ورزشکاران با رفتار اسلامی موجب ترویج جنبه‌های معنوی میان مردم شوند
کد خبر: 3963602
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲

ورزشکاران با رفتار اسلامی موجب ترویج جنبه‌های معنوی میان مردم شوند

تولیت آستان قدس رضوی گفت: ورزشکاران می‌توانند با رفتار اسلامی خود موجب ترویج و تقویت جنبه‌های اخلاقی و معنوی در میان مردم و نسل جوان‌، ایجاد همدلی و احسان در جامعه برای دستگیری از نیازمندان شوند.

ورزشکاران با رفتار اسلامی خود موجب ترویج جنبه‌های معنوی در بین مردم شوندبه گزارش ایکنا به نقل از آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، شامگاه گذشته 21 فروردین‌ماه، در مراسم اهدای مدال‌های قهرمانان وزنه‌برداری «حسین رضازاده» و «محسن بیرانوند» و قهرمان پرورش اندام کشورمان «حمید لکزایی» ضمن آرزوی موفقیت و توفیق برای ورزشکاران ایران اسلامی در میادین مختلف ورزشی، اظهار کرد: امیدوار هستیم ورزشکاران کشورمان در تمام حوزه‌ها چه ورزشی و چه اخلاقی بدرخشند و از اخلاق پهلوانی توأم با قهرمانی‌های ورزشی بهره‌مند باشند.

وی ضمن تشکر از قهرمانانی که مدال‌های خود را از سر ارادت به آستان مقدس حضرت رضا(ع) اهدا می‌کنند، بیان کرد: حضرات معصومین(ع) محور و کانون محبت، مهرورزی و رأفت هستند و حتما پاداش ورزشکارانی که به هر نحوی نسبت به این حضرات ابراز محبت و مودت می‌کنند را خواهند داد.

ائمه‌اطهار(ع) الگوهای پهلوانی و جوانمردی

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به اهمیت ورزش و تندرستی از منظر اسلام اشاره و با بیان اینکه اسلام به موضوع ورزش و مسابقه توجه داشته است، بیان کرد: از منظر اسلام یک مسلمان باید از حیث روحی و جسمی قوی باشد تا بتواند به جامعه اسلامی و دین خدمت کند.

وی با بیان اینکه فقه شیعی ضمن برخورداری از مباحث مختلفی همچون روزه، نماز، اعتکاف، حج، تجارت و... مبحثی در رابطه با مسابقه و تیراندازی دارد، اظهار کرد: این امر نشان می‌دهد که اسلام نسبت به ورزش و برگزاری مسابقات ورزشی توجه و تشویق دارد.

مرام پهلوانی و جوانمردی باید در ورزشکاران حفظ شود

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به تاریخ و فرهنگ پهلوانی در ورزش ایران اشاره و ورزش ایرانیان را در طول تاریخ با روحیه جوانمردی، گذشت و ایثار همراه دانست و گفت: همواره ورزشکاران ایرانی، قهرمانی را در کنار مرام پهلوانی معنا و مفهوم بخشیده‌اند و روحیه پهلوانی، مروت و جوانمردی از خصایص قهرمانان و پهلوانان ایران زمین بوده است که باید این روحیه در ورزشکاران حفظ شود.

وی با اشاره به برخی اسطوره‌ها و پهلوانان تاریخ ورزش کشورمان، گفت: آن‌چیزی که جهان پهلوان تختی را در قلب ملت ایران محبوب و ماندگار کرد بیش از مدال‌ها و قهرمانی‌های ورزشی، مرام پهلوانی، جوانمردی، فتوت و فروتنی این پهلوان بود.

مروی ضمن اشاره به داستان جوانمردی و از خودگذشتگی پوریای ولی، گفت: اگر پوریای ولی در آن مسابقه پیروز می‌شد، شاید امروز نامی از او باقی نمانده بود، آن روحیه پهلوانی و تواضع بود که پوریای ولی را به اسطوره و قهرمان جاوید و ابدی ملت ایران تبدیل کرد.

شهرت و محبوبیت موجب غرور و غفلت قهرمانان ورزشی نشود

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به محبوبیت و توجه اقشار مختلف مردم به قهرمانان ورزشی، تصریح کرد: ورزشکاران به واسطه قهرمانی‌ها و مدال‌هایی که کسب می‌کنند بسیار مورد توجه اقشار مختلف جامعه هستند که باید مراقب باشند به‌واسطه این توجه مردم، قدرت، توان و مقام‌های ورزشی که کسب می‌کنند، گرفتار غرور نشوند، چراکه هرآنچه هست از جانب خداوند بوده و لطف پروردگار است.

وی با بیان اینکه قهرمانان کشورمان باید مراقب باشند موفقیت‌ها باعث غفلت از خداوند و شکرگزاری پروردگار نشود، گفت: بسیاری از مردم و جوانان به جهت محبوبیت ورزشکاران تحت تأثیر الگوهای رفتاری ورزشکاران هستند، ورزشکاران می‌توانند از این آبرو، اعتبار، محبوبیت خود برای کمک به مردم و خدمت به جامعه استفاده کنند.

مروی گفت: ورزشکاران می‌توانند با رفتار اسلامی خود موجب ترویج و تقویت جنبه‌های اخلاقی و معنوی در میان مردم و نسل جوان‌، ایجاد همدلی و احسان در جامعه برای دستگیری از نیازمندان شوند.

انتهای پیام
captcha