کد خبر: 3826828
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۹
وزیر ارشاد:
گروه فرهنگی ــ وزیر ارشاد با اشاره به اینکه حفظ هنر ایرانی در کانون رضوی اتفاق افتاده است، گفت: در حرم رضوی یک دوره طولانی یعنی از زمان سلجوقیان تا دوره معاصر هنر ایرانی مشاهده می‌شود و این حداقل ۸ دوره از هنر ایرانی را دربرمی‌گیرد که در حرم مطهر رضوی وجود دارد.

هنر ایرانی با وجود امام هشتم هویت یافته/امام رضا(ع) خالق، حافظ و گنجینه هنر ایرانی استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه 22 تیرماه همزمان با شب ولادت امام رضا(ع) در مراسم اختتامیه هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)، که در برج سپید برگزار شد، ضمن تبریک روز میلاد امام فرهنگ و فضیلت، بیان کرد: امام رضا(ع) بیش از 12 قرن پیش به عنوان میهمان به سرزمین ایران آمدند اما اکنون پس از 12 قرن او میزبان است و ما ایرانیان میهمان هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این 12 قرن شاهد کرامت و فضل‌های زیادی برای خود بودیم و اکنون می‌توانیم بگوییم که بر خوان نعمت امام رضا(ع) نشسته‌ایم.

ایران، کانون محبت خاندان عصمت و طهارت

وی افزود: این سخن را از ده‌ها زاویه می‌توان به اثبات رساند، نخست اینکه امام رضا(ع) محبت و معارف اهل بیت(ع) را در بین ایرانیان گسترش داد، گرچه بذر این محبت از دوره‌های پیشین بود، اما بی‌تردید هجرت ایشان ایران را کانون محبت و معرفت اهل‌بیت(ع) کرد.

صالحی ادامه داد: امام رضا(ع) وقتی از مدینه به مرو آمدند هم در مسیر حرکت و هم در طول سه سال حضور نقش اساسی در این خصوص داشتند که ایران کانون محبت خاندان عصمت و طهارت شد.

وزیر ارشاد تصریح کرد: برخی از ائمه در تنگنا و اسارت بودند. بخشی هم مانند امام باقر(ع) و امام صادق(ع) توانستند به تعالیم دینی و نبوی بیش از گذشته بپردازند. در دوران حکومت پنج ساله امام علی(ع) نیز که مشکلات و درگیری زیادی بود. سه سال حضور امام رضا(ع) در ایران فارغ از دردسرهای حاکمیت و حکومت از طریق گفت‌وگو و پرسش و پاسخ‌ها توانست تفکر و معارف اهل‌بیت (ع) را هم در طول سفر و هم در مدت اقامت در این منطقه تعمیق بخشد.

وی با اشاره به چندین دوره مهاجرت علویان ابراز کرد: یک دوره در زمان حجاج بن یوسف یک دوره در زمان متوکل علویان به ایران مهاجرت کردند اما بیشترین تعداد و حدود هزاران نفر از علویان در زمان حضور امام رضا(ع) به ایران آمدند. حضور گسترده علویان در این زمان نیز باعث تعمیق و ریشه‌دارتر شدن محبت اهل بیت(ع) در ایران شد.

هویت‌بخشی به هنرهای ایرانی در سایه وجود امام رضا(ع)

صالحی بیان کرد: نکته دومی که ما به امام رضا(ع) مدیونیم این است که هنر ایرانی بر گرد امام هشتم خیمه زد و این گنبد و حرم هنر ایرانی را پرورش داد و گستراند، اگر امام در ایران حضور پیدا نمی‌کرد، هنر ایرانی هم این گونه در ایران وجود نداشت و بخش زیادی از هنرهای ایرانی به خاطر وجود بابرکت امام رضا(ع) هویت و معنا پیدا کرد.

وزیر ارشاد با اشاره اینکه حفظ هنر ایرانی در کانون رضوی اتفاق افتاده است ادامه داد: در حرم رضوی یک دوره طولانی یعنی از زمان سلجوقیان تا دوره معاصر هنر ایرانی مشاهده می‌شود و این حداقل 8 دوره از هنر ایرانی را دربرمی‌گیرد که در حرم مطهر رضوی وجود دارد.

وی گفت: امام رضا(ع) خالق، حافظ و گنجینه هنر ایرانی است و از این جهت ما به امام رضا(ع) مدیون هستیم.

صالحی افزود: نکته سوم این است که امام رضا(ع) حلقه وصل و نخ تسبیح همگرایی ما ایرانیان است، نه از زمانی که تشیع مذهب رسمی شد، بلکه از خیلی پیش‌تر از این امر و نه تنها در بین جامعه شیعی بلکه با توجه به ویژگی کشور ما و حضور اقوام مختلف و برخورداری از هویت چهار فصل بودن ایران نه به جهت صرف جغرافیایی بلکه به لحاظ چهار فصل تمدنی و فرهنگی است که همه اقوام با ویژگی این چهار فصل فرهنگی و تمدنی به امام عشق می‌ورزند.

وی با اشاره به اینکه شاعران انبوهی شعر درباره امام هشتم(ع) سروده‌اند، بیان کرد: ایرانیان از زاویه همگرایی اجتماعی نیز به ایشان مدیون هستند و ما هر چه برای امام انجام دهیم پاسخی به این دین گسترده ملی و هویتی است و ایام دهه کرامت فرصتی ارزشمند برای این ادای دین است.

وزیر ارشاد افزود: در بخش ترویج فرهنگ رضوی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری کارهای بسیاری انجام شده اما لازم است فعالیت‌هایی عمیق‌تر و در شأن این امام رئوف انجام شود.

صالحی با اشاره به اینکه امام عالم آل‌محمد شناخته می‌شود، ابراز کرد: این توصیف مبالغه‌آمیزی نیست، بلکه یک تجلی از اسمای الهی است که در این شخصیت بزرگ تجلی یافته و برای اینکه به لایه‌های عمیق‌تر برسیم راه بسیار است و باید لایه‌های معنایی علم و فرهنگ رضوی گسترش یابد.
انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: