فرعون یک شقاوتمند و جنایتکار بود توانست ایمان خود را حفظ کرده و نگه دارد.
طباطبایی با اعلام اینکه اگر زن و یا مردی بخواهند گمراه شوند نمی‌توانند محیط خانه را بهانه کنند، افزود: نه تنها افرادی که در دنیا صالح نبودند و به دنبال گمراهی و زشتی رفته‌اند پول، فرزندان و زندگی‌شان هیچکدام در روز قیامت به دردشان نخواهد خورد بلکه خداوند در بین آنها فاصله قرار داده و یکدیگر را نمی بینند.
وی با اشاره به اینکه اگر اهل بهشت و ایمان باشند آیات بسیار امیدوار کننده‌ای داریم که قرآن آنها را نوید داده است، اظهار کرد: قرآن کریم می‌فرماید؛ اگر زن و شوهر اهل نجات و بهشت باشند در کنار هم هستند، یکدیگر را می شناسند و می‌بینند.
خطیب جمعه کاشمر با بیان اینکه فرشتگان برای مومنین در بهشت دعا می‌کنند، بیان کرد: بحث‌های قرآنی برای این است که بیدار شویم و مسیر خود را پیدا کنیم به طوری که به عنوان یک زن و مرد می‌توانیم شقاوتمند و یا سعادتمند باشیم.
وی افزود: اگر قرآن کریم این چهار نوع خانواده را به عنوان الگو و عبرت معرفی می‌کند، دلیل بر اهمیت موضوع خانواده و نقش پدر و مادر به عنوان دو محور اصلی و استوانه اصلی تشکیل خانواده از دیگاه الهی و قرآنی دارد.
طباطبایی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت نقش مقام مادر اشاره کرد و گفت: در این خصوص قرآن کریم بعد از بزرگترین و مهمترین توصیه به بندگان مومن خود در خصوص احسان و نیکی به پدر و مادر سفارش می‌کند.

شأن و منزلت شهدا بلاتر از خدمات ارائه شده است
وی همچنین به 22 اسفند روز بزرگداشت شهدا و سالروز تاسیس بنیاد شهید به فرمان امام راحل اشاره کرد و گفت: مقام شهدا الهی و وصف آنها در قرآن آمده است.
وی با بیان اینکه خداوند متعال فرموده است که شهدا زنده هستند، روزی می‌خورند و از گواهان روز قیامت هستند، بیان کرد: اهل بهشت به اینکه در کنار شهدا هستند افتخار می‌کنند.
خطیب جمعه کاشمر از بنیاد شهید به عنوان نهاد مقدس و مبارکی نام برد و گفت: این نهاد افتخار خدمت‌گذاری به خانواده شهدا را دارد و خدمات ارزنده‌ای را در این خصوص انجام داده است.
وی مقام، شأن و منزلت شهدا را بالاتر از خدمات ارائه شده دانست و اظهار کرد: شهدا با خداوند متعال معامله کرده‌اند و جز خود خدا کس دیگری نمی‌تواند اجر شهید را بداند و ادا کند.
طباطبایی با تاکید بر اینکه باید شهدا و خانواده شهدا را تجلیل و تکریم کنیم و احترام به خانواده معزز شهدا را از یاد نبریم، به در پیش بودن چهارشنبه سوری اشاره کرد و گفت: چهارشنبه سوری یکی از بدعت‌ها و سنت‌های نامعقول و بی‌اساس است.
وی با اظهار تاسف از اینکه این عقیده باطل و بی‌معنا به یک معضل و مشکل اجتماعی تبدیل شده است، بیان کرد: بسیاری از جوانان، نوجوانان و حتی افراد عادی قربانی رفتار وحشیانه و غیر منطقی افراد ماجرا جو می‌شوند.

 انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۷ - ۰۶:۱۷
0
0
حضرت زکریا و همسرش هم در قرآن از آنها در قرآن در سوره انبیا یاد شده
captcha