اثرات شوک‌ ویروس کرونا به کسب‌و کارها
کد خبر: 3889166
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۳

اثرات شوک‌ ویروس کرونا به کسب‌و کارها

مدیر مرکز تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: رخ دادن اتفاقاتی چون شیوع ویروس کرونا در کشور، باعث ایجاد یک شوک بزرگ در جامعه، تغییر باور‌های افراد و در نتیجه تحت تأثیر قرار گرفتن کسب و کار‌ها خواهد شد.

ویروس کرونا و اثرات شوک‌وارده به کسب‌و کارهاجواد سخدری، مدیر مرکز تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، در گفت‌و‌گو با ایکنا، در خصوص اثرات شیوع ویروس کرونا بر کسب‌و کارها اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر شرایط جامعه، تغییرات محیطی بوده که تغییرات اجتماعی به ویژه در سطح فکر و باور انسان‌ها نیز می‌تواند یکی از آن‌ها محسوب شود‌. با وجود تمام مشکلات اقتصادی که کشور ما در چند سال اخیر با آن‌ها مواجه بوده، اما امروزه که با مشکل بزرگتری با عنوان بیماری کرونا مواجه شده‌ایم، احساس می‌کنیم چقدر در همان شرایط خوشبخت بوده و راحت‌تر زندگی می‌کردیم.

وی ادامه داد: در این شرایط متوجه شده‌ایم که دیگر نمی‌توان گفت مشکل دیگری است و به ما ارتباطی ندارد بلکه امروزه مردم جهان باید دست به دست یکدیگر دهند و با همدلی و همکاری به‌دنبال راه‌حل باشند. امیدوارم این جریان، درس بزرگی برای بسیاری از جوامع باشد تا بتوانند جهان را به محلی امن و آرامش‌بخش برای تمامی انسان‌ها تبدیل کنند.

مدیر مرکز تجاری‌سازی فناوری دانش‌آموختگان سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: کارآفرینان علاوه بر اقتصادی بودن باید تلاش کنند تا یک کارآفرین اجتماعی باشند؛ چرا که اگر خود آنان به دنبال یک زندگی امن و آرام هستند باید جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند نیز امن و آرام باشد؛ بنابراین در کسب و کار‌ها پیش از آنکه منافع و اهداف شخصی مطرح باشد، باید منافع جامعه پررنگ شوند.

سخدری مطرح کرد: در دنیای امروز، موجود کوچکی به نام کرونا به ما گوشزد می‌کند که اگر خواستار زندگی خوب و سالمی هستیم، همه باید خوب و سالم باشند؛ بنابراین هر فردی که به هر نحوی درآمد دارد، حتما باید بخشی از درآمد خود را برای کمک به آن دسته از افرادی که توانایی برآورده کردن نیاز‌های سطح اولیه بهداشت خود را ندارند، صرف کند.

وی افزود: کمک کردن به دیگران بیش از آنکه برای فرد کمک‌گیرنده مفید باشد، برای کمک‌کننده مفید خواهد بود، چرا که به بهبود وضع بهداشت جامعه کمک کرده و خود آنان نیز در همان جامعه زندگی خواهد کرد.

مدیر مرکز تجاری‌سازی فناوری دانش‌آموختگان سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در خصوص کسب‌و‌کار‌های مجازی تصریح کرد: زمانی‌که اتفاقات این چنینی رخ دهند، شوک بزرگی به جامعه وارد خواهد شد و قطعا باور‌ها و سطح فکر انسان‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. قبل از ورود این ویروس و برهم‌زدن عادات، گمان می‌کردیم زندگی به همان شکل روتین خود باقی خواهد ماند و از تغییرات ناگهانی غافل بوده‌ایم.

توانایی تغییر عادات

سخدری گفت: در چنین شرایطی انسان‌ها باید توانایی تغییر عادات خود را به بهترین شکل ممکن داشته باشند، همانگونه که امام علی(ع) می‌فرمایند: «یکی از بزرگترین عبادات، ترک عادت است.»

وی ادامه داد: در روز‌های عادی گذشته افراد تمام تلاش خود را می‌کردند تا درآمد کسب کنند، پس‎انداز و سپس سرمایه‌گذاری کنند، بنابراین موفقیت در آن روزها به همین معنا بود اما امروزه موفقیت معنای دیگری پیدا خواهد کرد، امروزه موفقیت به معنای داشتن یک جامعه ایمن و سالم خواهد بود.

مدیر مرکز تجاری‌سازی فناوری دانش‌آموختگان سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: همواره وقتی شوکی به جامعه وارد می‌شود، در مراحل اولیه شوک افراد به دلیل سردرگمی و نداشتن برنامه از قبل، به رفتارهای غیرعقلایی دست می‌زنند و در این میان حفظ خونسردی افراد در کسب‌و‌کار برای داشتن پاسخ‌های مناسب بسیار مهم خواهد بود.

امید اقتصادی

سخدری با بیان اینکه در مقابل باورهای مشتریان بازار درحال حاضر دچار تغییر شده است، اظهار کرد: قطعا افراد در آینده نزدیک، خواهند آموخت که در حال زندگی کنند، در مقابل مشکلات انعطاف‌پذیر باشند و به امید آینده زندگی کنند. بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها امروز در حال همگرا شدن هستند، به طور مثال اگر بخش گردشگری برای رونق بیشتر تلاش کنند در کنار آنها، بخش بهداشت و پزشکی نیز باید رونق پیدا کنند.

وی افزود: ما همواره باید امیدوار بمانیم؛ چرا که خداوند اگر مشکلی را در سر راه ما قرار می‌دهد، قطعا راه حل آن را نیز در کنارش قرار خواهد داد. بسیاری از مشکلات حل خواهند شد و انسان‌ها قطعا برای حوزه گردشگری و خدمات حوصله و تلاش بیشتری صرف خواهند کرد. هر کسب و کاری نیز در آینده برای رونق، تقویت و توسعه هر چه بهتر اقتصاد خود وظیفه و مسئولیت خواهد داشت.

مدیر مرکز تجاری‌سازی فناوری دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی اظهار کرد: میزان انتقال اطلاعات از یک رویداد با وقوع آن رویدادها نسبت عکس خواهد داشت، این نسبت به آن معناست که رویداد‌هایی بیشتر رخ خواهند داد که ما کمترین اطلاعات را نسبت به آنها خواهیم داشت؛ بنابراین صاحبان کسب و کار باید آگاه باشند که در آینده نکات ریزی در بازار وجود خواهند داشت که لازم است برای توسعه خود به آنان توجه کنند.

سخدری در ادامه و در پاسخ به این سوال که مردم در این شرایط تا چه اندازه به خریدهای اینترنتی اعتماد خواهند کرد، مطرح کرد: مردم در چنین شرایطی حتی به پُست نیز اعتماد نخواهند داشت، چرا که معتقدند کالایی که به دست آنان رسیده، در دست چندین نفر دیگر جابه‌جا شده و امکان آلوده بودن آن بسیار زیاد است. کسب و کارها باید به سمتی حرکت کنند و از ابزاری کمک گیرند که خریداران از سلامت چرخه رسیدن کالا به دست خود اطمینان داشته باشند.

نقش «واقعیت افزوده» در زمان قرنطینه

وی افزود: به طور مثال فناوری‌هایی با عنوان «واقعیت افزوده» می‌توانند در زمینه کسب اطمینان به فروشندگان کمک کنند، به این صورت که چرخه کامل از تولید، بسته‌بندی و رساندن کالا به دست مشتریان به طور کامل بر روی بسته‌بندی در اختیار خریدار قرار خواهد گرفت. اگر افراد از فناوری‌های مکملی برای کسب اطمینان مشتریان استفاده نکنند، کسب و کار‌های اینترنتی نیز به‌زودی با مشکل مواجه خواهند شد.

مدیر مرکز تجاری‌سازی فناوری دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی گفت: در این خصوص می‌توان گفت دو نوع سبک در زمینه کارآفرینی وجود دارد، یکی از آنها «کارآفرینی اقتصادی» خواهد بود و افراد در کارآفرینی اقتصادی با نوآفرینی‌ها، ایجاد کسب و کار و توسعه فناوری‌ها به سود دست پیدا خواهند کرد و این چرخه همچنان ادامه خواهد داشت.

سخدری بیان کرد: در انتهای این چرخه که از شناخت و شناسایی فرصت‌ها، سودی به یک فرد یا شرکت خواهد رسید، منافع یک فرد یا شرکت در این مورد بر منافع جامعه غلبه پیدا خواهد کرد و این شرکت در آینده خود صاحب برندی خواهد شد در نتیجه تمام تلاش خود را برای رسیدن به اهداف خود و نادیده گرفتن حقوق دیگران خواهد کرد.

وی ادامه داد: سبک دیگر در کسب و کار، «کارآفرینی اجتماعی» بوده که در آن همان نوآوری‌ها انجام خواهد شد اما آن دسته از نوآوری‌هایی که منافع جامعه را دربرمی‌گیرد، مورد توجه قرار خواهند گرفت‌. جامعه ما امروزه به کارآفرینی‌های اجتماعی نیاز بسیار زیادی خواهد داشت. شرکت‌ها نیز بیش از پیش به سمت برآورده کردن نیاز‌های جامعه قدم برداشته و در راه رسیدن به آنان تلاش خواهند کرد.

مدیر مرکز تجاری‌سازی فناوری دانش‌آموختگان سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در پایان گفت: امروزه افراد در پاسخ به درخواست ماندن در خانه‌ها برای پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا می‌گویند افراد زیادی به صورت روزمزد درآمد دارند و آنها برای برطرف کردن نیاز‌های خود باید چه اقداماتی انجام دهند؟ بنابراین کمک‌های معیشتی دولت قطعاً تاثیر زیادی در حل مشکلات مردم خواهد داشت تا مردم نیز بتوانند چرخه قرنطینه را ادامه دهند.

انتهای پیام
captcha